علمی فناوری 13:04 - 01 مهر 1399
یکی از دانشجویان مقطع دکترای اخترفیزیک در "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) با انجام یک آزمایش جالب در توییتر، سرعت نور را با استفاده از یک تخته شکلات اندازه گرفت.

محاسبه سرعت نور با یک تخته شکلات!

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، به نظر می‌رسد که محبوب‌ترین تنقلات جهان همچنین می‌تواند به عنوان بخشی از یک آزمایش علمی مورد استفاده قرار گیرد و به شما امکان دهد تا سرعت نور را اندازه بگیرید.

"دیوید براردو" دانشجوی دکترای اخترفیزیک در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک آزمایش علمی جالب و محبوب را در توییتر دوباره احیا کرده است. تصور می‌شود که این ایده برای اولین بار از جلسه انجمن ملی آموزش علوم(NSTA) در آتلانتا در سال ۲۰۰۴ برآمده است.

"براردو" توضیح می‌دهد: شما می‌توانید سرعت نور را در خانه تنها با استفاده از مایکروویو و یک تخته شکلات اندازه‌گیری کنید.

آزمایش مورد نظر مبتنی بر این واقعیت است که سرعت نور برابر با طول موج(λ) ضرب در فرکانس(f) یک موج الکترومغناطیسی مانند مایکروویو یا نور مرئی است.

برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که صفحه گردان درون مایکروویو را خارج کرده، یک تخته شکلات را در مایکروویو قرار دهید و سپس آن را حدود ۲۰ ثانیه گرم کنید. برداشتن صفحه گردان به این معنی است که موج ثابت مایکروویو، نقاط خاصی از شکلات را در نیمی از طول موج گرم و ذوب می‌کند.

هنگامی که شکلات را از مایکروویو خارج کردید(که باید شبیه تصویر بالا باشد)، فاصله بین نقاط گرم و ذوب شده را اندازه بگیرید. سپس فاصله ثبت شده را دو برابر کنید تا طول موج بدست آید. در آخر هم باید فرکانس مایکروویو را بررسی کنید و حالا همه چیز برای محاسبه آماده است!

"براردو" محاسبات خود و معادله مورد نیاز برای این آزمایش را در یک دفترچه یادداشت نوشته است که در زیر مشاهده می‌کنید.

وی در حساب کاربری توییتر خود ادعا کرد که این آزمایش به همگان اجازه می‌دهد تا سرعت نور را با دقت ۹۸ درصدی محاسبه کنند و البته شما می‌توانید شکلات را بعد از انجام محاسبات نوش جان کنید.

انتهای پیام


10728573
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بی نظمی‌ها در فضای زندگی، در تمرکز و تصمیم گیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت، سطح بهره‌وری و انرژی فرد را کاهش می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو از خانم‌ها خواست در استفاده از رژ لب افراط نکنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش تامین زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو گفت: متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج «آزمون آموزگاری» روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) اعلام شد و معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت، جهت فرآیند ارزیابی تکمیلی و گزینش از امروز (پنجم اردیبهشت) می‌توانند اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است