اجتماعی 01:19 - 11 شهریور 1393
کلیه‌ها برای سلامتی بدن اهمیتی فراتر از تصور ما دارند که به دلیل این نقش حیاتی و انکارناپذیر در بدن، سزاوار توجه و مهربانی بیشتری هستند.

وقتی به مرگ کلیه‌ها تن می‌دهیم

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلیه‌ها،‌ خون را تصفیه،‌ هورمون‌های مختلفی را ترشح و مواد معدنی را جذب می‌کنند. آنها همچنین با تولید ادرار، مواد سمی را از بدن دفع کرده و اسیدهای بدن را خنثی می‌کنند. اما چرا بسیاری از ما با این عضو حیاتی نامهربان هستیم؟

آسیب کلیوی یا تحلیل رفتن تدریجی این عضو حیاتی اغلب و سال‌ها نادیده گرفته می‌شود زیرا کلیه‌ها می‌توانند همچنان با 20 درصد از ظرفیت خود نیز به فعالیتشان ادامه دهند. بنابراین به بیماری‌های کلیوی لقب «بیماری‌های خاموش» را داده‌اند. همین مسئله اهمیت مراقبت از آنها را تا پیش از اینکه خیلی دیر شود ضروری می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از وبلاگ نچرال نیوز، در این مقاله به 10 عادت مخرب که به مرور زمان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کلیه‌ها می‌زنند و در نهایت حتی این عضو حیاتی را به طور کلی از کار می‌اندازند، اشاره شده که باید به طور جدی از این عادات غلط پرهیز کنید:

- عدم نوشیدن آب کافی

مهمترین عملکرد کلیه‌ها تصفیه خون و زدودن مواد سمی و زائد از خون است. وقتی آب کافی نوشیده نشود،‌ مواد سمی و زاید در خون شروع به تجمع کرده و می‌توانند به بدن آسیب‌های جدی بزنند.

- مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی

بدن برای عملکرد صحیح خود نیاز به سدیم یا نمک دارد. اما بسیاری از مردم نمک زیادی مصرف می‌کنند که این مسئله سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش بار زیاد بر کلیه‌ها می‌شود. بنابراین بهترین میزان مصرف روزانه نمک کمتر از پنج گرم توصیه می‌شود.

- تاخیر در دفع ادرار

بسیاری از ما به دلیل مشغله زیاد یا عدم رغبت برای استفاده از توالت‌های عمومی، دفع ادرار را به تاخیر می‌اندازیم. تاخیر انداختن دفع ادرار به صورت مکرر سبب افزایش فشار ادرار شده و منجر به مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و بی‌اختیاری ادراری می‌شود. پس هر وقت احساس کردید ادرار دارید به هشدار کلیه‌ها گوش دهید.

- مصرف زیاد قند و شیرینی

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزانه بیش از دو وعده نوشابه قندی مصرف می‌کنند احتمال مشاهده پروتئین در ادرار آنها بیشتر است. وجود پروتئین در ادرار، نخستین علامتی است که نشان می‌دهد کلیه‌ها کار خود را آن طور که باید به خوبی انجام نمی‌دهند.

- کمبود ویتامین و مواد معدنی

مصرف غذاهای سالم و داشتن یک رژیم غذایی کامل و سرشار از سبزیجات تازه و میوه برای سلامت کلی بدن و عملکرد خوب کلیه‌ها ضروریست. بسیاری از کمبودهای ویتامینی و مواد معدنی خطر ابتلا به سنگ کلیه یا نارسایی کلیوی را افزایش می‌دهند.

به عنوان مثال، ویتامین ب6 و منیزیم در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. بنابر آمار حدود 70 الی 80 درصد از مردم آمریکا منیزیم کافی مصرف نمی‌کنند و در این موارد ابتلا به این نارسایی‌های کلیوی امری شایع محسوب می‌شود و ممکن است حتی این خطر شما را نیز تهدید کند.

- مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی

مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز،‌ باعث افزایش بار متابولیک بر کلیه‌ها می‌شود. بنابراین مصرف پروتئین بیشتر به این معنی است که کلیه‌ها باید سخت‌تر فعالیت کنند و این مسئله به مرور زمان به آسیب کلیه‌ها و اختلال آنها می‌انجامد.

- کم خوابی

همه ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که خواب کافی شبانه بسیار مهم است. بی‌خوابی مزمن عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است که در این بین بیماری‌های کلیوی نیز به چشم می‌خورند. بدن در طول شب بافت‌های آسیب‌دیده کلیه را ترمیم می‌کند. پس به بدن خود زمان کافی را برای درمان و ترمیم بدهید.

- عادت به نوشیدن قهوه

کافئین نیز مانند نمک فشارخون را افزایش داده و فشار زائدی را بر کلیه‌ها تحمیل می‌کند. پس مصرف مکرر قهوه و جذب طولانی مدت کافئین سبب آسیب‌دیدگی کلیه‌ها می‌شود.

- سوء مصرف مسکن‌ها

معلوم نیست چرا با وجود در دسترس بودن مسکن‌های بی‌خطر و طبیعی هنوز هم بسیاری از مردم به محض احساس کوچکترین دردی رو به مصرف مسکن‌های شیمیایی می‌آورند. به گفته پزشکان، سوء مصرف مسکن‌های شیمیایی سبب آسیب جدی به کبد و کلیه‌ها می‌شود.

- مصرف الکل

الکل یک سم خطرناک است که متاسفانه نوشیدن آن در برخی کشورها قانونی شده! اما مصرف این نوشیدنی سبب ایجاد فشار زیاد به کلیه و کبد می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید سالم بمانید از مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای سالم غافل نشوید و موارد فوق را به خاطر داشته باشید تا با داشتن کلیه‌های سالم بدن شما نیز از شما سپاسگزار باشد.

انتهای پیام


4623061
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است