اقتصادی 08:15 - 08 شهریور 1393
مهر سکوت وزارت راه وشهرسازی شکست:
طی روزهای گذشته وزارت راه وشهرسازی مهر سکوت را شکست و حرف های ناگفته مطرح کرد، حرف هایی که هنوزخشک نشده بود کمی بازار مسکن را قلقلک داد

به  گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران این روزها همه منتظر اعلام جزئیات برنامه‌های دولت برای بخش مسکن کشور بودند که طی روزهای گذشته وزارت راه وشهرسازی مهر سکوت را شکست و حرف های ناگفته مطرح کرد حرف های که هنوزخشک نشده  کمی بازار مسکن را قلقلک داد.

 

 از مدت‌ها پیش وزیر راه و شهرسازی «مسکن اجتماعی و حمایتی» را به‌عنوان دو برنامه خود برای این حوزه معرفی کرد، اما با این حال با وجود سپری شدن بیش از ۱0۰ روز از عمر دولت یازدهم جزئیات این طرح‌ها هنوز به طور کامل  رسانه‌ای نشده است.

 

از سوی دیگر ادامه طرح مسکن مهر نیز رسما متوقف شده تا نمایندگان مردم در مجلس نیز جلساتی را با وزیر راه برگزار کنند که البته خروجی آنها دادن وعده برای اعلام جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی بوده است.

 

مسکن اجتماعی  طرحی است که بر خلاف مسکن مهر موافقان بسیاری دارد ولی متاسفانه تا کنون دولت هیچ جزئیاتی از این طرح  بیان نکرده و بنیاد مسکن که متولی اجرای  این طرح است تنها به این نکته اشاره می کند که در حال بررسی و مطالعه است.

 

براساس این گزارش  عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی به مناسبت هفته دولت اقدام به تشریح فعالیت های وزارت راه وشهرسازی کرد مهم ترین اقدامی که دولت یازدهم در بخش مسکن انجام داده بود راه اندازی صندوق پس انداز مسکن و ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی به متقاضیان است.

 

براساس این گزارش  عباس آخوندی با اشاره به راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: بخش اعظم منابع این صندوق اندوخته‌های مردم است و کمک دولت برای جبران کسری‌های این صندوق تا به خانه‌دار شدن قشر متوسط کمک کرد.

 

وی در ادامه توضیح داد: 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی را می‌توان در منابع این صندوق پرداخت کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خانه‌ اولی‌ها برای ما بسیار مهم هستند گفت: متراژی که برای خانه اولی‌ها در نظر گرفته شده 75 متر است و میانگین پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومان است.

 

وی در ادامه افزود: قیمت متوسط هر مترمربع مسکن2.5 تا 3 میلیون تومان است و اگر قیمت مسکن را 200 میلیون تومان در نظر بگیریم با پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی می‌توان زمینه خرید خانه را فراهم کرد.

 

آخوندی در ادامه توضیح داد: برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی باید 20 میلیون تومان پس‌انداز در نظر گرفت و خریداران با آورده 40 میلیون تومانی می‌توانند یک واحد 75 متری را خریداری کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: تاریخ نشان داده است که این طرح موفق بوده و ما می‌توانیم با اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن 3 میلیون خانوار را خانه‌دار کنیم.

 

وی در ادامه به میزان اقساط این طرح اشاره کرد و گفت: 40 درصد هزینه خانواده را برای پرداخت این اقساط در نظر گرفته‌ایم.

 

براساس این گزارش حال منتظر هستیم که دولت با  حرف های که به مناسبت هفته دولت  مطرح کرد و وعده وعید های  که برای ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی به متقاضیان داد بازار مسکن به چه سمت سویی سوق می یابد.

 

 صندوق پس انداز مسکن با کسری منابع دست پنجه نرم می کند

 

از سوی دیگر  کمیجانی قائم مقام  بانک مرکزی  در خصوص صندوق پس انداز مسکن معتقد است :‌از نیمه دوم سال گذشته گزارشی تحت عنوان «سازوکار مالی برنامه‌های حمایتی بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی» دریافت شد که حاوی پیشنهاداتی برای حمایت از اقشار متوسط و کم درآمد در قالب چهار برنامه  مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، بهسازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و تامین سرمایه در گردش بازار ثانویه رهن بود.

 

 برنامه «مسکن حمایتی» آن وزارتخانه که مبتنی بر راه اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن در تمامی بانک‌ها بود، به طور تفصیلی و عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت و طی جلسات مشترکی با دستگاه‌های ذیربط، سازوکار مالی راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن در شبکه بانکی کشور ارائه شد.

 

 براساس این گزارش مطابق با جزئیات پیشنهادی طرح مقرر بود از محل تشکیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن سالانه تعداد 300 هزار فقره (ماهانه به تعداد 25 هزار فقره) تسهیلات به متقاضیان اعطا شود که با توجه به برنامه‌ریزی طرح مزبور در یک افق 5 ساله، سرجمع تعداد واحدهای مسکونی تامین مالی شده از محل این طرح بالغ بر 1.5 میلیون واحد خواهد بود.

