علمی فناوری 11:20 - 06 آذر 1393
دزفول - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت:سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان و قدرت اجرایی و قانونی از حریم و حقوق رودخانه دز دفاع می کند.

' فرهاد قلی نژاد' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رودخانه دز به عنوان یکی از رودخانه های پر آب کشور و شاهرگ زندگی و حیات در شمال خوزستان نام برد و افزود:این رودخانه نقش کلیدی و حساسی در اقتصاد منطقه به ویژه توسعه کشاورزی و تامین آب شرب و گردشگری دارد.



وی افزود:در سالهای اخیر با افزایش توسعه شهری ، افزایش فاضلاب ها ، توسعه فعالیت های گردشگری ، رشد گیاهان آبزی ، احداث سد در بالا دست ، حیات رودخانه دز به خطر افتاده است.



رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اظهار کرد:رشد گسترده گیاهان آبزی ،احداث سد های بزرگ در بالا دست ، افزایش تقاضا جهت احداث حوضچه های پرورش ماهی موجب نگرانی در خصوص حیات اکوسیستم رودخانه دز شده است.



وی گفت:تصمیم گیران در خصوص رودخانه ها و آب های شیرین محدود به یک ارگان و سازمان نبوده و ارگانهای مختلف از جمله وزارت نیرو ، شهرداریها ، محیط زیست ، جهاد کشاورزی ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص تاثیر گذارند.



قلی نژاد گفت:رودخانه به عنوان یک موجود زنده دارای حقوق مشخص و قانونی است و هرگونه فعالیت عمرانی ، توسعه گردشگری و کشاورزی باید وفق موازین واصول فنی و قانون رودخانه انجام شود و حفاظت از رودخانه دز نیازمند مدیریت تمام حوزه آبریز است که فقط محدود به شهرستان دزفول و استان خوزستان نمی شود.



وی با اشاره به تاثیر سدسازی در بالادست رودخانه دز گفت:مشکلات و مسایل رودخانه دز در کارگروه حفاظت کیفی این رودخانه مطرح و راهکارهایی در این خصوص ارائه خواهد شد.



رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: اداره محیط زیست دزفول با تمام توان از حقوق قانونی رودخانه دز به عنوان یک اکوسیستم آب شیرین دفاع و ضمن پیشگیری از هرگونه آلودگی و تغییر حریم آبی دز با عاملان هرگونه آلودگی و تصرف عدوانی حریم و بستر رودخانه دز برخورد قانونی و حقوقی خواهد نمود.



رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان که جریان آن نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد به دلیل بی توجهی در سالهای اخیر دستخوش آلودگی شده که حیات این رودخانه را تهدید می کند.



این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که عدم لایروبی آن موجب رشد بی رویه انواع جلبک و خزه در بخش وسیعی از این رودخانه شده به طوریکه جریان آب این رودخانه به شدت کند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبدیل شده است.



7278/648

انتهای پیام /*


5282441
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است