اقتصادی 20:53 - 31 شهریور 1393
واردات خودرو برای دستگاه‌های اجرایی به موضوعی قابل بحث بین دولت و مجلس تبدیل شده است. درحالی‌که دولت اصرار به این مسئله دارد اما مجلس مخالف است.

واردات خودروهای خارجی برای دستگاه‌های اجرایی

به گزارش همشهری، دولت در میانه تیرماه مصوبه‌ای را از سر گذراند تا براساس آن 944دستگاه خودرو برای استفاده در نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت نفت وارد کشور شود. یک‌ماه و نیم بعد اما رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این مصوبه را خلاف قوانین دانست تا دولت از واردات خودرو منع و به استفاده از خودروهای تولید داخل ملزم شود. پس از ایراد مجلس به این مصوبه، دولت در 2نوبت دیگر سعی کرد مصوبه‌خود را اصلاح کند تا منع قانونی آن برطرف شود اما مجلس در هر دو نوبت این مصوبات را مغایر با قانون تشخیص داد.

در مصوبه اول واردات 944دستگاه خودرو که 860دستگاه آن مربوط به‌خودروهای وانت تک‌کابین و دوکابین برای وزارت نفت بود، قرار داشت و مابقی مربوط به‌خودروهای نهاد ریاست‌جمهوری بود. پس از آنکه هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین این مصوبه را مغایر قانون تشخیص داد، دولت مصوبه را اصلاح و شرکت نفت را مأمور این خرید کرد که به گفته یکی از اعضای هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این مصوبه هیأت دولت نیز رافع مغایرت قانونی دانسته نشد.

علاوه بر این هیأت دولت در مصوبه دیگری مجوز خرید 84دستگاه اتومبیل شامل سواری مگان، پژو پارس، تویوتا لندکروز و ون مدل تویوتا و بنز و مینی‌بوس هیوندا برای نهاد ریاست‌جمهوری را صادر کرد. این مصوبه نیز به استناد بند الف ماده30 قانون تنظیم مقررات مالی دولت مغایر قانون تشخیص داده شد. بر این اساس فقط به دولت مجوز داده شد تا خودروی سواری داخلی خریداری کند.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل 90در این زمینه به همشهری گفت: مصوباتی که مغایر با قانون تشخیص داده می‌شود از سوی رئیس مجلس به رئیس دولت اعلام می‌شود تا ایراد قانونی آن اصلاح شود یا مصوبه ملغی اثر شود. در این موارد نیازی به تشکیل پرونده در کمیسیون اصل90 نیست به همین دلیل شکایتی واصل نشده و پرونده‌ای شکل نگرفته است.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به همشهری گفت: طبق قوانین مصوب مجلس، دولت اجازه واردات خودروهای خارجی را ندارد؛ ضمن اینکه قوه مجریه با اهتمام به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از تولید داخل، نباید به واردات محصولات خارجی دست بزند. وی ادامه داد: از دولت انتظار می‌رود در راستای کنترل واردات و تقویت تولید ملی گام بردارد نه اینکه خودش به واردات خودرو برای دستگاه‌های اجرایی دست بزند.


4773397
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است