علمی فناوری 16:45 - 27 فروردین 1393
خود مراقبتی، گام اول سلامت است و باید یادبگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر سید سعید سیدیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در همایشی که به مناسبت هفته سلامت برگزار گردید، اظهار داشت : سازمان جهانی بهداشت همه ساله در 7 آوریل، (روز جهانی بهداشت) یک شعار را که مشکل جهانی است بعنوان شعار آن سال سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند.


وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال خود را "موجودات کوچک، تهدید بزرگ" نامگذاری کرده است که اشاره به بیماری هایی چون مالاریا دارد که هنوز هم در آفریقا و کشورهای توسعه نیافته مشکل ساز هستند.


رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه در گذشته بیماری های واگیردار بعنوان یک مشکل اساسی برای کشور بوده اند، افزود : در جمهوری اسلامی ایران بواسطه پیشرفت های اساسی و برداشتن گام های بلند در نظام سلامت، خود را به مرز کشورهای توسعه یافته در حوزه سلامت رسانده ایم و درحال حاضر بیماری های واگیر مشکل اساسی ما نیست و مشکل اصلی برای ما بیماری های غیرواگیر است.


دکتر سیدیان اضافه کرد : با توجه به این مسئله، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، شعار امسال هفته سلامت که یکم تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می گردد، "یک عمر سلامت با خود مراقبتی" نامگذاری نموده است.


وی ادامه داد : خود مراقبتی، گام اول سلامت است و باید یادبگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم. بین 65 تا 85 درصد از مراقبت هایی که به سلامت ما منجر می شود، محصول همین خودمراقبتی است؛ یعنی فعالیت هایی که برای حفظ یا ارتقاء سلامت، پیشگیری از ابتلا به بیماری یا کاهش عوارض آن انجام داده می شود. و مادران مهمترین نقش مراقبتی در خانواده را برعهده دارند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: خود مراقبتی عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا بطور مستقل از سلامت خود مراقبت کند. و منظور از "بطور مستقل"، تصمیم گیری درباره خود و با اتکاء به خود است. البته این تصمیم گیری می تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران باشد.


دکتر سیدیان با بیان ویژگی های خودمراقبتی افزود : خودمراقبتی رفتاری است داوطلبانه و فعالیتی است آموخته شده؛ و حق و مسؤلیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان. همچنین خودمراقبتی بخشی است از مراقبت های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان. و بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند و نیازمند دریافت مراقبت های بهداشتی از ارایه دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی خواهد بود.


انتهای پیام/

3499695
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است