اجتماعی 13:00 - 01 مرداد 1397
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تشریح کرد
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین جزئیات ارائه خدمات پزشکی درمانی به زائران بیت الله الحرام در حج امسال گفت: امسال در راستای ارائه خدمات بیشتر چند تفاهم‌نامه با مسئولان سعودی امضاء شده که این کارها برای اولین بار صورت گرفته است.

آخرین جزئیات پزشکی درمانی حج 97 /تفاهم‌نامه‌های جدید ایران با عربستان

به گزارش ایسنا، سید علی مرعشی در نشست خبری که در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد در مورد آخرین اقدامات و جزئیات مربوط به حج امسال اظهار کرد: پس از توافقات اولیه توسط ریاست سازمان حج و زیارت با مسئولان حج عربستان برنامه ریزی تشکیل کاروان‌ها و سفر زائران توسط دستگاه‌های همکار در دستور کار قرار گرفت و به روال هر سال ما منتظر بودیم تا پس از تشکیل کاروان‌ها، احراز وضعیت جسمی حجاج را انجام بدهیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: هر کدام از پزشکان زوار دو تا سه کاروان را معاینه کردند و به طور میانگین به ازای هر 300 زائر یک پزشک داشتیم که معاینات را انجام می‌دادند؛ البته در بعضی از بخش‌ها با توجه به اینکه تعداد زائران کم بود تعدادی از پزشکان زائران کمتری را معاینه کردند.  پس از احراز استطاعت جسمی زائران وضعیت آنها وارد سامانه الکترونیکی معاینات شده است و این سامانه حاوی پرونده الکترونیکی زائران خواهد بود و در زمان حج از این اطلاعات زائران برای رسیدگی به وضعیت آنها استفاده می‌شود. البته سعی شده که پزشکانی که کاروان‌ها را معاینه کرده‌اند در ایام حج هم با همین کاروان‌ها باشند اما این کار به صورت قطعی امکان پذیر نیست و در ایام حج نیز ورود و خروج پزشکان نیز بر اساس پر و خالی شدن محل سکونت زائران صورت می‌گیرد.

وی در مورد امکانات درمانگاهی و بیمارستانی مرکز پزشکی در حج امسال گفت: به دلیل اینکه در مدینه مراجعات زائران در سال‌های گذشته بسیار کم بوده است امسال در مدینه بیمارستان نخواهیم داشت و از بیمارستان‌های سعودی استفاده می‌کنیم و این ظرفیت را برای ارائه خدمات در قالب دیگری به زائران مورد استفاده قرار می‌دهیم. یکی از دلایل پایین بودن آمار مراجعات این است که مدت اقامت در مدینه پنج روز است و مابقی فرصت را زائران در مکه می‌گذرانند اما با این حال برنامه ما این بود که سه درمانگاه شبانه روزی و یک مطب در محل‌ اسکان زائران خدمات رسانی کنند که مدیرکل بهداشت مدینه با این تعداد درمانگاه موافقت نکرد و قرار شد که چهار درمانگاه خدمت رسانی کنند که این اتفاق افتاده است و پزشکان متخصص، داخلی، طب اورژانس و پزشکانی برای رسیدگی به مسائل روانپزشکی در این تیم‌ها حضور دارند ضمن اینکه آمبولانس هم در اختیار داریم. همچنین یک متخصص قلب نیز حضور دارد که مسئول ستاد اجرایی مدینه است.

وی اضافه کرد: این خدمات به صورت شبانه روزی و الکترونیکی به زائران ارائه می‌شود و آنها بر اساس اطلاعاتی از جمله شماره کاروان، نام، شماره پاسپورت و شماره ملی پذیرش می‌شوند و اگر نیاز به استفاده از بیمارستان‌های تخصصی سعودی باشد توسط آمبولانس‌های خودمان به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند و ادامه کار را پزشک رابط عربستان انجام می‌دهد.

مرعشی در مورد خدمات مکه نیز گفت: این کار در مکه با پنج درمانگاه شبانه روزی و یک بیمارستان 50 تخت خوابی انجام می‌شود که در این بیمارستان به جز اعمال جراحی خدمات دیگر ارائه می‌شود و آزمایشگاه مجهز و تمام تخصصات مورد نیاز و CCU مجهز نیز در این بیمارستان وجود دارد و در اینجا نیز خدمات مربوط به عمل‌های جراحی با استفاده از ظرفیت سعودی‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: چیزی که امسال اضافه‌تر از گذشته داریم این است که حدود 80 مطب پزشکی کاروان‌ها را داریم که در هتل‌ها حضور دارند و تقریبا در هر هتل یک پزشک به صورت 8 ساعته 4 ساعت صبح و 4 ساعت بعد از ظهر حضور خواهد داشت.

وی در مورد پوشش‌های بهداشتی در ایام حج نیز گفت: در این زمینه تمام تلاش‌ها انجام شده و آموزش‌های لازم به حجاج داده شده است و تحت نظارت بر وضعیت آشپزخانه‌ها و محل سرو غذا که به عهده مرکز پزشکی است صورت می‌گیرد.

مرعشی با اشاره به توافق‌هایی که امسال برای اولین بار صورت گرفته است، گفت: ما تنها کشوری هستیم که مجوز استفاده از درمانگاه در مشاعر را داریم و به طور رسمی درمانگاه‌های ما در عرفات، مشعر و منا فعالیت خواهد کرد. در سال‌های گذشته این کار صورت می‌گرفت اما غیررسمی بود و امسال این کار در قالب یک تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد. در این راستا 9 درمانگاه شبانه روزی بر اساس تقسیم بندی 9 گانه چادرهای حجاج به آنها خدمات رسانی خواهند کرد. همچنین در طول مسیر چادرها تا رمی جمرات نیز نیروهای مرکز پزشکی حضور دارند تا اگر اتفاقی برای زائران بیفتد و نیاز به مداخله پزشکی باشد ارائه خدمات بدهند. تفاهم دیگری که برای اولین بار با حج عربستان صورت گرفته حضور نیروهای مرکز پزشکی در درمانگاه‌های سعودی در منا و عرفات است.

به گفته وی، تفاهم دیگر مرکز پزشکی این است که امسال تمام مکاتباتی که با وزارت بهداشت سعودی باید انجام شود به صورت مستقیم صورت می‌گیرد. در حالی که قبلا تمام مکاتبات باید از طریق سازمان حج با مسئولان سعودی صورت می‌گرفت.

ادامه دارد...


9851091
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است