وبگردی 09:06 - 08 اسفند 1395
امروز ۵۰ سال بعد از جایزه‌ی اسکار فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید»٬‌ این بار در فضای پُر تنش «مسلمان‌ستیزی» و «ایران‌هراسی» جامعه‌ی ‌ آمریکا٬ آقای اصغر فرهادی در واکنش به فرمان اجرایی دولت جدید آمریکا برای منع ورود مسلمانان (MuslimBan) به این کشور٬ دو شهروند ایرانی مقیم آمریکا را به عنوان «نمایندگان» خود برای حضور بر روی همان صحنه و پذیرفتن جایزه اسکار احتمالی فیلم خود٬ انتخاب کرده است...

حدس بزن چه کسی برای اُسکار می‌آید

دقیقاً ۵۰ سال پیش٬ در بحبوحه‌ی تنش‌های نژادی و مبارزات مدنی علیه نژادپرستی در جامعه‌ی آمریکا٬ فیلم مشهوری به نام «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» (Guess who's coming for dinner) - به کارگردانی استنلی کریمر (Stanley Kramer) - نامزد ۱۰ جایزه‌ی اُسکار شد. داستان فیلم از این قرار بود که یک دختر جوان سفیدپوست می‌خواهد مرد سیاه‌پوستی را برای اولین بار به عنوان خواستگار به خانواده‌ی خود معرفی کند و به همین منظور او را برای شام به خانه‌ی پدر و مادرش دعوت می‌کند. پدر و مادر با دیدن رنگ پوست میهمان متحیر می‌شوند و این تصور که داماد آینده‌شان یک «سیاه‌پوست» باشد آن‌ها را به شدت آشفته و مضطرب می‌کند. اما رفته رفته با مشاهده‌ی کمالات و فضایل بی‌نظیر میهمان دل‌شان نرم می‌شود و سرانجام با ازدواج دخترشان با او موافقت می‌کنند.

خواستگار جدید مرد قدبلندی است با قامتی تراشید و لباس‌های فاخر و زبانی ادبی و چهره‌ی بی‌نقص «سیندی پوآتیه» (Sidney Poitier)٬ او پزشک نابغه و سرشناسی است که مدرک دکترای خود را از دانشگاه‌های جانز هاپکینز (Johns Hopkins) و ییل (Yale)‌ دریافت کرده و در «سازمان بهداشت جهانی» سازمان ملل (World Health Organization) کار می‌کند و کارنامه‌ی فعالیت‌های علمی او در جهت ریشه‌کن کردن بیماری‌های کُشنده در قاره‌ی آفریقا چنان پُر بار است که توجه سازمان «نوبل» (Nobel) را نیز جلب کرده. دختر خانوده در معرفی این خواستگار می‌گوید که او «سراسر آرامش است» و «کوچک‌ترین تنشی در وجودش نیست» و «بر همه چیز مسلط است» و قادر است که فرزندانی تربیت کند که هر کدام «رئیس‌جمهور آمریکا» شوند. و البته کدام پدر و مادری چنین خواستگاری را برای دخترشان نمی‌پسندند؟ «حتی» اگر «سیاه‌پوست» باشد...

 

