اقتصادی 12:00 - 20 بهمن 1394
در حالی بانک مرکزی در روزهای گذشته جلوی برخی صرافی‌ها و سایت‌ها را در خصوص اعلام نرخ ارز گرفته بود که کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که با اعلام نرخ ارز در یک سایت یا تابلوی صرافی، هیچ‌گاه در بازار ارز التهاب ایجاد نمی‌شود.

تکرار بهانه‌ های احمدی‌ نژادی در بازار صرافی

مجیدرضا حریری، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «افکارخبر» با اشاره به رفتارهای اخیر بانک مرکزی در جلوگیری از اعلام نرخ ارز توسط برخی سایت‌ها و صرافی‌ها، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی هر چقدر شفاف‌تر باشد، اشکالی ندارد.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد که این اصلا وظیفه بانک مرکزی است که آنچه که در بازار معامله می‌شود را به عنوان نرخ واقعی ارز اعلام کند.

 

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از نظر اصولی با اعلام یک سایت یا در تابلوی یک صراف، نرخ ارز تغییر نمی‌کند؛ این دقیقا مثل همان بهانه‌ای است که رییس کل بانک مرکزی و معاون اول دولت احمدی‌نژاد در مورد اشخاصی همچون جمشید بسم‌اله مطرح می‌کردند.

 

حریری متذکر شد: این‌که یک صراف یا سایتی نرخ را منتشر کند، حالا اگر نرخ در بازار واقعی نباشد که تاثیر ندارد. کمااین‌که بانک مرکزی نرخ ارز را هر روز اعلام می‌کند، ولی مگر آن نرخ در بازار تغییر می‌کند؟! آن نرخ فرمایشی است.

 

وی ادامه داد: آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد، رقم اصلی و حقیقی است. با این‌که ما پاک‌کن دستمان بگیریم و حقیقت را بخواهیم پاک کنیم، در تابلوهای مردم چیزی عوض نمی‌شود و باز ارز با همان نرخی فروخته می‌شود که در آن تابلوهای پاک شده است.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: این روش‌ها به نظر من روش‌هایی است که منطق اقتصادی پشت آن نیست.

 

حریری ادامه داد: بانک مرکزی بهتر است در کنار نرخ ارزی که الان اعلام می‌کند، نرخ ارز در بازار را نیز اعلام کند. چون بانک مرکزی بهترین مرجعی است که می‌داند ارز چه رقمی است.

 

وی یادآور شد: البته این روزها که نرخ ارز کاهشی است، من نمی‌دانم جلوی اعلام نرخ ارز را می‌گیرند. اگر این نگاه را دارند که می‌خواهند بازار را از التهاب آرام کنند، این کار را لااقل باید زمانی انجام می‌دادند که روزی 40، 50 تومان روی قیمت دلار می‌رفت. این در حالی است که در روزهای گذشته 40، 50 تومان از قیمت دلار کم می‌شود.

 

این فعال اقتصادی با طرح این پرسش پایین آمدن چه نگرانی‌ای ایجاد می‌کند یا باعث کدام تشویش می‌شود؟ اظهار داشت: وظیفه بانک مرکزی این است که با اعمال مدیریت و پولی بانکی نرخ ارز را در بازار شناور مدیریت کند.

 

حریری خاطرنشان کرد: این‌که بخواهیم سایتی را ببندیم، اولین بار نیست و بارها این اتفاق افتاده و هیچ اثری ندارد. اطلاع‌رسانی درباره آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد، عامل هر اتفاقی نیست و حتما مسایل دیگری وجود دارد.

 

گفتنی است؛ در روزهای گذشته صرافی‌ها در بازار آزاد ارز تهران و سایر نقاط کشور و نیز سایت‌هایی که اقدام به انتشار قیمت ارز می‌کردند، امکان انتشار قیمت‌های جدید را نداشتند.

 

برخی فعالان بازار در این خصوص عنوان می‌کردند که نامه‌ای مسوول رسیدگی به این موضوع بابت منع اطلاع‌رسانی قیمت ارزها بر روی سایت صرافی های خصوصی ارسال کرده است که باعث شد تا این صرافی ها از اعلام قیمت خودداری کنند.

 

ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی نیز در توضیح این ماجرا تصریح کرده است: هیچ کجای دنیا اینطور نیست که یک سایت یا رسانه‌ای بیاید خودش قیمت خرید و فروش ارز را محاسبه و اعلام کند و نرخ‌های تلفنی و سایتی مورد تایید ما نیست.

 

وی به راه‌اندازی سامانه اینترنتی اعلام نرخ تبادل ارز اشاره کرده و گفته است: با راه‌اندازی این سامانه به صورت روزانه، متوسط نرخ خرید و فروش ارز را به طور شفاف در اختیار علاقه‌مندان قرار می دهیم./110


7668172
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است