فرهنگی‌هنری 23:15 - 04 اردیبهشت 1393
شهرری-ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین آئین تجلیل ازستایشگران اهل بیت (ع) در شهرری، با اشاره به نحوه شکل گیری شهر تهران گفت: شکل گیری شهر تهران به طور کلی بر پایه محبت اهل بیت (ع) بوده است.

به گزارش ایرنا،ˈاحمد مسجد جامعیˈ در این آیین که پنجشنبه شب با حضور جمعی از علما و پیر غلامان اهل بیت (ع) همراه بود، در سخنانی با بیان اینکه، هر گوشه از تهران حول محور یکی از امامزاده ها شکل گرفته است،افزود: امامزاده اسماعیل،امامزاده یحیی،سید نصرالدین و سایر امامزاده ها هر کدام تشکیل دهنده یک محله از تهران بوده اند.



وی اظهار داشت: آن قسمت هایی که به مرور به شهر تهران وصل شدند مانند منطقه ری که به درستی قبله تهران محسوب می شود نیز همین وضعیت را داشته است.



مسجد جامعی تصریح کرد: منطقه شمیران تهران نیز بزرگانی را داشته و همان زمانی که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شهرری می آیند، بزرگانی نیز در شمیران داشته ایم که از امام معصوم (ع) نقل حدیث داشته و آنها را با لقب جامرانی یا همان جماران امروز می شناخته اند.



وی با اشاره به دوره زمانی روستای تهران تاکید کرد: وقتی تصمیم به تعیین پایتخت تهران دور آن را حصار کشیده و به تدریج که تبدیل به شهر می شود، نخستین تاسیساتی که دور روستای تهران بعنوان فضای عمومی می سازند تکیه بوده است.



وی افزود: شاید دلیل اینکه چرا آن موقع ابتدا مسجد نساخته و تکیه ساخته اند مانند تکیه خانم به این دلیل بوده که تهران دارای مسجد بزرگی مانند مسجد جامع با هفت شبستان تاریخی دوران آل بویه، تیموری، صفویه، قاجار و پهلوی بوده که البته امروز تعداد شبستان های آن اضافه شده است.



رییس شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه، آب و گل خاک تهران بزرگ با محبت اهل بیت (ع) و حضرت سید الشهدا(ع) آمیخته است، گفت: بنیان و اساس تهران بزرگی که امروز ری و شمیران را در بر می گیرد با تکایا و مجالس روضه خوانی نهاده شده است.



وی با اشاره به نامدارن پرآوازه چهارپایه خوانان و روضه خوانان اهل بیت (ع) افزود: بی شک نام این عزیران در خاطرات بعنوان روح و معنای زندگی جمعی و فردی تلقی می شود که ناشی از همان نیت های پاک آنها است.



مسجدجامعی در عین حال ضمن انتقاد از زمان برگزاری تجلیل از مادحان تصریح کرد: بایستی زمان برگزاری اینگونه آئین ها بازبینی شده و در زمان های نزدیک به مناسبت های مذهبی که مداحان اهل بیت (ع) شهر را با نوای خود آذین می بندند برگزار شود.



در ابتدای این آئین حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی از وعاظ کشور از مرحوم شاه حسین بهاری بعنوان سلطان چهارپایه خوانی (روضه خوانی) نام برد و در ادامه در خصوص اهمیت شعر وزین در مداحی سخنانی ایراد کرد.



در ادامه این آئین از خانواده های مرحوم حاج علی رضا بهاری، حاج احمد دلجو، حاج محمد علامه، حاج حسن ذوالفقاری، حاج محمد علی کهرمیان، حاج ماشالله و حاج اسماعیل چاوش، حاج احمد شمشیری، حاج ابوالحسن محمد، حاج عباس زریباف، حاج مصطفی هاشمی، حاج سید محسن دربندی، حاج سید علی سالک فر، حاج محمد حسین گلپایگانی و حاج سید مصطفی میرخانی بعنوان ستایشگران اهل بیت (ع) آرمیده در شهرری با اهدا لوح تجلیل بعمل آمد.



نخستین آئین تجلیل از ستایشگران اهل بیت (ع) آرمیده در شهرری شامگاه پنج شنبه همزمان با نخستین سال درگذشت حاج علی رضا بهاری (شاه حسین) در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.



1724/703

انتهای پیام /*




3569230
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است