بین‌الملل 10:08 - 22 مهر 1398
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی از مواضع وزیرخارجه کشورش در حمایت از سوریه در مقابل حمله نظامی ترکیه تقدیر کرد.

تقدیر حزب‌الله از موضع وزیرخارجه لبنان درباره سوریه/"زمان بازگشت دمشق به اتحادیه عرب فرا رسیده"

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای "مواضع شجاعانه" جبران باسیل، وزیرخارجه کشورش در حمایت از سوریه و اظهارات وی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در جریان نشست اخیر این اتحادیه را ستود.

وی در این باره گفت: زمان بازگشت با افتخار سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است، چراکه این کشور با رهبری، ارتش و ملت در مقابل خطرناکترین توطئه برای ویران کردن مقاومت سوریه پایداری کرد. همچنین زمان آن فرا رسیده که حمام خون، تروریسم و موج مهاجرتی که در پی سیاست‌های آمریکا و هم پیمانانش و تجاوز آنها به سوریه شکل گرفته است، متوقف شود.

نعیم قاسم خطاب به باسیل گفت: اظهارات شما به موقع بود، شاید کسانی را که به وعده‌ها و حمایت‌های دروغین دل خوش کرده‌اند هوشیار و بیدار کند. حاکمان عرب نیز باید بدانند گفت‌وگو و همکاری با یکدیگر برای حل و فصل مسائل برای همه سودمند است و دیگر باید دست اشغالگران، متجاوزان و تروریست‌ها که توسط آمریکا و اسرائیل اداره می‌شوند، قطع کنند.

از سوی دیگر، اشرف ریفی، وزیر سابق لبنانی با انتشار پیامی در توییتر، نوشت: جبران باسیل پس از دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به شکلی پاسخ سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور را داد که انگار او نخست‌وزیر است، این یک "کودتای واقعی" است که اگر با آن مقابله نشود با سلاح، قانون اساسی و نهادها سرنگون می‌شود.

همچنین فارس سعید، نماینده سابق پارلمان لبنان نیز در واکنش به اظهارات جبران باسیل درباره سفر به سوریه گفت: سه شرط برای دیدار باسیل و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وجود دارد: ۱ـ بازگشت آوارگان. ۲ـ آزاد کردن لبنانی‌های بازداشت شده در زندان‌های سوریه ۳ـ تحویل عوامل بازداشت شده در طرابلس.

واکنش‌های مخالف در قبال موضع جبران باسیل تا کنون خارج از چارچوب دولت و احزاب سیاسی بوده است، اما جامعه لبنان پیش بینی ‌می‌کند که دامنه مخالفت‌ها علیه سفر باسیل به دمشق گسترده‌تر شود. با این حال منابع خاص در گفت‌وگو با روزنامه رأی الیوم عکس این موضوع را عنوان کرده‌اند.

این منابع معتقدند: اگرچه شاهد مخالفت‌هایی با این سفر هستیم اما باسیل موضعش را بر اساس آنچه در قاهره از طرف‌های عربی شنیده، بیان کرده است.

از گفته این منابع می‌توان فهمید که باسیل چراغ سبز سفر به دمشق را از کشورهای عرب متخاصم با سوریه دریافت کرده است و همچنین این احتمال وجود دارد که سعد حریری را در جریان این موضع قرار داده و رضایت ضمنی وی را نیز جلب کرده باشد.

در مقابل، نوار الساحلی، نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان در واکنش به اظهارات باسیل درباره سفر به سوریه عنوان کرد، ما با موضع وزیر خارجه مبنی بر ضرورت سفر به دمشق و تفاهم با دولت سوریه برای توافق درباره سازوکار تسریع بازگشت آوارگان موافقیم، چراکه در این مسأله منافعی برای لبنان وجود دارد.

رئیس جریان آزاد ملی و وزیر خارجه لبنان در سخنرانی به مناسبت سالگرد ۱۳ اکتبر اظهار کرد، می‌خواهد به سوریه برود تا سوری‌ها را به سوریه بازگرداند زیرا می‌خواهد لبنان با حاکمیت خود و اقتصادش نفس بکشد.

انتهای پیام


10265783
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوایی کره جنوبی اعلام کرد: سئول و واشنگتن رزمایش فضایی مشترکی را برای آنچه که «دفع حملات مختل کننده سیستم موقعیت‌یابی جهانی و سایر تهدیدات فضایی کره شمالی» عنوان شد، برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه دور پنجم رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما در دریا، این روند به دلیل قطعی برق به حالت تعلیق درآمد.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کرملین در واکنش به انتقال کمک‌های میلیاردی آمریکا به اوکراین گفت که آن تغییری در میدان جنگ ایجاد نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی وزش باد شدید از صحرای بزرگ آفریقا به سمت یونان، شهر آتن در غباری نارنجی رنگ فرو رفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن گفت مدیریت تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن هدف دیدارها در این میزبانی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه و وزارت خارجه قطر هر دو گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد رهبران حماس را اخراج کند، رد کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از ارائه گزارش‌های مستقل پیرامون رفع اتهام از آنروا، آلمان کمک‌رسانی به آنروا را از سر گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی از پایگاهی در نیوزیلند نانوماهواره خود را با هدف رصد شبه جزیره کره پرتاب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی ویدیویی خطاب به شرکت‌کنندگان در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیت در سن‌پترزبورگ اعلام کرد: روسیه آماده همکاری نزدیک با همه شرکای ذی‌نفع در تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای در شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی ج...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور‌های ارشد جمهوری‌خواه از دولت جو بایدن خواسته‌اند نیرو‌های پلیس فدرال را برای سرکوب دانشجویان اعزام کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است