علمی فناوری 11:29 - 02 اردیبهشت 1397
کارگاه آموزشی "آشنایی با جزئیات طراحی سیستم ایمپلنت مغزی" به منظور تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی "ایمپلنت‌­های مغزی" به همت ستاد علوم شناختی در حاشیه کنفرانس مهندسی برق ایران در مشهد برگزار می‌شود.

آشنایی محققان کشور با سیستم‌های ایمپلنت مغزی توسعه می‌یابد

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین مقامی، مدیر کارگروه "ایمپلنت مغزی" ستاد علوم شناختی با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در اواسط اردیبهشت امسال در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود، اعلام کرد: یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌­های شناختی، تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت­های مغزی است  و برای تحقق این هدف، در بهمن ماه سال 1393 کمیته علم ی متشکل از اساتید و متخصصان مجرب در این حوزه ایجاد و فعال شد.

وی افزود: پس از تشکیل جلسات متعدد با متخصصان و اساتید و در سه مرحله فراخوان طرح‌های پژوهشی مرتبط با ایمپلنت‌های مغزی، در نهایت 10 عنوان برای تکمیل یک ایمپلنت مغزی به پژوهشگران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه معرفی شد.

به گفته وی پس از بررسی و داوری‌­های تخصصی دقیق انجام شده توسط افراد شاخص در این حوزه، در نهایت 10 طرح برای حمایت تصویب شد و پژوهشگرانی از دانشگاه‌­های مختلف کشور از جمله دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز مورد حمایت قرار گرفتند.

وی گفت: بیش از 50 متخصص به طور مستقیم در این پروژه‌­ها شاغل هستند که از این میان 17 نفر آن­ها عضو هیات علمی دانشگاه‌­های مختلف کشور هستند.

دکتر مقامی اضافه کرد: با اتمام پروژه‌­های مصوب در ستاد توسعه علوم و فناوری­‌های شناختی و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد، شرایط طراحی چند گونه از سیستم‌­های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم خواهد شد که این امر برای اولین بار  و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته‌های علمی مختلف انجام می‌­شود.

مدیرکارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن این حوزه در مرزهای دانش، کشور ایران 0.6 درصد از تولید علم این حوزه را به خود اختصاص داده و بر اساس آمار موجود، ایران جزء 25 کشور اول فعال در حوزه ایمپلنت­‌های مغزی در یک دهه اخیر قرار دارد و انتظار می­‌رود با حمایت­های انجام شده از سوی  ستاد توسعه علوم و فناوری­‌های شناختی، رشد قابل قبولی در این حوزه و در طی سال­‌های آتی در کشور مشاهده شود.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه رجایی می‌گوید: در حال حاضر با توجه به هماهنگی­‌های انجام شده بین کمیته ایمپلنت مغزی این ستاد و کمیته ارتباط با صنعت و نمایشگاه­‌های بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران، مقرر شده است، دو جلسه ارائه تخصصی شفاهی به شیوه علمی-کارگاهی با عنوان "آشنایی با جزئیات طراحی یک سیستم ایمپلنت مغزی" در کنار نشست­‌های اصلی کنفرانس برگزار شود تا محققان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، بتوانند از آخرین پیشرفت‌­ها در نتیجه فعالیت تیم تحقیقاتی تشکیل شده در ستاد علوم شناختی بهره‌مند شوند.

مقامی اضافه کرد: در این کارگاه آموزشی اساتید علوم شناختی در ارتباط با تحریک عمقی مغز، روش‌­های غیرتهاجمی تحریک نواحی عمیق مغز با استفاده از میدان‌­های الکتریکی و مغناطیسی متمرکز، تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای به روش جریان مستقیم و متناوب به تشریح دیدگاه‌ها و یافته‌های خود در حوزه ایمپلنت مغزی می‌پردازند.

انتهای پیام


9753792
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است