استانی 18:22 - 26 آذر 1397

انجمن سینمای جوان منطقه آزاد اروند پارسال ۱۰ فیلم کوتاه ساخت

به گزارش خبرنگار مهر، همایون قنواتی عصر امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر آبادان در محل سرسرای اجتماعات این شورا افزود: زبان فرهنگ چون از جنس معرفت است و هر فردی بر اساس نوع نگاه و سلیقه خود به فرهنگ نگاه می کند لذا برداشت ها، سلایق و علاقه های مختلف، انجام کار فرهنگی را مشکل می کند و باید با نزدیک کردن بخشی از نگاه‌ها و دیدگاه‌ها برای انجام کارهای فرهنگی اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آئین نامه ای را تحت عنوان «گذر فرهنگی» با رویکرد اصلی راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری  ارائه کرده است که در نظر داریم آن را در آبادان اجرایی کنیم، با حجم بالایی از تولیدات هنرمندان در قالب آثار هنری مواجه هستیم که بازاری برای فروش این آثار وجود ندارد لذا در تلاش برای ایجاد این فضا هستیم.

قنواتی تصریح کرد: از آنجایی که تولیدات هنرمندان به دست مردم نمی رسد این آثار هنری هزینه ای بر دوش هنرمندان شده و دولت نیز توانایی خرید تمامی آثار را ندارد، در واقع آثار هنری باید به دست مردم برسد تا فرهنگ سازی شود و تاثیرگذار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی یادآور شد: بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسید که فضای هنری را از گالریها و امثال آن بیرون بیاورد و آنها را در معرض دید مردم قرار دهد، این کار در چندین شهر کشور اجر و با اقبال مردمی مواجه شد، هنرمندان می توانند برای آغاز کار خود در این فضا از تسهیلات پیش بینی شده نیز استفاده کنند.

قنواتی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی کسب و کار فرهنگی، فراهم کردن امکانات برای دسترسی مردم به آثار، خدمات و کارهای فرهنگی، توسعه هنر، احیای فرهنگ و هنر شهری را برخی از اهداف ایجاد زمینه مناسب برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر نام برد و گفت: هنر ایران همواره هنر میدانی بوده لذا در صد سال اخیر که مدیریت فرهنگی ما از بیرون آمده و با فرهنگ ما نیز همخوانی ندارد سبب شده تا مردم کمتر به گالری‌ها و امثال آن بروند.

گذرفرهنگی تجربه ای جدید

وی افزود: راه اندازی گذر فرهنگی تجربه ای جدید است که می تواند سبب کاهش واسطه هایی که مانع از ارائه آثار هنری می شوند، شود، خوشبختانه آثار هنرمندان منطقه اروند و سطح تولیدات خود نسبت به شهرهای هم جمعیت به مراتب بیشتر است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

قنوات،  راه اندازی گذر فرهنگی را تاثیرگذار بر کسب و کار هنرمندان و زمینه ای برای جذب حداکثری گردشگران نام برد و اظهار کرد: فرهنگ و هنر روح جامعه اند و اگر جامعه ای را از هنر محروم کنیم آن جامعه، جامعه ای مرده است، شهرها تنها به پل، جاده ، مغازه ها و امثال آن شناخته شده نیستند بلکه اتفاقات فرهنگی و هنری آن را برجسته کرده است، مردم برای ادامه زندگی خود به فرهنگ نیاز دارند و خدا را شاکریم که در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر منطقه آزاد اروند رخ داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند با اشاره به افزایش تعداد سینماهای آبادان از یک سینما به سه سینما، از نمایش همزمان فیلم‌های در حال اکران و به روز در سایر شهرها در این سینماها در ۱۰ سانس خبر داد و تصریح کرد: امسال ۳.۵ میلیارد تومان بابت نوسازی و بهسازی مراکز فرهنگی و هنری منطقه هزینه شد که از جمله آن می توان به بهسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان در قالب خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، رنگ آمیزی فضای سالن‌ها، وسایل بازی و غیره و همچنین تجهیز کتابخانه ها، سالن نمایش ثامن الائمه به تجهیزات صوتی، سرمایشی و گرمایشی، تجهیز سینما مهر آبادان به بهترین امکانات نمایش فیلم در سطح کشور، آغاز تعمیرات موزه هنرهای معاصرتا پایان امسال و دیگر موارد اشاره کرد.

