گوناگون 09:24 - 04 تیر 1396
ماهان رزاقی :۲۵ ساله است با گروه خونی O منفی روبه‌روی کاخ دادگستری، این پا و آن پا می‌کند. گرمای هوا کلافه‌اش کرده است.

 فروشنده است و می‌خواهد با فروش یکی از کلیه‌ها، اجاره رحم و بخشی از کبدش مرهمی برای نداری‌اش پیدا کند. اعضای بدنش را به‌ترتیب از ۹۰ تا ۲۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. این اتفاق غریبی نیست کافیست تا انتهای کوچه قدم بزنید تا انواع آگهی را ببینید که مانند وصله‌ای ناجور بر در و دیوارنقش بسته‌اند و روح و روان هر بیننده‌ای را آزار می‌دهند.

البته این همه داستان نیست کافیست سری به سایت‌ها بزنید تا با خریداران و فروشند‌هایی روبه‌رو ‌شوید دست به نقد و اینها همه در حالی است که بارها و بارها گفته و تأکید شده که بهترین منشأ تأمین عضو برای پیوند، مرگ مغزی است. اما حالا بازار خرید و فروش کلیه، کبد، قرنیه، مغز استخوان و به‌طور کلی اعضای بدن در جامعه ما پا را از مرز دغدغه فراتر گذاشته و تبدیل به یک هنجارشکن شده است. بازاری که قانونی است و به ظاهر این نیاز است که باید پاسخ داده شود.

در واقع همچنان توافق پنهانی اهدا‌کننده و گیرنده کلیه که به دور از چشم مسئولان انجمن حمایت از بیماران کلیوی صورت می‌گیرد، باعث شده تا بازار خرید و فروش این عضو حساس و حیاتی بدن، شکل غیرقانونی به‌خود بگیرد. تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که موضوع پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی، چند سالی است که مطرح شده اما هنوز آنطور که باید، فرهنگ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی در جامعه نهادینه نشده است.

سالانه 2هزار و ۷۰۰پیوند کلیه در ایران انجام می‌شود که ۱۵۰۰ نفر آنها از بیماران مرگ مغزی و ۱۲۰۰ نفر نیز از اهداکننده زنده صورت می‌گیرد. همچنین حدود ۸ تا ۱۲درصد بیماران کلیوی نسبت به سال‌های گذشته افزایش دارد و برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۰ از حدود ۶هزار نفر مبتلایان به ۹هزارنفر برسند و به گفته کارشناسان امروزه جمعیت بیماران کلیوی و دیالیزی رو به افزایش است.

دکتر تارا رئیس بخش نفرولوژی بیمارستان شهید مدرس با عنوان این مطلب که بیماران دیالیزی هفته‌ای 3بار مجبور به حضور در مراکز دیالیز هستند، بر ضرورت پیوند کلیه برای این افراد تأکید کرد و افزود: به جز ۲۷ هزار بیمار دیالیزی در کشور سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر به این تعداد افزوده می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۹ هزار نفر خواهد رسید.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم تا بیماران هم از ظرفیت پیوند کلیه از افراد زنده و هم فردی که دچار مرگ مغزی شده است استفاده کنند. به این منظور به‌دنبال استفاده از توان یک سازمان مردم نهاد در کشور هستیم.

رئیس بخش نفرولوژی و عضو تیم پیوند بیمارستان شهید مدرس با اشاره به طرح ارائه شده در وزارت بهداشت برای ساماندهی بیماران کلیوی کشور، افزود: براساس این طرح هیچ بیمارستانی حق پیوند کلیه را ندارد مگر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز آن را صادر کرده باشد.

تارا با بیان این مطلب به همشهری گفت: در مجموع آمار بیماران و مبتلایان به بیماری‌های کلیوی درحال افزایش و البته همگام با وضعیت جهانی است.سید احمد تارا ۲ عمل اصلی نارسایی کلیه را افزایش شیوع دیابت و فشارخون معرفی کرد و گفت: همچنین هم‌اکنون حدود نزدیک به ۳۰ هزار بیمار دیالیزی داریم و حدود ۲۳ هزار‌ بیمار‌ پیوند کلیه‌ داریم و سالانه حدود ۵تا ۶ هزار نفر نیز به بیماری‌های نارسایی پیشرفته افزوده می‌شود.

  • بهبود فرهنگ اهدای عضو

تارا معتقد است: اگرچه فرهنگ اهدای عضو در سال‌های اخیر بهبود یافته است، اما هنوز نیاز به فرهنگسازی احساس می‌شود تا بتوانیم درصد بیشتری از بیماران کلیوی را به جای بافت زنده با اعضای اهدایی درمان کنیم. پایین بودن آمار پیوند اعضا به‌خصوص کلیه ازجسد باعث شده اهدای کلیه تبدیل به جولانگاه خرید و فروش شود به‌طوریکه برخی به‌دلیل بیکاری و عده‌ای به‌خاطر بدهی و مشکلات مختلف و... وارد این بازار غیررسمی شده و متقاضی فروش اعضای بدن خود هستند.