البته در نگاه روشن‌فکری سال ۱۹۶۷ این فیلم می‌کوشید تا کلیشه‌ها و برچسب‌ها و پیش‌داوری‌های موجود آن زمان در مورد اقلیت سیاه‌پوست جامعه‌ی آمریکا را به چالش بکشد و تنش‌ها و تبعیض‌های نژادی را کاهش بدهد و روابط میان قشر سفیدپوست و سیاه‌پوست جامعه را قدری «عادی‌سازی» کند. اما با نگاه نقادانه‌ی سال ۲۰۱۷ می‌تواند گفت که این فیلم علی‌رغم انگیزه مثبت‌اش٬ یک «دینامیزم» قدرت نابرابر و ناسالم بین قشر سفیدپوست و اقلیت سیاه‌پوست جامعه را بازتولید و تقویت می‌کرد. یعنی این پیام را به جامعه منتقل می‌کرد که یک فرد سیاه‌پوست برای «پذیرفته شدن» و «تایید شدن» و «هم‌طراز» قرار گرفتن با یک فرد سفیدپوست و برخورد شدن از حقوق اولیه و احترام و کرامت بدیهی انسانی خود حتماً باید فردی «فوق‌العاده» و «استثنایی» و «بی‌نظیر» - آن هم بر اساس معیارهای سطحی روز جامعه - باشد. او باید مظهر کامل زیبایی و نبوغ و دانش و ثروت و انسانیت و موفقیت - در حد جایزه‌ی نوبل - باشد تا «سیاه‌پوست» بودن خود را «جبران» کند و در جامعه پذیرفته شود.

امروز ۵۰ سال بعد از جایزه‌ی اسکار فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید»٬‌ این بار در فضای پُر تنش «مسلمان‌ستیزی» و «ایران‌هراسی» جامعه‌ی ‌ آمریکا٬ آقای اصغر فرهادی در واکنش به فرمان اجرایی دولت جدید آمریکا برای منع ورود مسلمانان (MuslimBan) به این کشور٬ دو شهروند ایرانی مقیم آمریکا را به عنوان «نمایندگان» خود برای حضور بر روی همان صحنه و پذیرفتن جایزه اسکار احتمالی فیلم خود٬ انتخاب کرده است:

 

 

خانم «انوشه انصاری»٬ بازرگان موفق و میلیونر ایرانی که با پرداخت ۲۰ میلیون دلار به سازمان فضایی روسیه در یکی از عملیات‌های فضا‌نوردی آن‌ها شرکت نموده و اسم خود را به عنوان اولین زن «توریست فضایی» به ثبت رسانده است.

و آقای «فیروز نادری»٬ از مدیران ارشد سابق سازمان فضایی ناسا (NASA) که نقش برجسته‌ای در پروژه‌های کاوشگری علمی و اکتشافات مربوط به کره‌ی مریخ و منظومهٔ خورشیدی داشته است.

قطعاً هدف آقای اصغر فرهادی از برگزیدن این دو نفر به عنوان نمایندگان خود در مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ همان چیزی بوده که استنلی کریمر در سال ۱۹۶۷ با ساختن فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» دنبال می‌کرده است. آقای فرهادی نیز می‌خواسته کلیشه‌ها و برچسب‌ها و پیش‌داوری‌های موجود در مورد ایرانیان را در افکار عمومی آمریکا به چالش بکشد.

اما واقعیت این است که نگاه جامعه‌ی ۲۰۱۷ به مقوله‌ی حقوق اقلیت‌ها و عدالت و کرامت انسانی و تبعیض‌ نژادی با نگاه سال ۱۹۶۷ بسیار متفاوت است. امروز صدها میلیون مخاطبی که در سراسر جهان شاهد دریافت احتمالی جایزه‌ی اسکار توسط خانم انوشه انصاری و آقای فیروز نادری - به نیابت از آقای فرهادی- خواهند بود٬ لزوماً مجذوب و شیفته‌ی اِلیت‌ میلیونر و آکادمیک اقلیت‌ ایرانی مقیم آمریکا نیستند و روشن‌فکران و هنرمندان و فعالان مدنی و نسل جوانی که امروز به شیوه‌های گوناگون معترض افکار نژادپرستانه و اِلیتیست دولت جدید آمریکاست٬ حقوق و کرامت اولیه انسانیِ اقلیت‌ها قومی و نژادی و مذهبی را مشروط به «میزان ثروت» و «مدارج علمی» اعضای آن نمی‌داند.

