علمی فناوری 06:43 - 09 تیر 1394
یک فناوری دارویی فوق هوشمند در آینده نزدیک درد بیماران دیابتی برای تزریق انسولین را برای همیشه از بین خواهد برد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگارانکارشناسان نوعی Patch هوشمند تولید کرده اند که می تواند به صورت خودکار به تزریق انسولین به بدن افراد بپردازد.



گفتنی است، این Patch هوشمند از بیش از 100 سوزن کوچک و به ابعاد یک مربع به سایز یک سکه تشکیل شده است که هر کدام از این سوزن ها ضخامتی در حد ابعاد یک مژه چشم انسان دارند.





بررسی نشان می دهند، هنگامی که دستگاه تشخیص می دهد که سطخ قند خون فرد مبتلا به دیابت بالا رفته است به صورت خودکار شروع به آزاد سازی دوز مورد نیاز انسولین برای ورود به جریان خون و کنترل قند خون فرد می کند.



افراد مبتلا به دیابت همراه با مشکل تزریق دردناک انسولین به خود و یا اندازه گیری میزان قند خون از طریق نمونه گیری از نوک انگشتان مواجه هستند که به مرور زمان سبب از بین رفتن اعصاب نوک انگشتان و بروز گرفتگی و افت توان و کارایی انگشتان می شود.





در این روش جدید پیچ های هوشمند می توانند به صورت خودکار به هنگام نیاز بدن انسولین را وارد جریان خون کنند بدون آنکه بیمار دچار درد شود.



بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر بیش از 387 میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند و بر اساس تخمین ها انتظار می رود این تعداد تا سال 2035 به 592 میلیون نفر برسد.





افراد مبتلا به دیابت برای حفظ سطح قند خون باید به طور مرتب با Pricks انگشت دست و تزریق های مکرر انسولین خود را در شرایط ایده آل نگهداری کنند.



به گفته کارشناسان سازنده Patch های هوشمند این"micronee dles" ها با قابلیت ذخیره های انسولین به صورت میکروسکوپی و سنجش میزان گلوکز خود  توسط آنزیم هایی فعال ساز در بدن می توانند سرعت سطح قند خون را آنالیز کرده و میزان مورد نیاز انسولین را رها سازی کنند تا وارد جریان خون شود.





این دستگاه و پژوهش پیرامون آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم کشور انگلستان به چاپ رسیده است و نشان داده است که Patch های بدون درد توانسته اند قند خون را تا 9 ساعت در بدن موش های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت نوع 1 پایین نگه دارند.



البته کارشناسان گفته اند آزمون های پیش بالینی بیشتر و پس از آن آزمایش های بالینی دقیق تر بر روی انسان مورد نیاز است تا قبل از آنکه این وسیله به صورت یک دستگاه درمانی در سراسر جهان مورد استفاده  قرار گیرد.



کارشناسان سازنده اعلام کرده اند هدف آنها از ساخت این وسیله کاهش درد در مبتلایان تنظیم دقیق دوز انسولین و نیز ساخت یک وسیله غیر سمی و سازگار با محیط زیست است.



 محققان در نظر دارند این  وسیله را هوشمند تر سازند تا بتواند دوز انسولین را با توجه به وزن شخص آزاد کند و نیز به کنترل میزان حساسیت فرد به انسولین نیز بپردازد.



به گفته نویسنده مقاله PNAS و مدیر مرکز مراقبت از unc دیابت،تزریق اشتباه دوز انسولین می تواند منجر به عوارض قابل توجهی چون نابینایی،قطع اعضای بدن، شوک انسولین و حتی مرگ منجر شود.



کارشناسان گفته اند به دلیل شباهت ابتلا به دیابت در بدن موش ها و انسان ها آنها از موش به عنوان حیوان آزمایشگاهی در این طرح استفاده کرده اند.





انتهای پیام/




6663261
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است