اجتماعی 19:57 - 10 فروردین 1394
سفر به گیلان خوب است اما گردشگران حجم زباله‌های استان را افزایش می‌دهند.

سفر به گیلان خوب است اما گردشگران حجم زباله‌های استان را افزایش می‌دهند.


به گزارش ایسنا، گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای خزر است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای خزر، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن و اشاره کرد.


طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای خزر است.


گیلان به‌علت داشتن طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران بشمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند. گردشگرانی که هر سال در همه‌ی ایام مهم سال به خصوص در ایام نوروز مورد لطف و پذایریی گیلانیان واقع می‌شوند.


گردشگران حجم زباله‌های گیلان را افزایش می‌دهند


اما این استان از ورود گردشگران به استان دچار آسیب هم می‌شود و یکی از مهم‌ترین مشکلات افزایش حجم زباله در گیلان است.


«برجی» مدیرکل حفاظت زیست گیلان در گفت‌وگو خبرنگار ایسنا گفت: هیچ یک از مراکز دفن زباله گیلان به صورت اصولی و بهداشتی زباله دفن نمی‌شود.


وی با اشاره به این‌که ورود شیرابه زباله‌هایی نظیر شیرابه‌های دفن زباله سراوان به منابع آبی گیلان تهدیدی جدی برای این استان است، خاطرنشان کرد: لازم است گردشگران به این مهم توجه داشته باشند و زباله‌های خود را مدیریت کنند و در صورت امکان زباله‌هایشان را از استان بیرون ببرند.


برخی گردشگران سهل‌انگار اقدام به ریخت و پاش زباله در طبیعت می‌کنند


وی با بیان این‌که برخی گردشگران با بی ملاحظه بودن، اقدام به ریخت و پاش زباله در طبیعت می‌کنند، ادامه داد: جهت تنویر افکار عمومی و در راستای فرهنگسازی در جهت عدم ریخت و پاش زباله در معابر عمومی و تفرجگاه‌های استان سرسبز گیلان در ایام نوروز، اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان اقدام به نصب بنرهای هشداردهنده در مبادی ورودی استان کرده است.


برجی با اشاره به این‌که این بنرها که از ابعادی بسیار بزرگ برخوردار است تصویر یکی از پاکبانان شریف و زحمتکش را نشان می‌دهد که از مسافران می‌خواهد برای حفظ محیط‌زیست زباله نریزند، تصریح کرد:علاوه‌بر این بنرها شعار مذکور بصورت برچسب‌های بزرگ برای نصب بر شیشه‌ها و کنار خودروها نیز طراحی و چاپ شد که مورد استقبال طبیعت دوستان قرار گرفته است.


سفر به گیلان خوبه اما ...


وی افزود: در راستای فرهنگسازی و به‌ویژه متوجه کردن مسافران نوروزی نسبت به ریخت و پاش زباله در معابر و جاده‌های عمومی و تفرجگاه‌های استان، و جهت جلوگیری از این پدیده زشت و ضد فرهنگ ، روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان تئاتر خیابانی را در مکان‌های تجمع مسافران از قبیل جنگل و سواحل و پارک‌های بزرگ به اجرا در آورد.


مدیر کل حفاظت زیست گیلان خاطرنشان کرد: این تئاتر داستان یک خانواده غیرمسئول و تخریب‌کننده محیط زیست را روایت می‌کند و با استفاده از تم ظنز سعی دارد تا از رواج ریخت و پاش زباله جلوگیری بعمل آورد. خوشبختانه این تئاتر با استقبال خوب مسافران مواجه شده است.


به گزارش ایسنا، سفر خوبه اما عنوان تئاتر خیابانی با موضوع زباله و ریخت و پاش آن در طبیعت است که توسط هنرمندان گیلانی و به سفارش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در ایام نوروز در نقاط مختلف استان در حال اجراست. 
سفر به گیلان خوبه اما ... خبرگزاری ایسنا

6115866
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است