علمی فناوری 09:02 - 05 آذر 1393
زاهدان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر استان سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان یکی از رویشگاههای اصلی و طبیعی گیاه پردرآمد 'آلوئه ورا' یا 'صبر زرد' استان است که در حاشیه رودخانه ها، سایه درختان نخل و کنار رشد می کند.

سیدرضا صمیمی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد رویشگاه های طبیعی این گیاه اظهار کرد: آلوئه ورا به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهرستان کشت می شود و بیشترین تراکم آن در بخش مرکزی و در روستاهای مهبان، دشتاندر، رونگ، اورنگ، مته سنگ، کشیک، داروکان، کوچینگ، نسفوران، هیتان، جلایی کلگ، وانان و تیسروک است.



وی با بیان اینکه این گیاه سایه پسند است و کیفیت آن متفاوت و بستگی به میزان آب دریافتی دارد، افزود: در حال حاضر به علت قاچاق آلوئه ورا در گذشته رویشگاههای طبیعی آن شرایط ایده آلی ندارد اما این گیاه از طریق ریزوم و پاجوش به سرعت تکثیر می شود در صورت مساعد بودن شرایط به سرعت جایگزین می شود.



وی در مورد وضعیت حفاظت گونه آلوئه ورا هم گفت: تا سال 88 به علت عدم آگاهی مردم از خواص، فواید و ویژگی های این گیاه، گونه مورد نظر به صورت وسیع به شهرستان های همجوار خصوصا کرمان قاچاق و با قیمتی ناچیز به صورت فله از منطقه خارج می شد.



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر ادامه داد: امروزه یکی از نگاههای کلان و علمی به مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری، طرح مدیریت جامع است که با تلاش جهت کاهش اتکا به اصل منابع و سوق به لایه های فرآوری و ... تلاش می شود با تقویت اقتصاد خانوار و تغییر الگوی معیشت ضمن حفظ منابع به توسعه پایدار نائل شویم .



صمیمی بیان کرد: در همین راستا مطالعات اولیه در شهرستان انجام شد و جوامع هدف و توده ها و منابع قابل بهره گیری در برنامه و مدل ها بررسی قرار گرفت و نهایتا گیاه آلوئه ورا به عنوان یکی از پتانسیل ها، مورد شناسایی واقع شد.



این مسئول گفت: با توجه به کاربردهای مختلف این گیاه، ارزش افزوده، سهولت توسعه و تکثیر و از همه مهمتر بومی بودن گیاه، طرح توسعه کاشت گیاه در چارچوب برنامه ملی توسعه گیاهان مولد غیرچوبی در طرح صیانت از جنگلها طراحی و به اجرا درآمد.



وی در مورد برنامه های پیش بینی شده برای کاشت و توسعه گیاه آلوئه ورا اظهار کرد: براساس برنامه پیش بینی شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سعی می شود 100 هکتار از اراضی روستاها به صورت مشارکتی زیر کشت این گیاه قرار گیرد.



وی افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در قالب طرح صیانت از جنگل های جنوب به ازای کشت هر هکتار از اراضی توسط روستاییان با تراکم دو هزار و 500 اصله در هر هکتار بطور میانگین دو میلیون ریال به روستاییان کمک بلاعوض اعطا می کند.



رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: تاکنون 50 هکتار اراضی کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان خصوصا بخش مرکزی زیر کشت آلوئه ورا قرار گرفت که در حال حاضر بیش از 30 مزرعه در نقاط مختلف با وسعت نیم هکتار تا پنج هکتار احداث شده است.



به گفته صمیمی با مطالعات اولیه به عمل آمده افق مطلوبی برای توسعه آلوئه ورا برنامه ریزی شده است که از جمله آنها کاشت 100 هکتار در اراضی کم بازده شهرستان، اشتغال سه نفر به ازای هر هکتار ، کاشت دو هزار و 500 اصله نهال در هر هکتار جمعا 250 هزار اصله نهال، نظارت فنی ، خدمات کارشناسی در دوره کاشت ، نگهداری ، برداشت، بازاریابی محصول، معرفی به بازارهای مصرف، تعامل با مراکز علمی - پژوهشی و اقتصادی است.



رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر با بیان اینکه حداقل هشت برگ مرغوب از هر پایه گیاه آلوئه ورا در سال با احتساب تمام ضایعات و تلفات تولید می شود، افزود: در هر هکتار 80 میلیون ریال عاید بهره برداران می شود.



وی گفت: با توجه به سطح پیش بینی100 هکتاری شهرستان تولید سالانه یک هزار تن آلوئه ورا قابل برنامه ریزی است.



شهرستان نیکشهر با 134 هزار نفر جمعیت و 13 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای گونه های گیاهی فراوان است که در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد7306 /2047/

انتهای پیام /*


5272870
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است