فرهنگی‌هنری 14:13 - 01 مهر 1396
در نشست نمایش «سهروردی» مطرح شد
نشست رسانه ای نمایش «سهروردی» با حضور عوامل این اثر نمایشی امروز شنبه ۱ مهر در لابی تالار وحدت برگزار و طی آن درباره وضعیت تولید و اجرای این اثر نمایشی صحبت شد.

گرفتن مجوز اجرا ۹ سال طول کشید/ نخبگان را دلسرد کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای نمایش «سهروردی» با حضور نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل اجرایی این اثر نمایشی ظهر امروز شنبه ۱ مهر در لابی تالار وحدت برگزار شد. شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «سهروردی» در ابتدای این نشست درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: شرایط اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار فاخر خوب نیست و دولت از خود سلب مسئولیت کرده است. قرارداد کمی با ما منعقد شده که از آن تنها ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است و اگر حمایت بخش خصوصی نباشد تولید آثار تئاتری با مشکل مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹ سال گرفتن مجوز اجرای نمایش «سهروردی» طول کشید، اظهار کرد: گرفتن مجوز نمایشنامه سه سال به طول انجامید و در ابتدا به من گفته شد که باید صلاحیت نگاه من برای نگارش نمایشنامه «سهروردی» تأیید شود. از این رو سه جلسه با انجمن حکمت و فلسفه برگزار کردیم و نمایشنامه برای آنها قرائت و نقطه نظراتشان در بازنویسی های متن اعمال شد.

گودرزی تأکید کرد: ما این نمایش را با نگاه تجاری تولید نکرده ایم و به همین دلیل بهای بلیت را به گونه ای تعیین کرده ایم که دانشجویان و مخاطبان بتوانند به راحتی از این نمایش دیدن کنند.

کارگردان نمایش «سهروردی» تصریح کرد: این نمایش در راستای اقتصاد هنری که به نام آن تابلوهای نقاشی به سرقت می روند، تولید نشده است.

در ادامه این نشست اصغر همت به عنوان یکی از بازیگران نمایش «سهروردی» اظهار کرد: ما این روزها پُز بیش از ۱۰۰ اجرای تئاتر را می دهیم ولی از این تعداد حدود ۹۰ تئاتر متضرر می شوند. مسئولان همیشه شیفته آمار بوده اند و برای دولتی ها ارائه کمیت مهم است ولی اگر قرار باشد به این مقولات در تئاتر بپردازیم برایمان جز ناامیدی باقی نمی ماند و باید به کورسوها دلخوش کنیم که «سهروردی» یکی از این کورسوها است.

مدیرعامل خانه تئاتر تصریح کرد: تئاتر ما از وقتی که به این شکل دولتی شده، سیر قهقرایی طی می کند. تئاتر ما در دست ۴ تا ۵ تهیه کننده افتاده است که اگر سودی از فروش گیشه تئاتر هم باشد، به جیب آن ها و سالن های خصوصی وارد می شود. ما دوران سختی را در تئاتر سپری می کنیم و به یک نئوآتراکسیون می رسیم.

فخرالدین صدیق شریف از دیگر بازیگران نمایش «سهروردی» نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی در سرزمین ما پائولو کوییلو را از سعدی بیشتر می شناسند، خوشحالم که گاهی به مسایل تاریخی این سرزمین رجوع می شود. امیدوارم توجه بیشتری به بزرگان ایران بشود زیرا نمی توانیم ادعای این را داشته باشیم که ملت ریشه داری هستیم ولی به ریشه های مان نپردازیم.

سپس حبیب دهقان نسب نیز در ادامه این سخنان یادآور شد: مسئولان بارها از تهاجم فرهنگی صحبت می کنند. اگر فکر می کنیم غرب برای تهاجم فرهنگی هزینه می کند، چرا ما برای مقابله با این تهاجم هزینه نمی کنیم. وقتی اسم هنر و هنرمند به میان می آید، دست و دل مسئولان می لرزد. متولی فرهنگ و هنر از بودجه مناسبی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: چرا ناصر تقوایی باید خانه نشین باشد و بهرام بیضایی مملکت خود را ترک و در خارج تدریس کند. ما از نخبه های خارجی برای کار و برگزاری سمینار در ایران دعوت می کنیم ولی نخبگان خود را رها می کنیم.

علی دهکردی نیز که ایفاگر نقش سهروردی در این اثر نمایشی، اظهار کرد: متأسفانه با اینکه زمانی طولانی برای نگاه معنوی و باطنی به نمایش «سهروردی» داشتیم اما زمان به قاعده مناسب برای انطباق اجرایی با سالن را در اختیار نداشتیم زیرا سالن خیلی دیر در اختیار ما قرار گرفت.

وی معتقد است باید از نمایش هایی که به زوایای پنهان نگه داشته شده از فرهنگ و تاریخ ایران می پردازند، فارغ از نگاه های سلیقه ای و کارشناسانه، حمایت کرد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون تأکید کرد: اگر مسئولان نسبت به شخصیت های پنهان نگه داشته شده تاریخ و فرهنگ ایران مقصر هستند، ما نباید در این امر شریک شویم. اندیشه دموکراسی به شکل مطلقش از زبان سهروردی بیان می شود و جوان های ما اگر مدعی روشنفکری هستند باید بدانند نخستین بارقه های مدرن روشنفکری از سهروردی به وجود آمده است.

دهکردی در پایان نشست متذکر شد: اگر چهره های تاریخی و فرهنگی و چهره هایی نظیر شهید بروجردی، همت، باکری و باقری برای جوانان شناخته شده نباشند، یعنی اینکه خیانت در جریان فرهنگی کشور رخ داده است.

نمایش «سهروردی» از روز یکشنبه ۲ مهر در تالار وحدت به صحنه می رود.


9432530
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است