 

با این حال در آخرین مدل دریافتی از بانک مسکن، برخی مولفه‌های مدل تا حدودی تعدیل گشته و به جای هدف‌گذاری برای 300 هزار، به  150 هزار فقره تسهیلات در سال بسنده شده است.

 

با وجود آن محاسبات نشان می‌دهد که کسری منابع کماکان در سطح بالایی (حدود 140-100 هزار میلیارد ریال بسته به سقف فردی تسهیلات اعطایی) خواهد بود. قطعاً تامین این منابع بار سنگینی برای دولت در شرایط کنونی تلقی می‌شود و مستلزم بررسی و تصمیم گیری در سطح دولت است.

 

در خصوص سایر مولفه‌های اجرایی طرح همچون دوره سپرده گذاری متقاضیان، مبلغ سپرده گذاری، سقف تسهیلات اعطایی و نرخ  سود تسهیلات نیز پیشنهادات مختلفی مطرح شد که در چارچوب موارد پیشنهادی مدل مالی آن برآورد و در خصوص ملزومات تحقق آن بحث و بررسی شد.

 

صرفنظر از تنوع  مقادیر کمی مولفه‌های پیشنهادی، آنچه که مورد تایید محاسبات کارشناسی و

مورد اتفاق تمامی مسئولین ذی ربط دستگاه‌های اجرایی بود، کسری اجتناب ناپذیر منابع این صندوق‌ها در مرحله اجرا و لزوم چاره‌اندیشی برای پاسخگویی به تعهدات آن بود.

 

 طرح صندوق پس انداز مسکن فرصتی مناسب برای مافیای مسکن

 

براساس این گزارش علی نعمت چهاردولی درباره نقش صندوق پس انداز مسکن در خانه دار کردن مردم گفت: بسیاری از متقاضیان خرید مسکن کارگران و کارمندان هستند که درآمد ماهانه پائینی دارند و نمی توانند پس انداز مطلوبی داشته باشند و از طرح صندوق پس انداز وام مسکن برای خانه دار شدن استفاده کنند.   

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت از طرح صندوق پس انداز وام مسکن تنها حدود 20الی  30 درصد از خانوارها می توانند استفاده کنند و بسیاری از زوج های جوان کشور که شغل هایی با درآمد زیر خط فقر دارند نمی توانند استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر هفتاد درصد خانوارهای متقاضی خرید خانه به دلیل درآمد کم نمی توانند با طرح صندوق پس انداز وام مسکن، خانه دار شوند.

 

چهاردولی تصریح کرد: طرح صندوق پس انداز وام مسکن فرصتی را برای سرمایه داران و مافیای مسکن فراهم می کند تا با استفاده از این طرح، تقاضای خرید خانه را در بازار تحریک و دوباره قیمت خانه و اجاره بها را افزایش دهند.

 

براساس این گزارش آخوندی متوسط قیمت مسکن را 2 تا 3 میلیون تومان می داند در حالی که میانگین قیمت مسکن در تهران 4 میلیون تومان است ، حال با این میزان اختلاف قیمت چگونه یک زوج جوان هم  می تواند 70 میلیون تومان پس انداز داشته باشد و هم از سوی دیگر اقساط  تسهیلات 80 میلیون تومانی بپردازد؟

 

همچنین وزارت راه وشهرسازی به نوسازی بافت های فرسوده اشاره کرد در حالی که بانک مرکزی طی دوسال گذشته کم ترین میزان تسهیلات نوسازی را پرداخت کرده و امسال مقرر کرده با راه اندازی چندین صندوق پس انداز و خروج تصدی گری کامل دولت  نوسازی بافت های فرسوده را تسریع کند.

 

 امید است با برنامه ریزی کافی  و مطالعات دقیق بازار مسکن دچار مشکل و نا امیدی  متقاضیان نشود.

 

انتهای پیام/

4595734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمار‌ سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور به هدر می‌رود درحالی‌که نوسازی ناوگان مکانیزاسیون به واسطه کاهش دورریز در تحقق شعار سال و خودکفایی محصولات استراتژیک موثر است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر ظرفیت فعلی صادرات تجدیدپذیر‌ها معادل ظرفیت ۲۵ درصد صادرات کل برق کشور است که بیش از این هم می‌تواند توسعه پیدا کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عشقی گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عشقی گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در سراسر کشور با مشارکت مردمی کلید زده شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرابورس ایران نحوه واگذاری دو باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: طبق فاکتور رسمی هر کیلو گوجه فرنگی با احتساب ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام برای یک روز دیگر یعنی فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: با نزدیک شدن فصل نقل وانتقالات مسکن فعالیت سامانه خودنویس همزمان با افزایش مشارکت‌های مردمی ۲۴ ساعته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است