سیاسی 15:06 - 28 دی 1398

ترس اروپا از آمریکا آنها را مستحق تعبیر «دولت‌های حقیر» کرد

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با اینکه با توجه به عیان شدن رویکرد و موضع اروپا در قبال برجام و طرح مسئله مکانیزم ماشه، سیاست‌ها و رویکردهای دولت نیاز به چه تغییرهایی دارد؟ اظهار داشت: به عقیده من موضع وزارت خارجه در مقابل اروپا موضع کاملاً روشنی بود. اروپایی‌ها مرتباً وعده همکاری دادند و هیچ کاری نکردند و بعد از آن به مکانیزم ماشه تهدید کردند که رهبر انقلاب نیز روز گذشته (جمعه) در این زمینه بیانات و اشاراتی داشتند، مبنی بر اینکه اروپا هیچ کاری نکرده است.

وی در رابطه با تعبیر مقام معظم رهبری نسبت به اروپا به عنوان «دولت های حقیر» عنوان کرد: اروپا واقعاً در مقابل آمریکا یک ترس خارق العاده دارد. با ترس، رودربایستی و خودشیرینی ای که برای متوسل شدن به مکانیزم ماشه داشت می‌توان این را دریافت کرد. البته بعد از اعلام آمریکا مبنی بر اینکه همه اقتصاد ایران را تحریم خواهد کرد اصلاً مکانیزم ماشه دیگر موضوعیتی ندارد. بنابراین اگر کسی از دولت دل بسته آمریکا و اروپا بود فکر نمی‌کنم حالا دیگر دل بستگی به اروپا داشته باشد زیرا اروپایی‌ها چیزی ندارند که به ما بدهند و فقط می‌گویند در برجام بمانید.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: اروپایی‌ها به اصطلاح می‌گویند بر آنچه تعهد کردید بمانید و ما هم هیچ کاری نمی‌کنیم که می‌توان گفت این به معنای کلاه گذاشتن سر ما است.

چمران در رابطه با اینکه آیا در چنین شرایطی رویکردهای دولت و وزارت خارجه نباید به سمت تعمیق روابط با کشورهای منطقه و شرق برود؟ گفت: وقتی غرب خودش در را می‌بندد و نمی‌خواهد کاری کند ما باید به سمت گسترش منافع خود با همه کشورها برویم و حتی قبلاً هم باید می‌رفتیم. یکی از اشتباهات این بوده که قبلاً به شرق بها ندادند و مشکل ِ حالا به خاطر همان‌ها نیز هست. باید با دو طرف شرق، غرب و کشورهای بی طرف و نظایر آن به خصوص با کشورهای همسایه کارمان را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما ۱۶ کشور همسایه داریم که مبادله تجاری با آنها اصلاً نیازی به مسائل بانکی ندارد یا اگر داشته باشد خیلی راحت می‌توانیم با آنها کار کنیم. نباید اینها را فراموش کنیم.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه سیاست اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام سیاست حقیرانه بود، تصریح کرد: اروپایی‌ها در مقابل آمریکا ترس و بزدلی داشتند. اروپایی‌ها کشورهای مهمی هستند که اگر با هم جمع شوند قطعاً می‌توانند در مقابل آمریکا بایستند اما دیدیم که نکردند.

چمران در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا با یک تهدید مالی از سوی آمریکا بلافاصله تسلیم می‌شوند و هیچ آمادگی ای برای دنبال کردن حق و حقیقت ندارند. آنها به فکر منافع خودشان هستند و فکر می‌کنند منافعشان بیشتر با آمریکا تأمین می‌شود و به آن سو می‌روند که قطعاً هم ضرر خواهند کرد زیرا آمریکا در وعده‌های خود به آنها نیز قطعاً از وعده‌هایش عبور خواهد کرد.


10350413
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است