استانی 23:09 - 10 بهمن 1393
قم - ایرنا - نشست حقوق بین الملل بشر دوستانه با حضور فرانچسکو کاپونی رییس شعبه صلیب سرخ توسکانا در ایتالیا در مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه قم برگزار شد.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست سید محمدرضا دستغیب مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه، آقای فرانچسکو کاپونی رییس شعبه صلیب سرخ توسکانا ایتالیا و محمد گل افشان مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم حضور داشتند.



دستغیب در این نشست با بیان این که مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه،تقریباً از سال 2005 میلادی شروع به کار کرده است گفت: این مرکز ابتدا به عنوان دبیرخانه برای برگزاری یک همایش بود، ولی بعد از برگزاری این همایش برای سامان دادن به نتایج آن به مدت یک سال به کار خود ادامه داد و سپس پیشنهاد شد که این مرکز تحت عنوان مرکز مطالعات به کار خود ادامه دهد.



وی بیان کرد:مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه با هدف پژوهش در زمینه ارزش های انسانی نهفته در اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه ، کارگاه های آموزشی و همایش های متعددی را برگزار کرده و نشریات گوناگونی را به چاپ رسانده است.



وی ادامه داد: کتابخانه تخصصی این مرکز با دارا بودن بیش از صدها عنوان کتاب و مقاله در این زمینه محل مراجعه و آماده خدمت رسانی به دانشجویان و پژوهشگران است.



دستغیب تصریح کرد: در طول سالیان گذشته بسیاری از مراکز و مؤسسات برجسته پژوهشی در جمهوری اسلامی ایران اظهار علاقه مندی بیشتری نسبت به مطالعات تطبیقی در این موضوع و همکاری نزدیک با مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه داشته اند.



وی ابراز داشت: این مرکز از سوی معاونت امور بین الملل و حقوق بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته ملی حقوق بشر دوستانه و کمیته بین الملل صلیب سرخ حمایت می شود.



وی با بیان اینکه فعالیت های مرکز در چند بخش متمرکز است،گفت: بخش تحقیقات و مطالعات علمی یکی از بخش های مرکز است که تاکنون در زمینه های مختلف تطبیقی کارهای مختلفی انجام داده است و نشریاتی را نیز منتشر کرده است.



مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام گفت که عقیده ما این است که در اسلام مباحث بشر دوستانه بسیاری وجود دارد که اگر به آن پرداخته شود، می تواند به همه انسان ها کمک کند.



وی بیان کرد:در حقوق بشر دوستانه بین المللی یک فضای حقوقی داریم و یک فضای فلسفی که این فضای فلسفی مبتنی بر اخلاق است و ما می توانیم بر این فضا حرکت کنیم.



وی مطرح کرد:زمانی که این مرکز شروع به فعالیت کرد حقوق بشر دوستانه بین المللی یک مفهوم ناشناخته بود و شاید امروز بیش از 100 مقاله در مباحث تطبیقی نگاشته شده باشد.



دستغیب یادآور شد: این مفهوم کاملاً یک مفهوم شناخته شده است و بسیاری از مراکز عملی در قم و کشور در این موضوع کار می کنند.



وی عنوان کرد: امروزه بسیاری از علمای اسلامی و کارشناسان حقوق بین الملل بشر دوستانه بر این باورند که دکترین حقوقی و اخلاقی تولید شده در بستر فقه و فرهنگ اسلامی مشابهت های بسیاری با حقوق بین الملل بشر دوستانه مدرن دارد.



وی گفت: به منظور تقویت حمایت از کرامات انسانی در شرایط درگیری مسلحانه، متخصصان حقوق اسلامی مرتبط با کمیته بین الملل صلیب سرخ و اندیشمندان اسلامی از سراسر جهان اسلام، مشترکا گفت وگویی جهانی را در زمینه اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه آغاز کرده اند.



دکتر فرانچسکو کاپونی رییس شعبه صلیب سرخ توسکانا ایتالیا نیزدراین نشست با بیان اینکه من علاقه مند بودم که مرکز شما را حتما بازدید کنم گفت: اهمیت شهر بسیار بالا است، این شهر یک شهر دینی است و یک شهر فرهنگی و می دانیم در حوزه های مختلف تحقیقات صورت می گیرد و اکتفا فقط به دین نشده ؛ بلکه به مطالب بین المللی پرداخته شده است.



وی بیان کرد:حقوق بشر دوستانه یکی از مهم ترین فعالیت های صلیب سرخ ایتالیا است و با دانشگاه های مختلفی در ایتالیا ارتباط داریم.



وی با اشاره به این که سالانه هزاران دوره حقوق بشر دوستانه را برای ارتش، مردم و دانش آموزان برگزار می کنیم،گفت: فکر می کنم که یک ارتباط خاصی بین این مرکز و صلیب سرخ ایتالیا برای تبادل اساتید دانشگاه ها داشته باشیم و تبادل روابط صورت بگیرد. ک/1



7406/ 550/ 1917

انتهای پیام /*


5736818
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است