وی یادآور شد: فرهنگ امری فرابخشی است و همه دستگاه‌های متولی باید در این امر مداخله کرده و به ارتقاء و توسعه اقدامات فرهنگی کمک کنند.

حضور ۵ تئاتر از آبادان در جشنواره بین المللی فجر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: پارسال و برای نخستین بار در سطح ایران، آبادان تنها شهری بود که توانست ۵ تئاتر را به جشنواره تئاتر فجر ببرد، خوشبختانه هنرمندان منطقه آزاد اروند با تولید آثار هنری موفق همواره و در تمامی جشنواره ها اعم از منطقه ای، ملی و بین الملیی حضور دارند و جایزه هم دریافت می کنند که این نشان از توان بالای هنرمندان منطقه آزاد اروند دارد.

قنواتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰ فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوان ساخته شد، افزود: یک استودیو صدای پیشرفته راه اندازی کرده ایم که در این استودیو هنرمندان عرصه خوانندگی و مداحی که می خواهند آثار آنها را تولید کنند می توانند از این امکان بهره ببرند، البته هر آنچه که در قالب امکانات فرهنگی و هنری در منطقه وجود دارد کافی نیست و معتقد هستیم که باید افزایش و توسعه یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبارات کار ساخت فرهنگسرای محدوده میدان طیب که استان متولی احداث آن است با تاخیر بسیار زیادی مواجه شده لذا قرار شد تا در صورت تکمیل بخشی از تجهیزات این فرهنگسرا از سوی وزارتخانه تامین و تحویل شود، به طور حتم ساخت این فرهنگسرا تاثیر بسیاری در عرصه فرهنگ شهر خواهد داشت.

ساخت ۲ پلاتوی دیگر

قنواتی تصریح کرد: علاوه بر ساخت دو پلاتویی که در زمان حاضر در شهرهای آبادان و خرمشهر مراحل نهایی ساخت آنها در حال انجام است، ساخت ۲ پلاتوی دیگر در این دو شهر در دستور کار این اداره کل قرار دارد که در زمان حاضر طراحی آنها تمام و نقشه های آنها آماده شده و کار ساخت این دو پلاتو از سال آینده کلید می خورد.

وی همچنین با اشاره به ساختمان جدید الاحداث سازمان منطقه آزاد اروند به فضای فرهنگی پیش بینی و احداث شده در آن اشاره کرد و یادآور شد: در این فضا ۲ سالن نمایش یکی به ظرفیت ۷۵۰ نفر و دیگری ۲۵۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع احداث شده که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، بر اساس شاخص های فرهنگی، وضعیت فرهنگی ما نسبت به سرانه جمعیتی و به نسبت صندلی سالن های نمایش و سینما، کتابخانه ها و غیره معدل خوبی است و البته به چند ساختمان فرهنگی دیگر نیز نیاز داریم که با ساخت آنها تا سال ها دیگر نیاز به احداث ساختمان جدید نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بیشتر اتفاقات فرهنگی و هنری که در بسیاری از کشورها می افتد در بیرون از فضاها و ساختمان‌ها و نزدیک به مردم انجام می شود و ما نیز باید بکوشیم این فضا را به میان مردم ببریم تا همگان امکان دسترسی به آن را داشته باشند، هنر یک کالای اعیانی نیست بلکه به همگان تعلق دارد.

قنواتی افزود: نگاه دولت به اینااست که آرام آرام فضایی برای کسب و کار هنرمندان ایجاد کند و این یبدان معنا است که خانواده ها بخشی از درآمدهای خود را صرف آثار هنری می کنند که این سبب توسعه فرهنگی وهنری می شود.


10002740
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است