فرهنگی‌هنری 20:39 - 09 خرداد 1395
مراسم گرامی داشت سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی و آیت‌الله سیدعباس ابوترابی و همچنین تجلیل از شهدای آزاده منا و مدافع حرم در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

بزرگداشت سیدآزادگان و تجلیل از شهدای آزاده فاجعه منا و آزادگان مدافع حرم

به گزارش خبرنگارسرویس فرهنگ حماسه ایسنا، همچنین با توجه به ابعاد فاجعه منا و فداکاری و ایثار مدافعان حرم اهل‌بیت (ع)، در این مراسم یاد و خاطره 10 شهید آزاده که در فاجعه منا و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به شهادت رسیده اند نیز گرامی داشته شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و از آزدگان دوران دفاع مقدس،در این مراسم ضمن تشکر از زحمات نائب رئیس مجلس اسلامی در توجه به آزادگان و با اشاره به مظلومیت شهدای منا، گفت: انسان‌ها در طول تاریخ به میزان نقش آفرینی خود در جوامع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند برخی به دلیل نداشتن شناخت و بصیرت از رخدادهای زمان خود عقب هستند.

وی ادامه داد: انسانی که بصیرت نداشته باشد نسبت به شرایطی که در آن قرار گرفته به جای اینکه در مسیر درست حرکت کند در شانه راه حرکت می‌کنند که به طور قطع یا به دره سقوط کرده با به کوه برخورد می‌کنند، این دسته به دلیل حرکت بر خلاف مسیر برای جامعه مشکل‌ساز خواهند بود.برخی هم در مسیر درست حرکت می کنند که عموم مردم کشور ما در این مسیر قرار دارند، اما دسته دیگری جلوتر از تاریخ حرکت می کنند، این دسته اثرات ماندگار و جدی بر جامعه دارند، این دسته به دلیل تقوایی که دارند قوه تشخیص پیدا می‌کنند.اگر انسان تقوای الهی پیشه کند خداوند راز و رمز تشخیص، قوه تمیز حق و باطل را با او عنایت می‌کند، ائمه معصومین(ع) به دلیل اینکه مظهر تقوی و توحید بودند تا قیامت امامت مردم را عهده دار شدند، امام حسین(ع) با تقوایی که داشتند مصباح‌الهدی شدند.

اوحدی گفت: امام راحل نیز به دلیل تقوایی که داشتند خداوند به ایشان قوه تشخیص دادند،در ۱۵ خرداد امام در شرایط خفقان آن روز تشخیص دادند که چگونه باید انقلاب کنند، زمانی که استکبار جهانی آمریکا، اسرائیل و رژیم شاهنشاهی در اوج قدرت بودند امام راحل از قم انقلاب خود را آغاز کردند.

اوحدی افزود: امروز گرفتاری‌های بشری به دلیل عدم بصیرت است، میزان تشخیص و بصیرت افراد سبب می‌شود که اعمال آنها به همان میزان بر تاریخ اثرات مثبت بگذارد، امام به دلیل جلوتر بودن از زمان خود پیام بسیج مردمی را دادند که در دوران دفاع مقدس اثرات خود را داشته و امروز نیز در وجود مدافعان حرم به تجلی گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: در دنیای سخت اسارت که لحظات تلخ زیادی با خود به همراه داشت وجود افراد بزرگی همچون حاج آقا ابوترابی سبب می‌شود تا اسارت که با محرومیت و بن بست مترادف است به حماسه ای در اردگاه‌ها تبدیل شود که رهبر معظم انقلاب از اسرا به عنوان ذخایر انقلاب نام می برد.

اوحدی با اشاره به خاطراتی از دوران اسارت خود و همراهان دیگر، گفت: حاج‌آقا ابوترابی با قوه تشخیصی که داشتند بر شکنجه گران خود احترام می‌گذاشت یکی از شکنجه‌گران او به نام کاظم عبدالامیر برای اذیت حاج اقا ابوترابی روزی ۵۰ بار در مقابل او رفت و آمد می‌کرد تا حاج آقا به احترام بلند شده و اذیت گردد که مادر کاظم خوابی دیده و به پسرش تذکر می‌دهد که فلان سید را اذیت نکن که مادرش حضرت زهرا(س) از تو به من شکایت کرده است، کاظم بعد از آن حلایت خواسته و تحول عظیمی در او به وجود می‌آید.

آزاده اوحدی افزود: حاج اقا ابوترابی با کاظم کاری کرد تا او که زمانی شکنجه گرش بود روزی پرسش گر احکام و مسائل شرعی خود از حاج آقا باشد.

