بین‌الملل 08:52 - 29 فروردین 1400
رهبر حزب اسلامی افغانستان در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان اعلام کرد که این تصمیم نشست استانبول را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حکمتیار: تصمیم اخیر آمریکا نشست استانبول را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان طی سخنانی در یک نشست خبری در کابل٬ پایتخت این کشور در واکنش به تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج نظامیان این کشور تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان اظهار داشت: «این تصمیم نشست استانبول را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. موضع‌گیری اخیر رئیس جمهور آمریکا٬ نقض توافق‌نامه دوحه و تاخیر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان٬ وضعیت را پیچیده کرده و موانعی در برابر نشست احتمالی استانبول ایجاد کرده است».

وی با اشاره به نشست مهم در مورد بحران افغانستان با اشتراک تمامی جهت‌های تأثیرگذار داخلی و خارجی در استانبول افزود: «این نشست هم امیدواری‌ها و نگرانی‌ها را نیز به همراه دارد. طرف‌های که خواهان خاتمه جنگ و رسیدن به صلح هستند٬ انتظاراتی از این نشست داشتند. اما طرف‌های که منافع‌شان با ادامه جنگ گره خورده است٬ نگرانی‌های نسبت به این نشست داشتند. اما تحولات اخیر سرنوشت این نشست را مبهم کرد».

حکمتیار در مورد نشست استانبول با محور روند صلح افغانستان ابراز امیدواری کرد که نشست استانبول طبق برنامه قبلی و با اشتراک همه طرف‌ها برگزار شود و موضوعات مهم دستور کار این نشست هم باید آتش‌بس، توافق برای تشکیل دولت جدید و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باشد.

وی تاکید کرد: «افغان‌ها می‌توانند با استفاده از این فرصت راه حل افغانی برای برون رفت از بحران موجود و پایان دادن به جنگ تحمیلی در این کشور ارائه کنند٬ مشروط بر اینکه صادقانه و به هدف رسیدن به صلح به نشست استانبول شرکت کنند. برای عبور از مرحله ناامن و بی ثبات کنونی؛ به توافقات و اقدامتی نیازمندیم که افغان‌ها را در جلوگیری از سقوط نظام و متلاشی شدن تشکیلات٬ نهادهای اداری، امنیتی و نظامی کمک کند. از سوی دیگر انتقال مسالمت‌آمیز و قانونمند حاکمیت را تضمین کند».

وی همچنین با ارائه طرح مستقل صلح برای نشست استانبول اعلام کرد که طرح‌های که از طرف ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحه ملی افغانستان منتشر شده است٬ نه عملی است و نه امکان توافق بر آن وجود دارد.

انتهای پیام


11029734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است