سیاسی 09:24 - 27 اسفند 1396
یک کارشناس مسائل فلسطین:
یک کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر وحدت و آشتی میان گروه‌های فلسطینی برای مقابله با طرح ترامپ در انتقال سفارت به قدس، گفت: اگر فلسطینی‌ها به وحدت برسند کار برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سخت می‌شود زیرا تنها چیزی که می‌تواند کار را برای آن‌ها در انتقال سفارت راحت کند دودستگی و چند دستگی بین فلسطینی‌ها است.

مهم‌ترین راهبرد فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح ترامپ، وحدت و آشتی است

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که مساله فلسطین را می‌توان در چهار دهه اخیر در کشمکش میان دو جریان عمده مذاکره و مقاومت در نظر گرفت، اظهار کرد: نمایندگی جریان مقاومت را جنبش‌هایی مثل حماس و جهاد اسلامی و نمایندگی جریان مذاکره را فتح و یکسری گروه‌های چپ‌گرا و ملی‌گرا بر عهده داشته اند.

وی تصریح کرد: اما در یکی دو دهه اخیر شاهد بودیم که جریان مقاومت رنگ و بوی بیش‌تری پیدا کرد که یکی از دلایل آن اتفاقات ایران در هنگام پیروزی انقلاب و تغییر سیاست خارجی بود که به طور کامل از جنبش های نهضت‌های آزادی‌بخش در تمام دنیا حمایت به عمل آورده است.

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به تصمیم ترامپ در انتقال سفارت از تل آویو به قدس بیان کرد: این تصمیم نقطه عطفی در صحنه فلسطین به شمار می‌رود و در یک شرایط خاصی گرفته شده است، به نظر می‌رسد این تصمیم یکی از جریانات  عمده فلسطینی را از صحنه خارج کرد و آن هم جریان مذاکره بود.

شکیبایی یادآور شد: در واقع آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۳ براساس قرارداد اسلو اعلام کردند که فلسطین دو سرزمین یکی برای اسرائیل و دیگری برای فلسطینی‌ها شود، بنابراین، با تصمیم ترامپ،‌ جریان مذاکره که در همان زمان متولد شد را نابود کرد و تنها جریان مقاومت در صحنه می ماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین با اشاره به بحث آشتی میان گروه‌های فلسطینی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راهبردی که فلسطینی‌ها می‌توانند برای مقابله با طرح ترامپ اتخاذ کنند، وحدت و آشتی ملی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط به‌ گونه‌ای است که نه تنها خود فلسطینی‌ها بلکه کشورهای عربی و اسلامی نیز نیاز دارند تا به روزهای اول خودشان برگردند، البته صرف این‌که فلسطینی‌ها به وحدت برسند، اما اگر از سوی کشورهای عربی و اسلامی همراهی نشوند کار را به جایی نمی‌رساند، بنابراین باید ابتدا در درون فلسطین همگرایی ایجاد شود، چاره دیگری ندارند در غیر این صورت قدس برای همیشه از دست فلسطینی‌ها خارج می‌شود.

این کارشناس مسائل فلسطین اظهار کرد: اگر به همین شکلی که تا امروز پیش رفته همه سکوت کنند، هم فلسطینی‌ها، هم اعراب و هم دنیای اسلام، شک نکنید در ۲۴ اردیبهشت ۹۷ ترامپ سیاست انتقال سفارت از تل آویو به قدس را اجرایی خواهد کرد و اگر اجرایی شود فلسطینی‌ها به همان کرانه باختری خودشان هم نخواهند رسید.

شکیبایی در ادامه گفت: هدف از تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ این بوده تا پایگاهی در منطقه مهم، حساس و ژئوپلیتیک خاورمیانه داشته باشند، اما مقاومت فلسطینی‌ها چیزی بود که محاسبه نکرده بودند ‌و این مقاومت فلسطینی‌ها بوده که تا به امروز در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و آن‌ها مجبور شدند بپذیرند که دو دولت تاسیس شود،‌اما اکنون یک فرمول را ارائه کرده‌اند که قدس یکپارچه یهودی شود و بدون شک اگر چنین شود آن‌ها کل فلسطین را یکپارچه برای اسرائیل می‌خواهند.

وی ادامه داد: فلسطینی‌ها در برهه حساسی از تاریخ خودشان قرار دارند گرچه خطرناک است اما در عین حال فرصت بسیار خوبی است تا بتوانند برای همیشه  حقوق‌شان در فلسطین را محقق کنند و این هم تنها از طریق وحدت و همگرایی خواهد بود.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: راهبرد درست وحدت و انسجام است و اتفاقا دشمن هم بر این مساله توجه دارد برای این که فلسطینی‌ها به وحدت نرسند، ترور رامی حمدالله نخست وزیر دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه هم ناظر به همین موضوع است که دشمن یعنی آمریکا و اسرائیل نمی خواهند تا ۲۴ اردیبهشت ۹۷ فلسطینی‌ها به وحدت برسند زیرا کار برای آن‌ها سخت می‌شود و تنها چیزی که می تواند کار را برای آن‌ها در انتقال سفارت راحت کند دودستگی و چند دستگی بین فلسطینی‌ها است.

شکیبایی تاکید کرد: فلسطینی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چاره‌ای جز آشتی و وحدت ندارند تا بتوانند با آن خطر بزرگ مقابله کنند، زیرا می دانند انتصاب رامی حمدالله نخست وزیر فلسطین به جریان مذاکره ارتباط دارد، او را در نوار غزه که اردوگاه فلسطینی‌ها است ترور می‌کنند تا این دودستگی همچان میان گروه‌های فلسطینی ادامه داشته باشد.

وی ابراز کرد: ادامه مقاومت فلسطینی‌ها و استمرار انتفاضه می‌تواند همچنان تنها گزینه برای مقابله با طرح ترامپ باشد، در کنار آن وحدت میان گروه‌های فلسطینی به عنوان عقبه حمایتی انتفاضه می‌تواند کمک شایسته‌ای به فلسطینی‌ها کند.

این کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر این‌که اگر قدس و فلسطین مهم است، کشورهای عربی باید به جنگ و دعواهایشان خاتمه دهند، گفت: هم در منطقه عربی وهم در دنیای اسلام نیاز به وحدت و آشتی داریم تا به طور کامل از اجرایی شدن طرح ترامپ  جلوگیری شود و اگر این اتفاقات نیافتد تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند جریان مقاومت و جهاد است.

انتهای پیام


9718717
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است