استانی 09:02 - 30 مهر 1397
‌در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره اینکه فرودگاه خرم‌آباد پس از اجرای طرح توسعه‌، قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر را دارد یا نه، شنیده شده است.

فراز و فرود ادعاهای "پهن‌پیکر" در فرودگاه 75 ساله!

‌به گزارش ایسنا، طرح توسعه‌ فرودگاه خرم‌آباد در بهمن 92 آغاز شد و قرار بود دوساله به بهره‌برداری برسد اما در حالی که به سال پنجم نزدیک می‌شود، هنوز جای کار دارد. یکی از مزایای این طرح را نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر اعلام کردند اما...



این طرح شامل توسعه سطوح پروازی( تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی آپرون موجود، زهکشی، استریپ‌سازی و ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن کانال‌های عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بوده که چندین مورد تکمیل شده ولی مابقی کار زیادی دارد.



تا پیش از اجرای طرح توسعه، اپرون فرودگاه 18 هزار مترمربع بود که گنجایش سه پرواز همزمان را داشت و در طرح توسعه از طول 3200 متر مربع به 3500 مترمربع افزایش یافت و برای فراهم شدن امکان نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس، 420 متر به باند فرودگاه اضافه شد و افزایش 11 هزار مترمربع دیگر به اپرون نیز به پایان رسیده است.



همچنین در این طرح باند فرودگاه 420 متر توسعه یافته که درآن استریپ‌سازی استاندارد مورد توجه خاص بوده و علاوه بر تطویل باند تقویت PCN  آن از 50 به 65 برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر اجرا شد.



از بدو آغاز طرح تا چند ماه پیش، همه مسئولان از نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه خرم‌آباد با اجرای طرح توسعه وعده‌ها دادند اما به یک‌باره صحبت‌های دیگری مطرح شد.

 

شرایط برای انجام پروازهای حج لرستان فراهم نیست



در این باره فرزانه شرف‌بانی، مدیرعامل هواپیمایی هما تأکید کرده بود: امکان‌پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان به دلیل وجود موانعی چون کوه‌های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا و درجه بالای دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد و محدودیت‌های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست هواپیما است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز هما، امکان انجام پرواز با هواپیمای پهن‌پیکر به فرودگاه خرم‌آباد وجود ندارد.

شرف‌بانی اضافه کرد: این محدودیت‌ها منجر به کاهش تعداد مسافر و بار همراه قابل‌حمل(حداکثر به میزان ۱۵۰ نفر) خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست‌ و برخاست، هواپیماهای همه کشورها، الزام به حمل حداقل ۲۵۰ مسافر در هر پرواز خواهند داشت.



این صحبت‌ها همانند آب سردی بر پیکر لرستان بود و مردم استان را به شدت آزرده کرد و فرودگاهی‌ها نیز از آن متعجب شدند.

 

فرودگاه خرم‌آباد محدودیتی برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر ندارد



حسین دالوند، کارشناس مدیریت پروژه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چندی پیش مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما اعلام کرد که ارتفاع فرودگاه خرم‌آباد از سطح دریا، دمای هوا و موانع فیزیکی اطراف ‌مانع از انجام پروازهای حجاج زائرین لرستانی از فرودگاه خرم‌آباد است.



وی تأکید کرد: قطعا این موارد نام‌برده نمی‌تواند دلایل صرفا فنی و علمی باشد که نتوان آن را حل کرد و اگر مثبت‌اندیشی کنیم باید بگوییم مسئولان امر به لرستان کم‌توجهی دارند و حوصله افزودن نام فرودگاه خرم‌آباد به لیست ایستگاه‌های پروازی حج امسال را نداشته‌اند و کم‌لطفی کرده و در مقام پاسخ‌گویی هم حالا چیزی گفته‌اند که رنگ و بوی فنی بدهد!

دالوند تصریح کرد: در مقایسه فرودگاه خرم‌آباد با یکی دو فرودگاه تقریباً مشابه جالب است بدانیم؛ ارتفاع فرودگاه خرم‌آباد از سطح دریا ۱۱۵۳متر و طول باند آن 3620 متر، ارتفاع فرودگاه اردبیل از سطح دریا ۱۳۱۱متر و طول باند آن 3300 متر و ارتفاع فرودگاه کرمانشاه از سطح دریا  ۱۲۰۰ متر و طول باند آن 3400 متر است. همچنین از لحاظ سیستم‌های ناوبری هم جالب است که فرودگاه خرم‌آباد پیش از طرح توسعه از دستگاه‌های کمک ناوبری  NDB VOR,DME,NDB, ILS استفاده می‌کرد که به‌علت کوهستانی بودن منطقه، دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME ‌هم جایگزین VOR/DME شد و بنا به اظهارات مدیر اسبق فرودگاه خرم‌آباد، یکی از فرودگاه‌های برتر کشور از نقطه‌نظر بهره‌گیری از سامانه‌های کمک ناوبری پیشرفته است.

