گوناگون 14:08 - 01 اردیبهشت 1394
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با بیان این که فقط ۲۰ روز تا پایان زمان اجرای عملیات باروری ابرها در کشور فرصت داریم، افزود: در مورد پایتخت نیز، به محض وارد شدن سامانه‌ای مناسب برای باروری ابر، آماده اجرای این عملیات هستیم.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی جوادیان‌زاده افزود: زمان اجرای عملیات باروری ابرها تا 20 اردیبهشت ماه هر سال است و بعد از آن عملیات تا اول آبان ماه که فصل باروری است، متوقف و در این مدت اقدامات برای نوسازی و آماده‌سازی تجهیزات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته عملیات باروری ابرها از ابتدای دی ماه آغاز شد و از آن زمان تاکنون هشت پرواز در تهران با هدف باروری ابرها انجام شده و ممکن است دیگر فرصتی برای باروری در تهران پیش نیاید.

جوادیان‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر هواپیمای مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها، برای پرواز و باروری ابرها در تهران آماده است.

وی با بیان این که سیستم‌های جوی مرتب پایش می‌شود، اظهار کرد: سیستم‌های جوی در فصل بهار بیش‌تر از جنس ابر کومولوس است که موجب بارش تگرگ و بروز سیل می‌شود؛ از این رو طبق قانون تعلیق باروری ابرها برای جلوگیری از بروز خسارت، عملیات بر روی این سامانه‌ها انجام نمی‌شود.

جوادیان زاده تاکید کرد: اگر سامانه‌های وارد شده به کشور دارای چنین معیارهایی باشد، عملیات باروری انجام نمی‌شود از این رو سیستم‌های جوی را مرتب کنترل و پایش می‌کنیم تا به محض این که سامانه‌ای واجد شرایط باروری وارد تهران شود، تیم باروری در پایتخت مستقر و عملیات را انجام دهند.

وی گفت: یک بخش پیش‌بینی در مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها وجود دارد که مرتب منطقه عملیاتی باروری ابرها در سراسر کشور را کنترل می‌کند. همچنین کارگروه تصمیم‌گیری در این مرکز شکل گرفته که در صورت لزوم اقدام به برگزاری جلسه می‌کند و با بررسی جوانب مختلف موضوع و سیستم‌های فعال، در مورد علمیات باروری تصمیم‌گیری می‌کند.

جوادیان زاده افزود: هفته گذشته یک سامانه بارشی وارد تهران شده بود اما به علت احتمال بارش تگرگ و به‌رغم آماده بودن تیم باروری ابرها، عملیات انجام نشد. همچنین در شرایطی مشابه هواپیمای این تیم به آذربایجان شرقی اعزام شد اما به دلیل پیش‌بینی احتمال بارش تگرگ شدید و وقوع سیل، عملیات باروری ابرها انجام نشد.

وی افزود: تاکنون عملیات باروری ابرها در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، فارس، اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

جوادیان زاده گفت: همچنین در کرمانشاه، خراسان رضوی و خراسان شمالی به عنوان استان‌هایی که جزو برنامه‌های آینده برای اجرای عملیات باروری ابرها هستند، پروازهای آزمایشی و شناسایی انجام شده است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در مورد هزینه باروری ابرها اظهار کرد: هر سورت پروازی باروری ابرها حدود 120 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد.


6237158
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است