استانی 09:59 - 07 بهمن 1398

روایت سیل مهربانی ها در سیستان وبلوچستان/حکایتی از اوج افتادگی ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دی ماه سال جاری بود که تاریخ سیستان و بلوچستان آبستن حادثه‌ای از جنس سیل شد. بعد از بارش چند ساعته باران، امواج سرکش سیل خانه‌های مسکونی بسیاری از مناطق روستایی و عشایری شهرستان‌های این استان را زیر پا گذاشت و افراد زیادی را از خانه و کاشانه شأن متواری کرد.

برآورد مسئولان نسبت به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی و دامی، نشان از تخریب بخش اعظمی از محصولات زراعی دارد. تلف شدن صدها دام در روستا هم هم خاطره‌ای تلخ را در زندگینامه دامداران به رشته تحریر درآورد.

ارزیابی مسئولان از حجم خسارت‌ها و وضعیت پیش روی سیل زدگان نخستین گام‌هایی بود که در بعد از فروکش کردن سیل برداشته شد. شاید بتوان گفت توزیع غذا در بین سیل دیدگان و فراهم کردن چادرهای اسکان اقدام شایسته نیروهای امدادی در مناطق سیل زده دانست که از همان ساعت‌های اولیه حادثه آغاز شده و هنوز هم این حرکت انسان دوستانه ادامه دارد.

نیروهای همیشه در صحنه خراسان جنوبی هم از همان روزهای اولیه تراژدی سیل در سیستان و بلوچستان، عازم منطقه شدند تا با خدمت رسانی‌هایی انسان دوستانه نقش شأن را ایفا کنند. رفتند تا باری دیگر سرود عشق و نوع دوستی بسرایند و با خدمات کوچک و بزرگ شأن هلال مهربانی‌ها را رنگی از جنس دلدادگی دهند.

اولین اعزام

به سراغ اولین امدادگران حاضر در مناطق سیل زده می‌رویم از عمق ماجرا بگویند. تا غصه پر درد سیل زدگان و قصه شیرین کمک رسانی‌ها را روایت کنند.

می‌خواهیم از افرادی قلم بزنیم که ندانسته از شرایط سیستان و بلوچستان عازم می‌شوند. مقصد اولین گروه، روستاهای صعب‌العبوری مانند عباس آباد و بزمان ایرانشهر است. روستاهایی که در دل محرومیت‌ها روزگار سپری می‌کردند و حالا سیل تنها داشته‌هایشان را هم به غارت برده است.

منصور خسروی از جمله افرادی است که ۲۳ دیماه سال جاری عازم ایرانشهر می‌شود و به عنوان اولین مخاطب به خبرنگار مهر می‌گوید: روستاهایی که امدادگران خراسان جنوبی در آن حضور یافتند، از مناطق محروم سیستان و بلوچستان بود که گام‌های امدادگران، اولین قدم‌ها در این نقطه بود.

وی با بیان اینکه برخی از مردم این روستا به دلیل محرومیت و دورافتادگی فاقد شناسنامه بودند، می‌افزاید: حضور نیروهای امدادی در این نقطه روستایی، حس نشاط و امیدواری را به چشمان بی فروغ روستاییان مهمان کرد.

اهداف سبزِ سرخ‌پوشان

بغضی سنگین سد نفس‌هایش می‌شود و می‌گوید: وقتی کودکان منطقه با دیدن بسته‌های غذایی بر موجی از شادی سوار می‌شدند، حس عجیبی تمام وجودمان را فرا می‌گرفت.

با چند سرفه راه نفس‌هایش را باز می‌کند. از سرفه‌های مکررش پیداست که سوز سرما بر سینه‌اش نشسته و سرماخوردگی شدیدی گرفته است.

این امدادگر هلال احمر خراسان جنوبی ادامه می‌دهد: امدادگران با بکارگیری دو دستگاه پیکاپ، کامیون، کامیونت ساعت هفت صبح برای خدمت رسانی دل به روستاهای سیل زده سپردند و ساعت سه روز بعد به ستاد اسکان در ایرانشهر برگشتند.

خسروی به بیان اینکه بعد از توزیع بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته، به توزیع بسته‌های یک ماهه شامل حبوبات، کنسروجات و غیره پرداختیم، می‌گوید: خوشبختانه با رسیدن کمک‌های مردمی وضعیت سیل زدگان بهبود یافته است.

وی خدمت به خلق را تنها هدف خویش از ارائه این خدمت‌ها به سیل زدگان می‌داند و می‌گوید: امید است بتوانم تا آخر عمر در راه خدمت رسانی و اقدامات انسان دوستانه گام بردارم.