وی گفت: با اتمام اسارت و بازگشت آزادگان و از بین رفتن صدام، کاظم به ایران آمده و به قم می‌روند، وقتی متوجه رحلت حاج‌آقا ابوترابی شد، به مشهد رفت تا بر سر مزار ایشان نیز از حاج آقا ابوترابی حلالیت بطلبد. کاظم گفت اگر می توانستم به منزل تک تک اسرا را می‌رفتم تا طلب حلالیت کنم، هنگام شروع جنگ سوریه کاظم که متحول شده بود، بعد از چهار عملیات در سوریه به شهادت رسید.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد:دو عامل امروز سبب می‌شود که امروز ما در مقابل خانواده شهدای منا شرمنده نباشیم، یکی رفتاری که رهبر معظم انقلاب در مقابل شهدای منا داشتند و دیگری رفتار رئیس بنیاد شهید که با درایت واژه مقدس شهدای منا را به جانباختگان منا عطا کردند؛ این عامل سبب شد که با افتخار با عامل تاثیر گذار انسان‌های با بصیرت و موضع رهبر معظم انقلاب و عامل دوم جمعی از اسرای آزاده که اوج زیبای مسئولیت‌پذیری را در تفحص و شناسایی ۴۶۱ شهید که در بین 7000 نفر جانباختگان منا بود. مصیبت ما به قدری سنگین بود که در آنجا با پیدا کردن هر شهیدی به او توسل می‌کردیم که شهدای دیگر را پیدا کنیم. چه کرد ابوترابی با آزادگان که این مقدار گذشت و ایثار داشتند.

وی شرایط نگهداری شهدای ضیوف‌الرحمان را بعد از حادثه منا بسیار اسف بار توصیف کرد و گفت: بعد از سفر وزیر بهداشت به مکه سعودی‌ها بداخلاقی کردند و در حد وزیر در جلسه حاضر نشدند. در نخستین جلسه رسمی ۱۱۴ شهید را شناسایی کرده بودیم که اجازه تحویل آنها را به ما نمی‌دادند. در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و مقامات عربستان، پیامکی از ایران به گوشی تلفن همراه آقای قشقاوی رسید رسید که در آن مقام معظم رهبری نسبت به بدرفتاری با پیکرهای شهدای منا به عربستان هشدار داده بودند.نمی‌دانستیم چه موضعی باید بگیریم که یکباره یک برگه‌ای به مقام سعودی حاضر در جلسه رسانده شد و آن مقام به هم ریخت. من به همکاران گفتم این کاغذ حتما حاوی هشدار مقام معظم رهبری است.در این جلسه بود که مقامات سعودی که تا آن لحظه به شدت در برابر ما موضع داشتند و ادعا می‌کردند این تعداد تابوت برای تحویل نداریم به ما اعلام کردند وزیر بهداشت عربستان گفته است می‌خواهد بیاید و در جلسه با ما شرکت کند.این عقب‌نشینی به خاطر هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و تشخیص درست ایشان را نشان می‌داد.

در بخش دیگر این مراسم،حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حاج آقا ابوترابی تربیت شده مکتب قرآن

وی خطاب به خانواده‌های شهدا گفت: شما خانواده شهدا که با خدا وارد معامله شده و با جان و مال وارد شدید گناهانتان را با این تجارت می‌بخشد، خداوند کسانی را که در مسیر جهاد با جان و مال وارد شدند وارد جنات عدن می‌کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: من مرحوم ابوترابی را می‌شناختم اما سادگی، اخلاق و ایمان و حمایت از دین و امام و انقلاب از ایشان ابوترابی عارفی خودساخته تحیول جامعه داد. بود ایشان از سال ۴۲ با شروع نهضت امام در کنار آیت الله شهید مصطفی خمینی بود، آنقدر عاشق امام راحل بود که با تبعید او به نجف رفتند، در کنار امام علم، ایمان و عشق را آموخت.مرحوم ابوترابی با آغاز نهضت امام اعلامیه‌های او را به ایران می‌آوردند که بعد ازمدتها دستگیر شده زندانی شد در زندان مقاومت کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم ابوترابی بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس و سال ۵۹ به اسارت درآمد از نخستین کسانی بود که به همراه شهید چمران وارد جنگ‌هایچریکی شد، شهید چمران درباره او می‌گوید روح ابوترابی در بین دوستانش آتشفشان ایجاد می‌کند.

در این مراسم آزاده‌ شهید دکتر عباسعلی جوزی،آزاده شهید ابوالقاسم خلیلی،آزاده‌ شهید حاج‌گشتاسب رستمی،آزاده‌ شهید حسین سبیانی،آزاده شهید رجبعلی شاه ‌رجبیان،آزاده‌ شهید غلامعلی شاهین و مدافعان حرم آزاده‌ سرافراز نصرالله اکبرزاده،آزاده سرافراز دکتر فرامرز فرهمند،آزاده سرافراز حسین مروتی،آزاده سرافراز مصطفی میرشجاع،آزاده‌ سرافراز قدرت‌الله هزاوه تقدیر شدند.

همچنین از آزادگانی که در پیدا کردن پیکرهای شهدای منا کمک کردند شامل آزاده سرافراز محمود شرافتی،آزاده سرافراز حمید محمدی تقدیر شدند.

در این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، غفوری فرد نماینده پیشین مجلس،پزشکیان نماینده مجلس،موذنی معاون بنیاد شهید و خانم بهجت افراز(ام‌الاسرا) نیز حضور داشتند.

انتهای پیام


7936071
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است