استانی 15:26 - 21 بهمن 1394
بی اطلاعی کارگران برشکاری و جداسازی فلزات برای بازیافت آنها باعث حریق شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در پی آتش سوزی انبار ضایعاتی مواد شیمیایی، معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز از مسئولان شهری خواست در کاربری زمین ها و اماکن دقت نظر بیشتری شود و در صورت انبار مواد بازیافتی و ضایعات، کلیه اطلاعات خطرات مربوط به خطرات احتمالی و لزوم رعایت پوشش تجهیزات ایمنی فردی به کلیه کارکنان و متصدیان انبار داده شود .



فرشاد مویدی گفت: انبارهای ضایعاتی به خصوص انبارهای ضایعاتی مواد شیمیایی باید تحت مدیریت صحیح سازماندهی شوند و در صورت استفاده از باقیمانده مواد یا جداسازی وسایل قابل بازیافت، حتماً خطرات احتمالی و رعایت پوشش مناسب به کارگران هشدار داده شود .



فرشاد مویدی در اشاره به حادثه آتش سوزی انبار بشکه های فلزی حامل مواد شیمیایی گفت : گزارش آتش سوزی در یک انبار ضایعاتی در اثر جوشکاری و برشکاری کارگران به منظور جداسازی فلزات به مرکز فرماندهی اعلام شد.



وی ادامه داد : پس از بررسی های انجام شده ، مشخص شد که علت آتش سوزی و انفجارها ناشی از مواد شیمیایی باقیمانده در بشکه ها بوده ، که بسته به نوعیت مواد شیمیایی که کاتالیست PZ  بود آتش نشانان با استفاده از فوم اقدام به اطفا حریق کردند.

مویدی خاطرنشان کرد : آتش نشانان از ایستگاه سه به منظور مهار آتش سوزی و کنترل کردن آتش از حدود 400 لیتر فوم شیمیایی استفاده کردند که با مدیریت صحیح موفق به مهار آتش سوزی بدون هیچ گونه خطر و یا انفجار ناشی از واکنش های شیمیایی شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی افزود : اگر در این عملیات از آب به منظور اطفا استفاده می شد، مطمئناً انفجار پیاپی بشکه ها را داشتیم و با کسب اطلاعات دقیق از نوعیت باقیمانده مواد شیمیایی از این کار اجتناب شد.



وی ادامه داد : اگر کارگرانی که به عملیات برشکاری در این محل اقدام کرده بودند از نوعیت این مواد آگاهی داشتند حتماً در اطلاع رسانی به سامانه 125 جزییات بیشتری را ذکر می کردند و یا شاید اصلاً این حادثه اتفاق نمی افتاد.



مؤیدی در خصوص علت وقوع این حادثه بیان کرد :حدود 10 تن بشکه فلزی حاوی باقیمانده کاتالیست پی زد در کمربندی سلطان آباد در یک زمین بایر و در فضای آزاد نگهداری می شد که کارگران بدون اطلاع از خطرات و مضرات این مواد ، در محل شروع به برشکاری و جداسازی فلزات به منظور بازیافت آنها کرده  بودند که پرتاب جرقه برروی پودرهای باقیمانده باعث حریق شده بود.



 این مسئول آتش نشانی در خطاب به مسئولان و انباردارها گفت : در صورت تصرف اماکن با کاربری انبارهای ضایعاتی، حتماً نسبت به نوعیت موادی که انبار می کنید دقت نظر داشته باشند، آگاهی از  نوع مواد، ماهیت خاص کالاها و خطرات احتمالی آنها از لحاظ زیست محیطی، وقوع فجایع انسانی و ... ، قوانین و اقدامات جداگانه ای را می طلبد که اطلاع کلیه کارکنان از آن ها نباید دور از ذهن باشد.



مویدی یادآور شد: نا آشنایی و آگاهی کافی متصدیان و انبارداران یا کارگران در تماس با آن محیط ، در زمینه مواجهه با مخاطرات موجود در حمل، نگهدای و ... این مواد شیمیایی از جمله عوامل مهم در افزایش خطرات این مواد به حساب می آید .



وی افزود : باید در تصرف انبارهای ضایعاتی مدیریت نو و تازه ای شود و از فروش ظروف حاوی این مواد به صورت انبوه به افراد غیر متعهد و مسئول خودداری شود،  تا شاهد اینگونه حوادث که ممکن بود علاوه بر ایجاد خسارت مالی و هزینه های اطفا و مهار حادثه توسط سازمان ، خسارت جانی هم در برداشته باشد ، نباشیم.



کاتالیست پی زد، کاتالیست پلیمری است که برای تولید پلی اتیلن سنگین در فرآیند میتسویی بکار برده می شود.



انتهای پیام/گ


7672496
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است