استانی 11:41 - 22 تیر 1399
مدیرکل اوقاف استان خبر داد
ایسنا/همدان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از کشف نخستین وقف‌نامه سنگی همدان در مسجد پیغمبر(ص) خبر داد و گفت: این اثر راز موقوفه مسجد را آشکار کرده است.

کشف نخستین وقف‌نامه سنگی همدان در مسجد پیغمبر

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتیبه مذکور مربوط به سال ۱۳۰۲ هجری قمری است و بر سنگ مرمری به ابعاد ۲۰ در ۱۷ سانتی متر حک شده است.

وی ادامه داد: این اثر در سه سطر و با خط توقیع به نگارش درآمده و متن آن به مغازه وقفی در کنار مسجد پیغمبر(ص) که نانوایی بوده است، اشاره می‌کند، حاج محمدرحیم تاجر رشتی واقف این مغازه است و علاوه بر این مغازه موقوفات دیگری هم در کنار مسجد پیغمبر(ص) دارد که ثبت و ضبط شده است.

حاجی‌زین‌العابدینی توضیح داد: در پیگیری‌های بیشتر، سند مکتوب این اثر که در مرکز اسناد ملی نگهداری می‌شود هم پیدا شد، به عبارتی سند مکتوب برای امور شرعی و کتیبه سنگی برای اطلاع همگانی بوده است. 

وی درباره اهمیت این اثر هم بیان کرد: کتیبه فوق نشان دهنده رونق وقف در گذشته است و گواهی می‌دهد طبقات مختلف جامعه و به طور خاص طبقه تجار به موضوع وقف توجه فراوان داشته‌اند. در واقع این کتیبه سندی مکتوب است که نشان می‌دهد دیدگاه مردم نسبت به موضوع وقف به چه صورت بوده است؟ 

مدیرکل اوقاف استان همدان با بیان اینکه هم اکنون کتیبه در موزه وقف در طبقه زیرین آستان امامزاده عبدالله(ع) نگهداری می‌شود، گفت: وقف نامه‌ها به تکمیل کردن اطلاعات بناهای تاریخی کمک می‌کنند، به عبارت دیگر مستندات مربوط به موقوفات و ‌مدارک باستان شناختی می‌توانند همدیگر را کامل کنند.

به گزارش ایسنا، مسجد پیغمبر یکی از مساجد با اهمیت همدان است که در ابتدای بازار فلسطین، راسته پیغمبر، روبروی کاروانسرای قلمدانی واقع شده و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل به نام حضرت حجی(ع) در این مسجد واقع شده و دارای قدمتی ۵۰۰ ساله است.

انتهای پیام


10614616
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است