فرهنگی‌هنری 12:58 - 28 شهریور 1393
به قلم مهدی حجوانی
«سیری در سرویراستاری» عنوان کتابی پژوهشی از مهدی حجوانی است که به تعریف سرویراستاری و تفاوت آن با ویراستاری می‌‍پردازد.

کتابی درباره سرویراستاری منتشر شد/ کدام سرویراستار به کار ناشر می‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، «سیری در سرویراستاری» عنوان کتابی پژوهشی از مهدی حجوانی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده است.

نویسنده در پیشگفتار به سبب تالیف کتاب اشاره کرده و آورده است: «نگارنده، چهارچوب اولیه این کتابک را در سخنرانی 11 آبان 1388 در تالار کتابخانه ملی ایران ارائه کرد... مقوله سرویراستاری(که مقوله‌ای جدا از ویراستاری است) در ایران سابقه چندانی ندارد. تنها تعداد اندکی از موسسان نشر ایران به ضرورت حضور سرویراستار در نشر پی برده و از این تعداد هم، تنها شمار اندکی از ناشران توانسته‌اند آن را عملی کنند.»

سرویراستاری چیست؟، چرا سرویراستار در غرب اختیارات بیشتری دارد؟، مفهوم سرویراستاری به کدام نوع از ویرایش نزدیک‌تر است؟، ناشناختگی سرویراستاری در ایران، تفاوت‌های سرویراستاری در حوزه بزرگسال و حوزه کودک، کدام سرویراستار به درد ناشر می‌خورد؟ و... از جمله مواردی است که در کتاب «سیری درسرویراستاری» به آن پرداخته شده است.

مهدی حجوانی کوشیده تا سرویاستاری را تعریف و مرزهایش را روشن کند. او در این کتاب از اهمیت سرویراستاری گفته و مسئولیت‌های سرویراستار را مشخص کرده است. به گفته نویسنده، تنها آگاهی با جریان نشر کتاب به کار سرویراستار نمی‌آید و او باید رسانه‌های غیر کتاب چون سایت‌های مختلف و شرایط اجتماعی را هم بشناسد.

همچنین نویسنده در پی‌نوشت کتاب «سیری درسرویراستاری» آورده است: «در دهه‌های اخیر، به این دلیل که دولت‌ها به جای حمایت ازصنعت نشر، عملا از ناشر حمایت کرده‌اند خیلی‌ها به سودای دریافت کاغذ سهمیه‌ای و حمایتی و ارزان به شغل ناشری روی آورده‌اند. نتیجه این رشد ناموزون، بروز این عارضه عجیب و طنزآلود شده که در ایران تعداد ناشران، بیش‌تر از تعداد کتابفروشان است. طنز دیگر این است که در سال‌های بعد از انقلاب، برخی نویسنده‌ها ناشر شده‌اند و برخی ناشران نویسنده!»

حجوانی همچنین به کمبود منابع در زمینه سرویراستاری اشاره کرده و گفته است: «هنگامی که قرار شد پاره‌ای از تجربه‌هایم را در زمینه سرویراستاری مدون کنم، تصور می‌کردم منابع زیادی در این‌باره روانه بازار شده است، اما چنین نبود. اغلب کتاب‌ها و جزوه‌هایی که ازسوی مراکزی چون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز نشر دانشگاه، وزارت آموزش و پرورش و موسسات غیردولتی منتشر شده‌اند، بر موضوع ویرایش زبانی یا صوری تمرکز کرده‌اند و نه ویرایش محتوایی که یکی از وظایف اصلی سرویراستار است.»

«سیری در سرویراستاری»، عنوان کتابی پژوهشی از مهدی حجوانی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری در 3000 نسخه و به قیمت 3300 تومان منتشر شده است.

 


4750443
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است