اجتماعی 00:35 - 10 شهریور 1394
موج نوسانی اعتیاد از شیشه به حشیش در ماه‌های اخیر
در سال‌های اخیر سوق یافتن معتادان از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی به دغدغه‌ای جدی برای دست اندرکاران امر مبارزه با اعتیاد تبدیل شده و موجی از نگرانی را برای خانواده‌ها به راه انداخته است.

کنترل عرضه پیش‌سازها برای جلوگیری از تولید مخدر جدید NPS

درباره وضعیت مواد مخدر صنعتی جدید در کشور با معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر به گفت‌وگو نشستیم. وی ضمن اعلام آماری به ایسنا ، در این خصوص از موج نوسانی اعتیاد به مواد مخدر سخن گفت و اعلام کرد که گزارشی از ورود مخدرهای جدید NPS به کشور نداریم.

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که یکی از دغدغه‌های جدی ما مواد مخدر صنعتی است اظهار می‌کند: سهم مواد مخدر جدید از سه تا پنج درصد به 26 درصد در حال حاضر رسیده است و به معنای آن است که از آمار یک میلیون و 325 هزار معتاد، 26 درصد مصرف کننده مواد مخدر جدید هستند.

وی می‌افزاید: گرچه از نظر تعداد خام معتادان چندان افزایشی مشاهده نمی‌شود، اما نگرانی‌های جدی از ابعاد مختلف داریم که اعتیاد زنان از جمله آنهاست. قبلا جمعیت زنان معتاد پنج درصد بود که به 9 درصد رسیده است و نشان دهنده آن است که اعتیاد در حال ریشه دوانیدن در جمعیت زنان است.

ابراز نگرانی از چندمصرفی مواد در زنان معتاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حضور زنان در کلوپ‌های زنانه، آرایشگاهها و ... می‌گوید: در این محیط‌ها، مواد مخدر جدید در قالب قرص‌های لاغری، زیبایی، تمرکز و ... معرفی و عرضه می شوند. این داروها مواد آمفتامینی هستند و زنان اغلب پس از مصرف آنها به سمت الکل، ترامادول و غیره می‌روند.

افشار ادامه می‌دهد: مصرف چنددارویی در زنان هم نگران کننده است و باعث افزایش مرگ و میر شده است. در سال 93 نسبت به 92، در جمعیت زنان 33 درصد افزایش مرگ و میر داشتیم در حالی که این آمار در جمعیت مردان یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه افزایش اعتیاد در جمعیت زنان به عنوان مادران جامعه، خطرات جدی در بردارد می‌گوید: این داروهای لاغری عنوان خاصی ندارند و معمولا به شکل قرص‌ها و پودرهایی ارائه می‌شوند که بیشتر مواد محرک هستند و با مکانیسم کاهش اشتها باعث لاغری می‌شوند اما عوارض جدی جسمی و روحی و مغزی دارند و رهایی از آن‌ها بسیار مشکل است.

معرفی مواد مخدر صنعتی در چهار گروه

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به معرفی مواد مخدر جدید پرداخته و ضمن طبقه بندی آنها در چهار گروه عنوان می‌کند: گروه نخست مواد محرک شامل آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها هستند. گروه دوم، داروهایی هستند که مصرف طبی دارند و ریتالین از جمله آنهاست. ریتالین داروی درمان بیش فعالی در کودکان است اما مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. گروه سوم مواد توهم‌زا نظیر ال. اس .دی ها و قارچها هستند و گروه چهارم مواد روانگردان را در برمی‌گیرند. ضد افسردگی‌ها، خواب آورها و ضداضطرابها چون دیازپام، لورازپام و...از این جمله‌اند که ادامه مصرف آنها پس از اتمام دوره درمان بی‌عارضه نیست.

گزارشی از ورود مخدرهای جدید NPS به کشور نداریم

افشار درباره ورود مواد مخدر صنعتی جدید می‌گوید: از مواد مخدر جدیدی که در دنیا به شدت مطرح است، ان. پی. اس‌ها هستند که اخیرا وارد چرخه‌ سوء مصرف در دنیا شده‌اند.

وی می‌افزاید: تا کنون 300 ان. پی. اس شناسایی شده و حدود 90 مورد آن مربوط به سال گذشته است. برای ساخت ان.پی.اس‌ها تغییراتی را در مواد محرک ایجاد می‌کنند و اثرات آن را تغییر می‌دهند تا جذابیت بیشتری برای مصرف کننده داشته باشد. ما در کشور گزارشی از ان. پی. اس‌ها نداریم اما باید مراقب باشیم که وارد کشور نشوند و یا تولید نشوند. به همین خاطر تلاش می‌کنیم پیش سازها را کنترل کنیم.

افشار - معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گزارشی از ورود موادی چون کروکدیل هم به دست ما نرسیده است می‌گوید: اما علف، گل، حشیش و ماری جوانا که از سال‌های قبل وجود داشته‌اند، اکنون هم مصرف می‌شوند زیرا تولید و کاشت آنها آسانتر است.

موج نوسان اعتیاد از شیشه به حشیش

افشار ادامه می دهد: اخیرا گزارشات میدانی ما نشان می‌دهد که یکسری معتادان از سمت و سوی مصرف شیشه به سمت حشیش می‌روند عنوان می‌کند: این موج نوسان اعتیاد از ماده‌ای به ماده دیگر در فرهنگ اعتیاد شایع است.

اعتیاد به شیشه درمان‌پذیر است

وی درباره درمان پذیری اعتیاد به مواد مخدر جدید صنعتی می‌گوید: راجع به مواد سنتی تجارب خوبی داریم، اما درباره مواد صنعتی از فقر نسبی و همچنین در برخی موارد از فقر مطلق رنج می بریم. مخدرهای صنعتی وابستگی جسمی ندارند و عمدتا وابستگی روانی برجا می‌گذارند که نیازمند مداخلات روان درمانگرانه بسیار جدی است، اما متخصص به اندازه کافی در این حیطه وجود ندارد و درمان بسیار زمانبر است. علاوه بر این هزینه تمام شده به شدت بالاست. برخی فکر می‌کنند شیشه درمان ندارد در حالی که شیشه درمان دارد اما روند آن بسیار طولانی مدت است.

انتهای پیام


6988589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است