علمی فناوری 09:59 - 10 اسفند 1395
در میزگرد بررسی مسائل حقوقی فراروی نشریات دانشجویی عنوان شد؛
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: نشریات دانشجویی اگر می خواهند کار اساسی انجام دهند و موفق باشند، نباید سیاست زده شوند.

نشریات دانشجویی نباید سیاست زده شوند

به گزارش ایسنا، دکتر عباس اسدی در میزگرد "مسائل حقوقی فراروی نشریات دانشجویی" از سلسله میزگردهای علمی تخصصی حقوق دانشگاهیان که به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی و با مشارکت دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: نشریات دانشجویی از لحاظ صوری و محتوایی مشکلات بسیاری دارند که بخشی از آن به دلیل عدم اطلاع ناشران و حتی ناظران از لحاظ حرفه ای کار روزنامه نگاری است.

وی با بیان اینکه آگاهی از وظایف مهم نشریات دانشجویی است خاطرنشان کرد: این نشریات در کشورمان به مسائل اجتماعی، صنفی و اقتصادی می پردازند و به جای درج مطالب دانشجویی ترجمه غلط و یادداشت های سطحی و گاهی سرقت های ادبی را به خورد مخاطبان می دهند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بی هدفی، عدم شناخت درس مخاطب، خلاءهای قانونی را از دیگر معضلات فراروی نشریات دانشجویی دانست.

نشریات دانشجویی رابط بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهها هستند

در ادامه این نشست گیتا علی آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بر اهمیت نشریات دانشجویی در مراکز دانشگاهی کشور تاکید کرد و گفت: نشریات دانشجویی بر اساس نام و جایگاه خود رابط میان دانشجویان و مسئولان دانشگاهی محسوب می‌شوند.

وی افزود: در کنار تخصصی بودن نشریات دانشجویی این نشریات در زمینه های سیاسی، فرهنگی، آموزشی و صنفی فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با بیان اینکه آرا و عقاید گوناگون و دیدگاههای مختلف در روند تحولات خرد و کلان جامعه می تواند موثر باشد، تصریح کرد: از منظر حقوقی این نشریات توسط کمیته ناظر دانشگاهها که زیر مجموعه شورای فرهنگی دانشگاهها است مورد نظارت و بررسی قرار می گیرند و به نظر می رسد بازبینی آئین نامه نشریات دانشجویی و به روز کردن آن می تواند برخی از مشکلات حقوقی پدید آمده را برطرف کند.

در ادامه این نشست مصطفی کرمی رئیس اداره فعالیت های فرهنگی وزارت علوم در سخنانی اظهار داشت: با وجود 2000 مرکز آموزشی، علمی و دانشگاهی و دانشجویانی که در کشور خواستار انتشار نشریه هستند تمامی متقاضیان آگاه به حقوق و تکالیف خود نیستند و تنها بر اساس علایق و سلایق خود خواهان انتشار نشریه هستند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش روزنامه‌نگاری و حقوقی برای متقاضیان نشریات دانشجویی افزود: این دوره‌ها برای اخذ مجوز نشریات دانشجویی تعریف شده و چون بر اساس قانون صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر این نشریات باید دانشجو بوده سطح پخش این نشریات تنها در سطح دانشگاهها خواهد بود.

همچنین در این نشست دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی در سخنانی با اشاره به رسالت نشریات دانشجویی گفت: امروزه نشریات دانشجویی در راستای ارتقاء سطح آگاهی جامعه دانشگاهی در حیطه های مختلف اعم از علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، مذهبی، ورزشی و.... فعالیت دارند.

مونس کشاورز افزود: هدف نشریات دانشجویی افزایش آگاهی جامعه دانشجویی و دانشگاهیان با رعایت موازین قانونی و حفظ مصالح جامعه، تامین زمینه های مشارکت دانشجویان در نشریات دانشجویی و نیز آموزش دانشجویان برای انجام کارهای گروهی و بهره مندی از خرد جمعی درتصمیم گیریها ، زمینه سازی برای ایجاد گفتمان علمی در محیط های دانشگاهی و حوزه های فرهنگی ، تقویت روحیه آزاد اندیشی ، مسئله شناسی فرهنگی (نیازها و معضلات) است.

به گزارش ایسنا، اولین میزگرد علمی و تخصصی حقوق دانشگاهیان به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی و با همکاری و مشارکت دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در محل ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد.

انتهای پیام


8867827
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است