اجتماعی 14:02 - 09 مهر 1393
ارومیه - ایرنا - روزنامه آراز آذربایجان در شماره روز چهارشنبه خود با انتشار گزارشی با عنوان 'احیا یا مرگ دریاچه ارومیه' نوشت:سطح تراز آب دریاچه ارومیه در آخرین روز تابستان امسال نسبت به سال گذشته 25 سانتیمتر کاهش یافت و از 1270٫40 متر به 1270٫15 متر رسید.

در این گزارش آمده است: ناقوس خشکی دریاچه ارومیه از حدود 20 سال پیش به صدا در آمده، که با بی توجهی مردم و مسئولان، منجر به خشکی حدود 95 درصد دریاچه شده است، این در حالی است که در 5 درصد مساحت آبی نیز تنها 30 درصد تراز اکولوژیک وجود دارد.



هرچند از حدود دو دهه قبل مشکل آغاز خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه از سوی برخی مسئولان سازمان محیط زیست اعلام شد ولی به دلیل برخی باورها از جمله اینکه دریاچه قبلا هم به این وضعیت دچار شده ولی به سطح تراز خود بازگشته، این موضوع مورد غفلت قرار گرفت.



در ادامه اجرای سدها، پل میانگذر دریاچه ارومیه، افزایش سطح زیر کشت کشاورزی در حوضه آبریز، مصرف 90 درصد آب در بخش کشاورزی و راندمان 30 درصدی، کاهش بارش نزولات جوی و غیره باعث شدند تا از چند سال گذشته تاکنون دریاچه ارومیه در حال احتزار باشد.



خشکی دریاچه ارومیه تاکنون خسارتهای زیادی را در منطقه بر جای گذاشته که از بین رفتن آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه، به خطر افتادن زندگی حیات وحش جزایر آن، کاهش تنوع جمعیت جانوری حوزه دریاچه، وزش بادهای نمکی، شوری منابع آب زیر زمینی و غیره از جمله آنها است.



*اجرای طرح نکاشت در پنج شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه



دریاچه ارومیه که در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت جهانی شده و به دلیل وجود برخی گونه های نادر جانوری به عنوان پارک ملی نیز شناخته می شود، هم اکنون انباری از نمک بوده و تا کنون با وجود تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و کمکهای جهانی شاهد کاهش روز به روز سطح آب و از بین رفتن بخشی از مساحت آبی این زیست بوم با ارزش هستیم.



احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویتهای اصلی دولت یازدهم محسوب می شود، به طوریکه از همان نخستین جلسه هیئت دولت تاکنون جلسات متعددی در این راستا برگزار و در نهایت طرحها احیا شد و اعتبارات اجرای طرحها تخصیص یافت، همچنین مقرر شده طرح نکاشت در پنج شهرستان حوضه آبریز نیز از امسال اجرایی شود.



اجرای طرح نکاشت در پنج شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه مقرر شده تا اجرای سایر طرحهای مصوب دولت برای احیای دریاچه ارومیه اجرا شود و آب صرفه جویی شده از این محل برای حفظ وضعیت موجود دریاچه به این تالاب سرریز شود و همچنین الگوی کشت جدید به کشاورزان آموزش داده شود.



اما این در حالی است که دریاچه ارومیه تاب و تحمل خود را از دست داده و همچنان شاهد کاهش سطح تراز آب دریاچه هستیم، هرچند طرحهای احیا با توجه به کمکهای بین المللی و تخصیص اعتبارات از سوی دولت اجرایی و مصوبات خوبی در این زمینه نهایی شده، ولی نکته مهم اینجاست که نتایج این طرحها بعد از خشکی کامل دریاچه نمایان می شود.



اجرای طرح نکاشت در 54 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و کشاورزی نوین منجر به صرفه جویی هزار و 700 میلیون مترمکعب آب می شود، این در حالی است که این دریاچه برای احیای مجدد و رسیدن به سطح تراز اکولوژیکی بالغ بر شش میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.



انتقال بین حوضه ای آب به دریاچه ارومیه نیز طرحی زمان بر بوده که با توجه به روند تبخیر آب و بازگشت آب دریاچه به سفره های آب زیرزمینی با چندین میلیون مترمکعب سالانه آب نمی توان به حفظ شرایط موجود که به گفته مسئولان تنها سه درصد از مساحت آبی باقی مانده است، زیاد امیدوار بود.



*تراز سطح آب دریاچه ارومیه به 1270٫15 متر کاهش یافت



مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، از کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه به 1270٫15 متر تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و گفت: این در حالی است که تراز سطح آب این دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 1270٫40 متر بوده که تراز اکولوژیک سطح آب آن 1274٫10 متر است.



کیومرث دانشجو با اعلام اینکه تراز حداکثر مشاهده شده سطح آب دریاچه ارومیه 1278٫41 متر است، افزود: از مهر سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 286٫7 میلیمتر بارندگی ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 374٫9 میلیمتر و در دراز مدت مشابه 355٫1 میلیمتر بود.



وی با اشاره به اینکه بارشها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 23٫5 درصد و نسبت به دراز مدت مشابه 19٫3 درصد کاهش یافته، ادامه داد: ارتفاع کل ریزشهای جوی طی سال آبی گذشته 300٫3 میلیمتر در استان بود که نسبت به میانگین دراز مدت مشابه 14٫9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل 24٫7 درصد کاهش یافته است.



*بارش نزولات جوی به میزان 11٫27 میلیارد مترمکعب در آذربایجان غربی



مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حجم بارشها بدون احتساب دریاچه ارومیه بالغ بر 11٫27 میلیارد متر مکعب طی سال آبی گذشته ثبت شده است، ادامه داد: حوضه آب ارس نیز طی سال آبی گذشته 263٫2 میلیمتر بارندگی ثبت شده این در حالی است که این میزان نسبت به بارش 354٫6 میلیمتری سال گذشته 25٫8 درصد کاهش یافته و نسبت به بارش 272٫6 میلیمتری دراز مدت مشابه 3٫4 درصد کاهش نشان می دهد.



دانشجو با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارشها در حوضه آبریز زاب گزارش شده، اعلام کرد: در این حوضه طی سال آبی گذشته 564٫4 میلیمتر ریزشهای جوی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 694٫7 میلیمتر 18٫8 درصد و نسبت به میانگین دراز مدت مشابه به میزان 624٫2 میلیمتر با 9٫9 درصد کاهش بارشها مواجه بودیم.



دانشجو با بیان اینکه در آذربایجان غربی طی سال آبی گذشته 300٫3 میلیمتر بارندگی ثبت شده است، یادآور شد: این میزان در مقایسه با بارش 398٫8 میلیمتری مدت مشابه سال قبل و 352٫7 میلیمتری دراز مدت مشابه به ترتیب با کاهش 24٫7 و 14٫9 درصد همراه بود.



*رسانه ها* 7125/581

انتهای پیام /*


4849850
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است