علمی فناوری 16:18 - 27 آذر 1393
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:
تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشتاز در فناوری های بومی شده فرماندهی و کنترل ایران است و باید این تجارب ارزشمند به بخش های غیرنظامی و ملی کشور نیز منتقل شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان با آخرین روز از هفته ملی پژوهش(23 تا 27 آذر ماه)، مراسم اختتامیه هشتمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران با حضور دکتر «سورنا ستاری» معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری و امیر سرتیپ خلبان برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.



معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به رشادت های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: دانش فرماندهی و کنترل بومی شده ایرانی، همچنانی که در دفاع مقدس و عملیاتی نظیر «والفجر 8» یا دفاع از سکوهای حیاتی نفت ایران در جزیره خارک و خلیج فارس سبب اقتدار کشور شد، امروز نیز این فناوری ها باید در بخش های ملی به صورت مولد برای کشور اقتدارآفرینی کند.



ستاری با بیان اینکه استفاده از فناوری در جزئی ترین مناسبات اجتماعی و خدمت رسانی به مردم نیز باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: از این رو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای مقابله با بحران های طبیعی و روزمره و برآورده کردن نیازهای جامعه به دنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم.



رییس بنیاد ملی نخبگان، به ایده ها و تفکرات پدافندی شهید ستاری در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: پایه فناوری، اطلاعات است. شهید ستاری معتقد بود که زمانی می توانیم در دفاع هوایی، برنده باشیم که بتوانیم موقعیت ها و شرایط را به خوبی کشف کنیم. برای کشف واقعیت لازم نیست حتما با چشم چیزی را ببینیم، بلکه کافی است آن واقعیت را حس کنیم. یعنی علاوه بر بهره بردن از حواس پنجگانه، باید از حس ششم نیز به صورت ویژه استفاده کنیم. بنابراین می بینیم که وجود چنین تفکرات و احساس هایی بود که در عملیات های دوران جنگ به کار ما آمد و حماسه تاریخی و منحصربه فردی همچون عملیات «والفجر 8» رخ داد.



ستاری به دفاع قهرمانانه و بی نظیر رزمندگان ایران از جزیره خارک در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: دشمن از انواع و اقسام امکانات و ابزار جنگی مدرن و به روز دنیا برای حمله به پایگاه نفتی خارک استفاده می کرد، اما دژ محکمی که رزمندگان ما در نیروی هوایی با استفاده فناوری های داخلی روی جزیره خارک ایجاد کردند، سبب شد این شریان مهم صادرات نفت همچنان برقرار باشد و هیچ خللی در کار آن ایجاد نشود. بنابراین می توان گفت که نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تبلور فناوری است و این نهاد، به خوبی یاد گرفته است که چطور می تواند جلوتر از دیگران، واقعیت ها را کشف کند.



معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در بحث حوادث بحران های طبیعی که همواره می تواند کشور ما را تهدید کند نیز، عملکرد این نیرو، حائز اهمیت است. با اینکه امروز در عرصه توسعه دانش و فناوری، ابزار زیادی داریم، اما متاسفانه در حوادث و بحران های طبیعی، مانند سیل، زلزله و... به شکل کاملا سنتی عمل می کنیم و تقریبا از داشته های فناوری خود استفاده نمی کنیم.



وی با بیان اینکه استفاده از فناوری در جزئی ترین مناسبات اجتماعی و خدمت رسانی به مردم نیز باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: از این رو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و روزمره و برآورده کردن نیازهای جامعه بدنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم.



ستاری افزود: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ایده ها و تجربه های بسیار خوبی در مقابله با بحران های مختلف در اختیار دارد و امیدواریم فرصتی فراهم شود تا با انتقال این تجارب و توسعه در بخش فناوری آن، از بروز مشکلات حوادث طبیعی تا حد امکان جلوگیری کنیم.



براساس این گزارش، در بخش دیگری از این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از اساتید، محققان و فناوران برتر فرماندهی و کنترل ایران تجلیل به عمل آمد. همچنین توسط دانشگاه هوایی شهید ستاری، از دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قدردانی ویژه به عمل آمد.



هشتمین کنفرانس فرماندهی و کنترل ایران، با هدف ایجاد فضای تعامل و تبادل، شناسایی نیازها و چالش ها و شناسایی خبرگان و نخبگان، 25 و 26 آذر ماه به میزبانی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.



اجتمام ** 9303 ** 1071

انتهای پیام /*


5444919
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است