علمی فناوری 20:30 - 04 آذر 1394
درباره برخی مواد غذایی حرف و حدیث‌های مشهوری در میان مردم جهان وجود دارد. اما به گزارش دویچه وله از میان این افسانه‌های قدیمی کدام‌شان علمی و کدام‌شان نادرست هستند؟

راست و دروغ علمی افسانه‌های مواد غذایی/ از خواص نوشابه تا تداخل گریپ‌فروت با داروها

چاق شدن با ماکارونی

تنها در صورتی این افسانه صحیح خواهد بود که در خوردن ماکارونی، چون خوراک‌های دیگر، زیاده‌روی شود. آنچه چاق‌کننده است سس‌ها یا لایه‌های پنیر همراه ماکارونی است که کالری بسیاری دارند.

بر طرف شدن اسهال با نوشابه گازدار

قند و کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار حتی باعث افزایش اسهال می‌شود. این "داروی خانگی" نامناسب را باید به خصوص در ارتباط با کودکان کنار گداشت.

تداخل گریپ فروت با داروهای مختلف

مواد تشکیل دهنده در گریپ فروت سبب می‌شوند دفع برخی داروها با تاخیر بسیاری انجام شوند. در چنین شرایطی سطح دارو در خون بیش از حد لازم افزایش می‌یابد و می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

آدامس‌های بدون قند کالری ندارند

جایگزین‌های قندی در همه موادغذایی هم دارای کالری اما به مقدار کمتر از مورد مشابه خود هستند. یک بسته ۱۵ گرمی شامل ۱۰ آدامس بدون قند حدود ۲۲ کیلوکالری دارد. یک بسته ۱۵ گرمی شامل ۱۰ آدامس به همراه قند اما بیش از دوبرابر، حدود ۴۵ کیلوکالری دارد.

کم‌چرب‌ها کم کالری هستند

این تصور نیز نادرست است، زیرا بسیاری از مواد کم چرب دارای قند بسیار یا دیگر کربوهیدرات‌ها هستند. این مواد در بعضی موارد حتی بیشتر از مواد چرب کالری دارند.

مرکبات معدن ویتامین سی هستند

درست است که پرتقال و لیمو دارای ویتامین C هستند، اما میزان ویتامین C در فلفل و جعفری بسیار بیشتر از این میوه‌ها است.

زنان باردار باید دو برابر غذا بخورند

نیاز به انرژی در یک زن باردار در چهارماهگی کمی بیشتر از یک زن غیرحامله یعنی حدود ۲۵۰ کیلوکالری بیشتر، در روز است. ۲۵۰ کیلوکالری حدود یک لقمه نان و پنیر است.

ویتامین هر چه بیشتر به بدن برسد بهتر است!

ین ادعا اشتباه است، زیرا دریافت بیش از حد ویتامین‌هایی چون B6 ، A D یا E از طریق مکمل‌های غذایی می‌توانند برخی عوارض جانبی ناخواسته برای بدن به وجود آورند.

اسفناج باعث قدرت می‌شود

بعضی‌ها می‌گویند اسفناج باعث قدرت می‌شود، زیرا آهن فراوانی دارد. باید گفت که آهن اسفناج به هیچ‌وجه زیاد نیست و بدن انسان می‌تواند آهن مورد نیاز خود را خیلی بهتر از منابع حیوانی تا منابع گیاهی به دست آورد؛ منابعی چون محصولات گوشتی.

هر کسی که شام بخورد چاق می‌شود

این مسئله هم به صورت کلی درست نیست. بیشتر از از موضوع زمان خوردن میزان انرژی است که به بدن می‌رسد. کسی از کالری بیش از حد مصرف خود چه با صبحانه،ناهار یا شام به بدنش می‌رساند چاق می‌شود. اگر کسانی را دیده‌اید که با حذف شام لاغر شده‌اند به خاطر کمتر رسیدن کالری به بدنشان است اما اگر بخواهند مثلا ناهار دو برابر بخورند هیچ فایده‌ای برایشان نخواهد داشت. بهترین رژیم  کنترل کالری رسیده به بدن و ورزش است.

5454


7429881
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است