استانی 10:29 - 18 مرداد 1399
معاون اجرایی حوزه سفیران هدایت قزوین:
ایسنا/قزوین معاون اجرایی حوزه سفیران هدایت قزوین با تأکید بر اینکه در ولایت باید سیره معصومین و اهل بیت(ع) را مطالعه کنیم، گفت: در طول تاریخ همواره عده‌ای جلوتر از ولایت حرکت کردند که «خوارج» و عده‌ای نیز عقب‌تر از ولایت آمدند که «توابین» شدند. کسانی که همگام با اهل بیت(ع) و ولایت حرکت کردند ابوذرها و سلمان‌ها شدند.

همگام با «ولایت» حرکت کنیم؛ «ابوذرها» و «سلمان‌ها» باشیم

حجت‌الاسلام محمد بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «ولایت» به معنای سرپرستی بوده ودر ۲ نوع تکوینی و تشریعی است؛ ولایت «تکوینی» مختص ذات خداوند متعال و ولایت «تشریعی» به اذن خداوند متعال مختص انبیای الهی است.

وی ادامه داد: ولایت تشریعی همان «امامت» بوده که از اصول دین شیعه است البته اهل تسنن نیز «امامت» را در فروع دین دارند؛ اهمیت امامت و ولایت‌پذیری آن‌قدر زیاد است که قبولی اعمال مشروط به ایمان و ولایت ائمه(ع) است و البته آیات زیادی بر ولایت حضرت علی(ع) دلالت دارد.

معاون اجرایی حوزه سفیران هدایت قزوین خاطرنشان کرد: سوره مائده آیه ۵۵ مائده «ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند» از جمله آیاتی است که بر ولایت حضرت علی(ع) اشاره دارد.

وی بیان کرد: حضرت محمد(ص) در ۲۴ ذی‌العقده دهم هجری همراه هزاران نفر برای به‌جا آوردن مناسک حج از مدینه به طرف مکه حرکت کردند، از آنجا که این حج آخرین حج حضرت بود به حجه‌الوداع معروف شد، وقتی اعمال حج پایان یافت پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به سمت مدینه حرکت کردند که ۱۸ ذی‌الحجه غدیرخم را دیدند و وحی آمد که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را بعد از خودشان معرفی کنند.

بختیاری تصریح کرد: در آیه ۶۷ سوره مائده آمده است «ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.» که این آیه نشان از اهمیت ولایت دارد.

آیه سه سوره مائده؛ آیه «اکمال‌الدین»

وی افزود: آیه سه سوره مائده را آیه «اکمال‌الدین» نامیده‌اند، در این آیه آمده است«گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه‌شده، و به زجر کشته شده، و آن‌ها که بر اثر پرت‌شدن از بلندی بمیرند، و آن‌ها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقی‌مانده صید حیوان درنده -مگر آن‌که (به‌موقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بت‌ها (یا در برابر آن‌ها) ذبح می‌شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‌های تیر مخصوص بخت آزمایی؛ تمام این اعمال، فسق و گناه است -امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند؛ بنابراین، از آن‌ها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم- امّا آن‌ها که در حال گرسنگی، دستشان به غذای دیگری نرسد، و متمایل به گناه نباشند، (مانعی ندارد که از گوشت‌های ممنوع بخورند؛) خداوند، آمرزنده و مهربان است».

معاون اجرایی حوزه سفیران هدایت قزوین تشریح کرد: البته در روایات زیادی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است، در خصوص شأن نزول آیه «اکمال‌الدین» نزد اهل تسنن باید بگوییم که درتفسیر درالمنثور از ابی هریره و ابی سعید خدری از علمای اهل تسنن نقل شده است که «وقتی رسول خدا (ص) علی (ع) را به امامت در روز غدیر نصب کرد و او را به ولایت خواند (من کنت مولاه فعلی مولاه)، جبرئیل با این آیه نازل شد». همچنین در شواهدالتنزیل نیز از ابی هریره، ابی سعید خدری و ابن عباس روایت شده که این آیه مربوط به حضرت علی (ع) است.

وی عنوان کرد: تفاسیر اهل سنت در «المنار» و «روح‌المعانی» بر این دلالت دارند که در مورد حضرت علی(ع) آیات زیادی نازل شده است. شیعیان تاریخ رحلت حضرت محمد(ص) را ۲۸ صفر سال یازدهم هجری و علمای اهل سنت دهم ربیع‌الاول می‌دانند. برخی از مفسران اهل سنت مانند فخر رازی، رشید رضا و آلوسی بغدادی در ذیل آیه «اکمال‌الدین» نقل کرده‌اند که بعد از نزول این آیه، پیامبر(ص) بیش از ۸۱ روز عمر نکردند یعنی با توجه به اینکه پیامبر(ص) دهم ربیع‌الاول رحلت کرده بودند نتیجه می‌گیریم که روز نزول آیه روز ۱۸ ذی‌الحجه است.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در دفاع از اهل بیت(ع) و ولایت باید سیره معصومین را مطالعه کنیم، بیان کرد: در طول تاریخ افراد زیادی بودند که از ولایت سر باز زدند و آن را قبول نکردند. بهترین کاری که در این عصر می‌توانیم انجام دهیم این است که سیره ائمه(ع) را مطالعه و طبق آن رفتار کنیم.

وی گفت: در طول تاریخ همواره عده‌ای جلوتر از ولایت حرکت کردند که «خوارج» و عده‌ای نیز عقب‌تر از ولایت آمدند که «توابین» شدند. کسانی که همگام با اهل بیت(ع) و ولایت حرکت کردند ابوذرها و سلمان‌ها شدند. باید بدانیم همیشه همراه با ولایت حرکت کنیم و نگذاریم غدیر به فراموشی سپرده شود بلکه باید آن را نسل به نسل منتقل کنیم.

بختیاری یادآور شد: امروزه بیشترین تبلیغ را می‌توانیم در فضای مجازی داشته باشیم. باید حتماً در خصوص غدیر برای نسل جوان روشنگری داشته باشیم بنابراین در صفحه‌های مجازی بهتر می‌توانیم عمل کنیم چون اثرگذاری بیشتری دارد.

انتهای پیام


10657233
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است