گوناگون 04:04 - 07 خرداد 1394
چین با انتشار سند نظامی جدیدی، اعلام کرد قصد دارد حضور نظامی خود را به‌منظور حفاظت از منافع اقتصادی‌اش در جهان گسترش دهد.

بر این اساس این کشور همچنین قصد دارد در مقابل «اقدامات تحریک‌آمیز» همسایگان نسبت به ادعاهای سرزمینی‌اش و در برابر «دخالت‌های» ایالات متحده بر دامنه حضور نظامی خود در خارج از مرزهایش بیفزاید.«سند جامع استراتژی نظامی چین» که روز دوشنبه برای نخستین بار از سوی وزارت دفاع این کشور منتشر شد، بر گسترش نیازهای دفاعی چین به‌خصوص در حوزه امنیت دریایی در پی رشد اقتصادی این کشور تأکید کرده است.

این سند پس از آن منتشر شد که هفته گذشته یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در پی اخطار ارتش چین، مجبور به ترک فضای سرزمینی این کشور شد. پکن در این سند تأکید می‌کند که «همکاری‌های امنیتی بین‌المللی» برای چین از اهمیت بالایی برخوردار است اما این کشور قصد دارد حیطه استراتژی دفاعی خود را از «دفاع در ساحل» به «دفاع در آب‌های آزاد» گسترش دهد و خود را به‌عنوان یک قدرت دریایی مطرح کند.

نیروی هوایی این کشور نیز تمرکز خود را از «دفاع هوایی سرزمینی» به «دفاع و حمله» تغییر خواهد داد. برخی تحلیلگران آمریکایی انتشار سند استراتژی نظامی چین را خیزش آرام این کشور به سمت هژمونی منطقه‌ای دانسته‌اند. طبق اعلام وزارت دفاع چین، بودجه نظامی این کشور در سال‌جاری بیش از 10درصد افزایش داشته و به 141میلیارد دلار رسیده است. نیروی دریایی چین در حال حاضر مشغول ساخت ناو هواپیمابر دوم خود است و سرمایه‌گذاری برای ساخت زیردریایی و ناو جنگی را نیز افزایش داده است.

در گزارشی که ابتدای‌ماه جاری میلادی از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد آمده است که چین در حال توسعه سیستم موشکی است که بتواند درصورت بروز درگیری‌های منطقه‌ای باکشورهای همسایه، برتری نظامی دریایی این کشور را در مقابل کشورهای ثالث مثل آمریکا حفظ کند. ارتش چین اساسا روی بروز درگیری‌های احتمالی در تنگه تایوان متمرکز شده اما سرمایه‌گذاری‌های اخیر نشان می‌دهد درگیری‌های احتمالی در دریای شرقی چین و دریای جنوبی چین نیز از دید آنها دور نمانده است.


6458094
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است