خدمت رسانی به مناطقی ناشناخته

کاظم امیدیان از دیگر افرادی است که برای خدمت رسانی قدم در مناطق سیل زده گذاشته و به همراه شش نفر دیگر به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اعزام‌شده است.

وی در گفت و گویی با اشاره به خدماتش در روستاهای چاه جمال سم سو از ایرانشهر می‌گوید: چون از اولین تیم‌های امدادی بودیم که به مناطق سیل زده آمدیم کار برای خدمات رسانی به مردم روستاهای که برای امدادگران ناشناخته بودند بسیار سخت بود.

وی که از ۱۷ سال گذشته با عشق به عنوان داوطلب با هلال احمر خراسان جنوبی همکاری می‌کند، می‌افزاید: تمام امکانات زندگی مردم این روستاها اعم از دام، اراضی کشاورزی و دیگر وسایل زندگی روستاییان بر اثر سیل از بین رفته بود و امکانات بهداشتی هم رخت بسته بود.

خدمت به مردم و ترویج روحیه انسان دوستی را از اهدافش می‌داند و می‌افزاید: کمک به هم نوع نه تنها آثار مطلوبی بر روح انسان می‌گذارد بلکه در آخرت هم از انسان دستگیری می‌کند.

اوج افتادگی امدادگران

علی سلمانیان یکی دیگر از پرسنل ستاد جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی که این روزها در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان حضور دارد هم در گفت و گویی می‌گوید: خراسان جنوبی به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان در حوادث و بلایای طبیعی است.

وی ادامه داد: بنابراین از اولین ساعت‌های وقوع سیل تعدادی از کارکنان و داوطلبان هلال احمر با حضور در این مناطق به کمک سیل زدگان شتافته‌اند تا این لحظه به خوبی توانسته‌اند به وظیفه خود به عنوان امدادگر در مناطق سیل زده عمل کنند.

از اهدافش می‌پرسیم. سکوت می‌کند و تنها نفس عمیق می‌کشد. اولین اهدافش را از خدمت به خلق می‌گوید و به آثار و برکات اینگونه از کمک‌ها ختم می‌شود. حرف‌هایش نسخه گنجینه‌ای بوده که اوج افتادگی نیروهای خدمت رسان را روایت می‌کند. گویی اشک کودکان سیل زده و گریه مادران بی خانمان بر دلش داغی عمیق حک کرده که درمانش فعلی‌اش سکوت و گاهی گریه می‌داند.

ارسال ۷ محموله امدادی به سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تاکنون هفت محموله شامل ۱۰ تن آرد، چهار تن قند، دو تن مربا، دو تن مواد شوینده، دو تن مرغ و دیگر مواد خوراکی به منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

محمد رحیم شهریاری با بیان اینکه این کمک‌ها با یک دستگاه تریلی و یک کامیونت به مقصد سیستان و بلوچستان بارگیری و ارسال شد، اظهار کرد: همچنین این کالاها به همت کارخانجات شهرک صنعتی بیرجند تهیه شده است.

وی ارزش ریالی این اقلام را یک میلیارد ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال کمک‌های امدادی با همکاری خیرین و هلال احمر از خراسان جنوبی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

آماده دریافت کمک‌های مردمی هستیم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: از این میزان، ۱۱ میلیارد ریال مربوط به کمک‌های غیری نقدی و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال مربوط به کمک‌های نقدی بوده است.

وی بیان کرد: چادر، پتو، زیرانداز، مواد غذایی، آب معدنی، مواد شوینده، البسه و غیره از جمله کمک‌های غیرنقدی هلال احمر و خیرین به مناطق سیل زده بوده است.

شهریاری با بیان اینکه شعب هلال احمر و خانه‌های هلال در سراسر شهرستان‌های استان آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم نوع دوست خراسان جنوبی است، گفت: همچنین شماره حساب ۹۹۹۹۹ و کد دستوری # ۱۱۲ * از دیگر راه‌ها برای واریز کمک‌های نقدی است.

این روزها مردمان سیستان و بلوچستان چشم انتظار کمک‌هایی از جنس همدلی و همیاری هستند تا بتوانند زندگی به سیل نشسته شأن را امیدی دیگر بخشند و رونق را باری دیگر از روزنه‌های به گل نشسته خاطرات شأن میزبان باشند. اگرچه کمک‌های مردمی و مسئولان از همان ساعت اولیه آغاز شد اما حجم خسارت‌ها نیازمند حرکتی جهادی برای فروکش کردن شعله‌های غم و اندوه روستاییان دارد.


10364270
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است