این کارشناس افزود: از طرفی با تکمیل طرح توسعه‌ای که طول باند فرودگاه خرم‌آباد از 3200 به 3600 متر افزایش یافته،  18هزار متر اپرون قدیم این فرودگاه نیز دوباره تقویت و بهسازی شد و علاوه بر افزایش طول باند با مقاومت استاندارد، در باند قدیم هم سه لایه تقویتی اضافه شده است.

وی اضافه کرد: پس چنانچه مشخصات فنی فرودگاه خرم‌آباد پس از طرح توسعه را بپذیریم قاعدتا هیچ محدودیتی برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر وجود ندارد.

دالوند گفت: در ‌بحث دمای هوا نیز با توجه به ارتفاع فرودگاه خرم‌آباد از سطح دریا و طول باند و وزن هواپیما، حتماً انتخاب ساعت مناسب در شبانه روز که بیشترین تاثیر مثبت را بر ناوبری داشته باشد، کار سختی نیست.

با نگاهی به مقایسه سه فرودگاه مناطق کوهستانی کشور این پرسش پیش می‌آید که چگونه  فرودگاه‌های کرمانشاه و اردبیل ایستگاه پروازی اعزام حجاج هستند اما فرودگاه خرم‌آباد خیر!

وی گفت: با توجه به هزینه‌ای که تاکنون برای طرح توسعه‌ای فرودگاه خرم‌آباد انجام شده، اگر مشکل این است که 50 میلیارد تومان اعتبار این طرح کافی نبوده و فقط با 9 میلیارد دیگر کامل می‌شود پس چرا این رقم به موقع تامین نشده و اگر با تامین اعتبار و نهایی شدن طرح توسعه باز هم مشکل حل نمی‌شود پس با کدام توجیه فنی این حجم سرمایه‌گذاری ناکارآمد انجام گرفته است؟



این صحبت‌ها اندکی امید به برقراری پرواز با هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه خرم‌آباد را زنده کرد تا اینکه استاندار لرستان صحبت‌های دیگری مطرح کرد.

 

فرودگاه خرم‌آباد توان پذیرش هواپیمای ای‌تی‌آر را ندارد



سید موسی خادمی، استاندار لرستان در این باره بیان کرد: با توجه به اینکه ناوگان ایران ایر پهن‌پیکر و ای‌تی‌آر هستند این عاملی شده تا این شرکت نتواند ناوگان خود در فرودگاه خرم‌آباد را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: فرودگاه خرم‌آباد توان پذیرش هواپیمای ای‌تی‌آر را ندارد، پس بنابراین بخش عمده‌ای از امتیازی که برای نوسازی این ناوگان وجود دارد شامل فرودگاه خرم‌آباد نمی‌شود.



خادمی یادآور شد: براساس استدلال مسئولان مربوطه در مورد هواپیماهای پهن پیکر پرواز حج، امکان این پرواز رفت و برگشت وجود دارد، ولی باید ۵۰ درصد مسافر کم شود که سبب می‌شود این پرواز اقتصادی نباشد.



 صحبت‌های خادمی در حالی مطرح شد که ترجیع‌بند صحبت‌های هوشنگ بازوند استاندار و کیانی مدیر پیشین فرودگاه خرم‌آباد، امکان فرود هواپیماهای پهن پیکر پس از اجرای طرح توسعه بوده و شکی هم در آن نداشتند.

 

فرودگاه خرم‌آباد برای فرود هواپیماهای پهن‌پیکر توسعه داد شد



در این باره غلام‌رضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه خرم‌آباد به ایسنا گفت: اجرای هر پروژه‌ای مقدماتی دارد و مشاور طرح آن را بررسی و مطالعه می‌کند و سپس کار شروع می‌شود.



وی ادامه داد: ایرباس 600-300 با توجه به شرایط و اقداماتی که در این زمینه انجام شده، مشکلی برای نشست و برخاست در فرودگاه خرم‌آباد ندارد.



بنی‌صدر یادآور شد: آنان اعلام کرده‌اند که به علت موانع اطراف، هواپیماهای پهن‌پیکر نمی‌تواند در این فرودگاه فرود آید و قرار شد در سطوح بالاتر جلساتی در این زمینه برگزار شود.



مدیر فرودگاه خرم‌آباد تأکید کرد: کسانی که این ادعا را مطرح کرده‌اند، هیچ تلاشی را در این خصوص انجام نداده و حتی یک بار هم تست نکرده‌اند.



وی بیان کرد: فرودگاه خرم‌آباد برای این منظور توسعه داده شده که هواپیماهای پهن‌پیکر برای برقراری پرواز مشکلی نداشته باشند.



 به گزارش ایسنا، فرود پهن‌پیکرها در فرودگاه 75 ساله هنوز هم جای بحث دارد و ادعاکنندگان نداشتن شرایط برای فرود این‌گونه هواپیماها در خرم‌آباد کار خاصی برای صحت ادعای خود انجام نداده و فقط صحبتی مطرح کرده‌اند. این انتظار وجود دارد که در آینده نزدیک علاوه بر فعال‌سازی مجدد طرح توسعه، یک‌بار برای همیشه بحث وسیع "پهن‌پیکر" نیز تمام شود.



گزارش از: مهران مریدی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان





انتهای پیام


9950434
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است