ورزشی 20:00 - 11 شهریور 1394
فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.

فک خزری سرشماری شد

به گزارش سرویس علمی جام نیوزبه نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی پنج کشور حاشیه دریای خزر متولی سرشماری فک های این حوضه آبی شده اند که این پایش به زودی انجام می شود.

 

داود میرشکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اکنون یک آمار 100 هزارتایی در جمعیت فک های خزری وجود دارد که مربوط به چند سال گذشته است. وی اظهار کرد: نداشتن اطلاعات کافی به ویژه آماری از جمعیت فک ها موجب می شود تا مطالعات و حفاظت از این گونه در خطر انقراض با جدیت و به روش علمی پیگیری نشود.



میرشکار ادامه داد: از این رو سازمان های مردم نهاد پنج کشور حاشیه دریای خزر از جمله ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند متولی پایش فک های خزری شوند و در این رابطه نشست های زیادی داشتند.



وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز از سازمان های مردم نهاد فعال در این عرصه خواسته است تا برنامه های پایش خود را به سازمان ارایه دهند و سازمان نیز تصمیم دارد تا جایی که می تواند به سمن ها در راستای تامین اعتبار، نیروی انسانی و یا به روز رسانی پایش کمک کند.



مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سمن ها نشست های خود را آغاز کرده اند گفت: گزارش های دوره ای خود را به سازمان ارایه می دهند.



وی اظهار کرد: فک ها بر روی یخ ها زاد و ولد می کنند از این رو پایش باید در فصل زمستان و از نقاط شمالی دریای خزر آغاز شود زیرا در این حالت می توان با هواپیما، عکس های هوایی و زمینی شمارش دقیقی انجام داد.



میرشکار ادامه داد: بخش هایی از روسیه و قزاقستان و برخی از جزایر ترکمنستان بیشتر اوقات در زمستان یخ می بندند از این رو بهترین مکان برای شروع سرشماری هستند ، همچنین در این بخش ها از سواحل این کشورها تردد بسیار کم است از این رو آرامش زیادی بر فضا حاکم است که موجب روی آوردن فک ها به این بخش ها می شود. به گفته وی همچنین یک سری جزایر بسیار کوچک در اطراف دریای خزر وجود دارد که فک ها گاهی بر روی آنها مستقر می شوند.



وی گفت: دفتر زیست بوم های دریایی پیشنهاد داد تا با همکاری کشور ترکمنستان در بهار، تابستان و پاییز، سواحل دو کشور نیز مورد پایش قرار گیرد زیرا در این فصول تردد فک ها در این سواحل بسیار زیاد است.



میرشکار افزود: انجام پایش و سرشماری نیاز به برنامه علمی دارد از این رو قرار شد این برنامه از مرکز تحقیقات فک خزری در هلند به سازمان محیط زیست ارسال شود و ترکمنستان نیز نقاط پایشی خود را اعلام کند و بعد از آن برآورد هزینه و نیروی انسانی صورت گیرد و در صورت تامین اعتبار پایش انجام می شود. وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن پایش فک های خزری ایران و ترکمنستان، قطعا به پایش سمن های زیست محیطی نیز کمک خواهیم کرد.



میرشکار با تاکید بر اینکه فک ای خزری گونه ای در خطر انقراض هستند گفت: برای حفاظت از آنها در حال ایجاد کمیته های تخصصی حفاظت از فک خزری در سه استان شمالی کشور از جمله گلستان، مازندران و گیلان هستیم .



فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنی ااست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است. فک خزری به طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رود.



ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.



فک ها در تابستان، بهار وپاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند. این تنها پستاندار دریای خزر در خطرنابودی قرار دارد.

 

2001

 


6999730
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت: در صورت تکرار اتفاقات مشابه بازی قبل مقابل تراکتور، تیم را از زمین بیرون می‌کشیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال پرسپولیس، تمرین پنج‌شنبه را در ورزشگاه شهید کاظمی با حضور هواداران برگزار کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است