استانی 07:16 - 28 مهر 1397
خوشه های زرین تاکستان های پربار ملایر در آستانه ثبت جهانی شدن هستند و اندک زمانی برای شرین شدن کام باغداران و کشاورزان ملایری باقی مانده است تا با چشمانی امیدوار تاک های خود را پرورش دهند.

خوشه‌های زرین تاکستان‌های‌ ملایر؛ در آستانه ثبت جهانی شدن ‌

‌به گزارش ایسنا،‌ ثبت انگور ملایر در مرحله سوم جیاس قرار دارد و تلاش شده در بازدید نمایندگان فائو تمام توانمندی و پیشینه غنی تولید انگور در این شهرستان به نمایش گذاشته شود، البته باید اذعان داشت ثبت جهانی به این معنی نیست که با ثبت آن به تنها به یک "برند" دست یابیم بلکه راهی طولانی برای تصاحب بازارهای جهانی، حفظ این جایگاه و پیشرفت در تولید این محصول در پیش رو داریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: ملایر می تواند به نیکی قطب تولید انگور از نظر کمی و کیفی شود و اظهارات نمایندگان سایر شهرستان ها نیز بر این است.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه با بیان اینکه قضاوت نمایندگان فائو درباره تاکستان ها و محصول انگور ملایر نه تنها 300 هزار نفر جمعیت ملایر بلکه یک میلیون و 700 هزار جمعیت استان همدان را خوشحال می کند، خواستار قضاوت عادلانه فائو برای ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر بعد از یک انتظار طولانی شد.

وی با اشاره به پتانسیل کم نظیر ملایر در تولید انواع انگور و کشمش، اظهارکرد: ملایر همه ظرفیت های خود را به کار گرفته تا بتواند حقایق تاکستان های این شهرستان را به کارشناسان فائو معرفی کند.

تدوین طرح 5 ساله توسعه باغات انگور ملایر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نیز به طرح قطره ای کردن باغات ملایر طی یک برنامه 4 ساله اشاره کرد و گفت: در این طرح مقرر شد 10 هزار هکتار از باغات ملایر به صورت قطره ای آبیاری شود که سهم امسال ملایر 3 هزار و 200 هکتار بوده است.

علی مروت امیری با بیان اینکه دولت در اجرای این طرح برای هر هکتار 10 میلیون تومان تسهیلات درنظرگرفته است، افزود: ایجاد باغات داربستی یکی دیگر از طرح های مهم ماست که با اجرای آن کیفیت و کمیت محصولات افزایش یافته و از سرمازدگی محصولات تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه در یک طرح 5 ساله 5 هزار هکتار از باغات ملایر داربستی شوند، ادامه داد: برای هر هکتار داربستی کردن باغات 30 میلیون تومان اعتبار نیاز است که نیمی از آن توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می شود و مابقی آورده خود کشاورزان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با تأکید بر اینکه اجرای این طرح منوط به تأمین اعتبار و استقبال کشاورزان و باغداران می باشد، بیان کرد: تاکنون 100 هکتار ازباغات ملایر داربستی شده اند و معمولاً باغات جدید ما همگی داربتی احداث می شوند، چراکه با دارستی کردن باغ مسائل بهداشتی و موارد مبارزه با آفات رعایت می شود.

وی به اجرای طرح مبارزه با امراض و آفات در 10 هزار هکتار از باغات ملایر طی یک برنامه 5 ساله اشاره کرد و افزود: همچنین طرح تغذیه 10 هزار هکتار از باغات شهرستان ظرف مدت 5 سال تدوین شده و درحال اجراست.

مروت امیری به اجرای طرح بهداشتی کردن تولید محصول انگور و کشمش توسط گونی های چتایی برای خشک کردن اصولی انگور و استفاده از سبد مخصوص برای نگهداری بهداشتی کشمش در ملایر اشاره کرد و گفت: یکی از عاملان اصلی پایین آمدن میزان صادرات کشمش ملایر، کیفیت محصول نهایی بود، بنابراین برای افزایش کیفیت و مرغوبیت محصول این طرح درحال اجراست و درهمین رابطه پیشنهاد شد تعداد 2 میلیون سبد برای 2 سال خریداری شود.

گفتنی است؛ پروفسور سلیم ذکری، از کشور تونس به منظور تایید پرونده ثبت جهانی انگور ملایر با محور دره جوزان به مدت 3 روز میهمان شهرستان ملایر است. در همین رابطه سلیم ذکری نماینده فائو از موزه لطفعلیان ملایر، روستای هدف گردشگری مانیزان، آئین سنتی شیره پزی، نظام تولید انگور دره جوزان، پژوهشکده و موسسه تحقیقیات انگور و ... بازدید به عمل آورد.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان



انتهای پیام


9947751
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است