به این موضوع باید رشد نگران‌کننده آمار بیماران دیالیزی در کشور را هم اضافه کرد. به هر حال پیوند از بیمار مرگ مغزی آنطور که باید و شاید نتوانسته سهم زیادی از تعداد زیاد پیوندهای کلیه را به‌خود اختصاص دهد. او می گوید: سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر نیاز به پیوند کلیه دارند که هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کلیه در دسترس است با وجود این با تبلیغ در زمینه اهدای کلیه از غریبه با احساس همنوع دوستی و یک امر خداپسندانه در اهدای کلیه مؤثر باشیم.

  • بازار کلیه سقف قیمت مشخصی ندارد

تارا درباره خرید و فروش کلیه هم افزود: ما تمام هدفمان را در سیاست پیوند کلیه روی این مهم گذاشته‌ایم که پیوند از طریق مرگ مغزی را افزایش دهیم و خوشبختانه به ۵۰ درصد اهدا از طریق مرگ مغزی هم نزدیک شده‌ایم که عدد قابل توجهی است و درصدد هستیم تا این عدد را افزایش دهیم اما مسئله دیگر این است که در بحث پیوند نمی‌شد به صرف پیوند از راه اهدای عضو اکتفا کرد.

در بحث پیوند از افراد زنده دولت هدیه‌ای را که برای اهدا درنظر گرفت رقم پایینی بود و ما به‌دنبال اصلاح این رقم هستیم. متأسفانه رقمی که از طرف بنیاد امور بیماری‌های خاص به اهداکنندگان پرداخت می‌شود حدود یک میلیون تومان است که این رقم کارایی لازم را ندارد. این در حالی است که ما باید پیوند از جسد را در بحث اصلی خود قرار دهیم و از طرفی با فرهنگسازی به سمت اهداف انسانی پیوند عضو برویم. این مسئله می‌تواند دست دلالان را کوتاه کند.

او می گوید: متأسفانه هر سال با افزایش تعداد بیماران کلیوی در کشور روبه‌رو هستیم و همین مسئله بازار دلالان را داغ‌تر می‌کند. ما در شرایطی قرار داریم که وقتی بحث خرید و فروش کلیه به میان می‌آید مبلغ فروش را اهداکننده تعیین می‌کند‌ و این مسئله باعث می‌شود که هرکس بنا به درصد شرایط اورژانسی بیمارش به هر قیمتی که فروشنده می‌گوید تن بدهد و همین سبب شود که بازار کلیه سقف قیمت مشخصی نداشته باشد.

رئیس بخش نفرولوژی شهید مدرس در ادامه در رابطه با خرید و فروش کلیه و اقدام به فروش کلیه در زمان حیات گفت: به‌طور اشتباه در ایران به عمل اهدای کلیه به‌عنوان فروش اطلاق می‌شود. از آنجا که ارزش واقعی کلیه بسیار بیشتر از مبالغ رد و بدل شده است، کلمه اهدا بسیار مناسب‌تر است. مسلماً اگر در امر پیوند در سمت دیگر، بیماری مشکلش رفع نمی‌شد معدود افرادی حاضر بودند با این مبالغ کلیه خود را اهدا کنند.

  • ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دیالیز برای نظام سلامت

تارا همچنین توضیح می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد که هزینه‌های دیالیزحدود ۸برابر پیوند دربازه زمانی پنجساله برای مردم و جامعه است. همچنین تقریباً هر سال یک بیمار دیالیزی به‌طور متوسط حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای نظام سلامت هزینه دارد و از طرف دیگر از لحاظ کیفیت زندگی و طول عمر بیماران قابل مقایسه با پیوند نیست بنابراین هر سیاستی که منجر به بحث کاهش پیوند شود نتیجه‌ نخواهد داد جز اینکه ما مرگ‌ومیر را افزایش دهیم و کیفیت زندگی را کاهش داده و هزینه‌های نظام سلامت را به‌شدت بالا برده‌ایم.

  • برای اهدای کلیه به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه کنید

تارا، از بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند خواست به اعلامیه‌هایی که در سطح شهر یا در سایت‌ها مبنی بر فروش کلیه نصب شده توجه نکنند. وی گفت: بسیاری از اعلامیه‌هایی که با عنوان فروش کلیه در سطح شهر نصب شده است با قصد کلاهبرداری از افراد نیازمند روی در و دیوار نصب می‌شود و بدین وسیله از افراد کلاهبرداری می‌کنند. افرادی که به این شکل و از طریق اعلامیه‌های سطح شهر قصد پیوند را دارند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و با پرداخت مبالغی به‌منظور انجام دادن آزمایش‌های اولیه از آنها کلاهبرداری می‌شود.

با توجه به کمبود کلیه برای پیوند افراد می‌توانند برای انجام این امر خداپسندانه و همنوع دوستی به انجمن‌های سراسر کشور مراجعه کنند. این فوق تخصص نفرولوژی و پیوند در این‌باره همچنین توضیح داد: پیوند اعضا به 2صورت یکی با رضایت از کسانی که بیمارشان مرگ مغزی یا مرگ قلبی شده‌ و دیگری از طریق ثبت نام افراد در سایت اهدا و گرفتن کارت اهدا امکان‌پذیر است.


9202030
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است