گوناگون 09:14 - 26 خرداد 1398

تبدیل یک میلیون پلاسمای مازاد به دارو/سهم ایران از اهدای خون

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون، در آئین نوزدهمین سالروز جهانی اهداکنندگان خون، گفت: باید از همه اهداکنندگان خون در کشور تقدیر کنم که موفقیت‌های امروز سازمان انتقال خون، مرهون یاری و همراهی این عزیزان است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹، افزود: آمار اهدای خون دنیا در سال گذشته حدود ۱۷۷ میلیون واحد بوده که سهم ایران از این آمار، دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون است که با شاخص ۲۷ واحد اهدای خون به ازای هزار نفر، نزدیک به دو برابر کشورهای هم سطح خود، شاهد مشارکت داوطلبانه مردم عزیز هستیم.

پورفتح اله ادامه داد: ۶۰ درصد از جمع اهداکنندگان خون کشور ما مستمر هستند و این یک آمار قابل توجه است و ما در حال تلاش برای همراهی مستمر اهداکنندگان خون هستیم و خوشبختانه ۹۷ درصد خون‌های اهدایی تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز مراکز درمانی می‌شود.

وی گفت: یکی از دستاوردهای سازمان انتقال خون این است که پلاسمای مازاد از مصرف بیمارستانی را با استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های اروپایی تبدیل به مشتقات دارویی کردیم و برای این کار باید استانداردهای مدنظر اروپا را می‌گرفتیم که با بالابردن سطح کیفیت، به این مهم رسیدیم و یک میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف را که پیش از این ضایع می‌شد، با ارسال به اروپا تبدیل به دارو کردیم و امروز شاهد آن هستیم که درصد بالایی از داروهای مد نظر ما با پلاسمای ایرانی در حال تولید است.

پورفتح اله خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که مسئولیت رگ اهداکننده تا رگ گیرنده با مجموعه سازمان انتقال خون است که در این راه و برای رسیدن به قله‌های موفقیت به ویژه صنعت پلاسما و ساخت پالایشگاه تولید فرآورده‌های پلاسمایی در حجم بالا، گام برخواهیم داشت.

وی با اشاره به رتبه اول ایران از نظر شاخص‌های انتقال خون در بین ۲۲ کشور مدیترانه شرقی گفت: از سال ۲۰۰۷ توانستیم به اهدای خون صد در صد داوطلبانه دست پیدا کنیم و هم اکنون به عنوان الگو در منطقه صاحب اعتباری ویژه هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزود: در زلزله اخیر کرمانشاه، سازمان انتقال خون یکی از مطمئن‌ترین سازمان‌ها در آن شرایط بود که توانستیم سازماندهی مناسبی در شرایط بحرانی داشته باشیم و این موفقیت‌ها با همراهی اهداکنندگان خون اتفاق افتاده است.

وی گفت: من از مشارکت مردم نوعدوست در مسئله اهدای خون تشکر می‌کنم و باید این را هم بگویم که اهداکنندگان خون به عنوان کسانی که دغدغه مسئولیت پذیری اجتماعی دارند، می‌توانند به عنوان الگوهای خیرخواهی و انسان دوستی در جامعه مورد بهره برداری فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند.

در ادامه این مراسم، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، با اشاره به پویایی، تلاش مستمر و خستگی ناپذیر مجموعه سازمان انتقال خون گفت: از همه همکاران انتقال خون در سراسر کشور که در بحران‌های طبیعی مثل سیل و زلزله شب و روز در خدمت کمک به بیماران هستند، تقدیر می‌کنم؛ بی شک موفقیت‌های به دست آمده در حوزه تأمین خون سالم و صد در صد داوطلبانه که در این سال‌ها شاهد آن هستیم، مدیون کار شبانه روزی و مستمر این عزیزان است.

وی با اشاره به ۲۴ خرداد روز تکریم و احترام به اهداکنندگان خون، ادامه داد: اهداکنندگان خون خیلی احترام دارند که داوطلبانه و عاشقانه برای کمک به همنوعان خودشان به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند. اهدای خون برای مادر در حال زایمان، برای جوان مجروح تصادف، برای سالمندان در جراحی سنگین و در مجموع نجات جان انسان‌ها، یک کار برجسته و ارزشمند است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ما در آمار اهدای خون مردم و در بین کشورهای منطقه رتبه‌های خوبی داریم. آمار دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون در سال گذشته نشان دهنده مسئولیت پذیری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار بدون هیچ انتظار و منت، بهترین اتفاق است که در اهدای خون این به صورت مشهود حس می‌شود و اهداکنندگان خون در دسته ایثارگران جامعه هستند.

سیدمرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران، از اهداکنندگان خون به عنوان یاران همیشگی این اداره کل در پیشبرد اهداف نام برد و گفت: شعار جهانی امسال دسترسی خون سالم برای همه است و در این راستا وظیفه سازمان انتقال خون دو چیز است. یکی تأمین خون و دیگری کیفیت خون که خوشبختانه و به دلیل همراهی مستمر مردم مهربان و نیک اندیش، هم خون به اندازه کافی وجود دارد و هم سلامت خون در بالاترین سطح تأیید می‌شود.

وی ادامه داد: ما یک شبکه کشوری برای خون رسانی هستیم و همه استان‌ها آمادگی دارند در شرایطی که لازم است به یاری هم بیایند تا عدالت محوری در توزیع خون برای کل کشور رعایت شود.

طباطبایی گفت: اهداکنندگان خون یاران ما هستند و انتظار داریم در کنار اهدای خون مستمر، مبلغین و پیام رسان فرهنگ اهدای خون در جامعه باشند.

محسن علیجانی زمانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: کسانی که خون اهدا می‌کنند بر طبق قول قرآن کریم از برجسته‌ترین نیکوکاران هستند و این کار آنها موجب احیای جان‌هایی می‌شود که می‌تواند ادامه خدمت و اثرگذاری آنها در جامعه باشد.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم انتقال خون در نظام سلامت کشور، ادامه داد: خوشبختانه در تضمین سلامت خون در بالاترین سطح هستیم و این مسئله موجب اطمینان خاطر بیماران و دریافت کنندگان خون است.

علیجانی اضافه کرد: اگر به این سمت برویم که داروهای خاص ما از پلاسمای ایرانی تهیه شود، بسیار شرایط ما در حوزه امنیت سلامت جامعه بهبود پیدا می‌کند البته در سال‌های اخیر توانسته ایم به تولید ۶۰ درصد داروهای خاص از پلاسمای ایرانی دست پیدا کنیم ولی این پلاسما به خارج ارسال می‌شود و بعد از طریق پالایشگاه‌های اروپایی، داروهای مشتق از پلاسما برای ما ارسال می‌شود که ما باید در دولت و مجلس کمک کنیم که پالایشگاه بسازیم و در این راه پیشرفت، گام برداریم.


10151233
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است