بنا نیست که شهروندان ۷ کشوری که قربانی قوانین تبعیض‌آمیز دولت جدید آمریکا شده‌اند یا اقلیت‌های مکزیکی‌ و سیاه‌پوست و مسلمانی و غیره که خود را در معرض تحقیر‌ها و خشونت‌های روزافزون و رشد و تکثیر نگران‌کننده‌ی جریان‌های نژادپرست و راست‌گرای افراطی در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی آمریکا - و اروپا - می‌بینند٬ همگی «توریست فضانورد میلیونر» یا «دانشمند کاوشگر کره‌ی مریخ» باشند تا مورد «تایید» و «عنایت» قشر سفیدپوست این کشورها قرار بگیرند. مبارزه با این روند نیازمند رویکردی به مراتب عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر و امروزی‌تر است.

یک هنرمند امروزی و سرشناس در مقیاس جهانی٬ دیگر به خاطر به چالش کشیدن یک کلیشه یا تصویر غلط در افکار عمومی بخشی از جامعه‌ی آمریکا٬ یک دینامیزم نابرابر قدرت و ساختار قدیمی تبیض‌آمیز را بازتولد و تقویت نمی‌کند بلکه رویکردی «معنایی‌تر» و «جهان‌شمول‌»تر به مسائل دارد.

پیشنهاد:

آقای فرهادی اگر می‌خواهد از طریق یک حرکت نمادین اعتراض خود را به قوانین تبعیض‌آمیز و نگاه نژادپرستانه‌ی ‌ دولت جدید آمریکا ابراز کند٬‌ اعتراض او به مراتب تاثیرگذارتر و قوی‌تر و جهان‌شمول‌تر خواهد بود اگر به جای الیت‌های جامعه‌ی ایرانی مقیم آمریکا٬ مثلاً یک «پناه‌جوی سوری» یا یک کودک یمنی یا یک «پُل‌ساز» ایرانی - مانند لیلا عراقیان - یا یک هنرمند معترض آمریکایی - مانند مایکل مور - را به نیابت از خود به روی صحنه اسکار بفرستد تا به شیوه‌ی سال ۲۰۱۷ و نه ۱۹۶۷ صدای خود را علیه نژادپرستی بلند کند.


8857450
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تنها چند دقیقه پس از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، دشمن کوشید تا با ابزار‌های رسانه‌ای در فضای مجازی افکار عمومی را فریب داده و واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رژیم‌صهیونیستی برای اینکه تصویر شکست‌خورده خود را از بین ببرد با تغییر روایت سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» استفاده ازحق دفاع مشروع مهم‌ترین انگیزه عملیات «وعده صادق» بودکه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و سربازان جان بر کف ایران سربلند به‌خوبی آن را اجرا کردند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از پیش‌نیاز‌های ازدواج برای هر فردی، رسیدن به بلوغ اقتصادی است به این معنی که تا حدی به استقلال مالی رسیده باشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر سیدعلیرضا مرندی، بیش از ۳۰سال است مسئولیت سرتیم پزشکی رهبر انقلاب را برعهده دارد و به همین دلیل ملاقات‌های بسیاری با رهبری داشته و دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های متمادی در فرمایشات‌شان بر ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور تأکید کرده‌اند که توسعه صنعت موشکی یکی از راهبردها در این زمینه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی نمایش اقتدار ایران‌مان بود و چشم جهانیان را به خود خیره کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پیش رفتن تحقیقات درباره یکی از بدترین رسوایی‌های دولتی انگلیس، اسناد جدیدی را درباره پرونده خون آلوده افشا می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» «رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن و البته جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای وابسته و نزدیک به آن‌ها، سعی در لاپوشانی بسیاری از واقعیت‌ها در جریان تحولات اخیر در قالب حمله موشکی-پهپادی ایران به عمق اراضی‌اشغالی دارند و مایل به افشای بسیاری از واقعیت...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» براساس برآورد آمارهای جمعیتی، در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردان و حدود ۵۵۰ هزار نفر از زنان دهه شصتی مجردند که البته از آنجا که مردان متولدِ این دهه الزاما با خانم‌های دهه شصتی ازدواج نمی‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است