اقتصادی 10:50 - 07 اردیبهشت 1396
لس‌آنجلس تایمز:
در حالی که پیش از این ترامپ از لغو قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) صحبت کرده و حتی گفته بود که دیوار بزرگی بین آمریکا و مکزیک می‌کشد این بار با عقب‌نشینی از موضع قبلی به اجرای قرارداد نفتا تأکید کرد.

ترامپ باز هم عقب‌نشینی کرد/ قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی اجرا می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از لس‌آنجلس تایمز، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته به رهبران مکزیک و کانادا گفت:‌هرگز پای خود را از اجرای قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا پس نخواهد کشید.

مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که در حال آماده کردن پیش‌نویس دستور اجرایی برای این کار هستند. این اقدام کاخ سفید برخلاف آنچه که در کمپین‌های تبلیغاتی و بعد از آن در دوره ریاست جمهوری خودش عنوان کرده بود صورت می‌گیرد.

پیش از این ترامپ بارها اعلام کرده بود که قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به شدت به ضرر آمریکایی‌ها است و باعث می‌شود که آمریکایی‌ها شغل خود را از دست بدهند. همچنین از نظر ترامپ کفه تجارت در قرارداد نفتا به سمت دو کشور دیگر یعنی کانادا و مکزیک سنگینی می‌کند و حتی ترامپ دستور داده بود که دیوار بزرگی بین آمریکا و  مکزیک کشیده شود وی بعدها اعلام کرد هزینه این دیوار را هم باید مکزیکی‌ها پرداخت کنند. این  خبر که مکزیکی‌ها را شوکه کرده بود باعث شد رئیس‌جمهور این کشور سفر خود را به آمریکا لغو کند.

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ موافقت کرده است که تا به قرارداد موسوم به نفتا پایان ندهد و همچنین رهبران سه کشور موافقت کردند تا این قرارداد را هر چه زودتر به پیش ببرند و در صورت نیاز مذاکرات مجددی را درباره این قرارداد انجام دهند تا از منافع آن هر سه کشور بهره‌مند شوند. 

بر اساس این گزارش،‌دولت مکزیک هم این مذاکرات را طی بیانیه‌ای تأیید کرده است. در این بیانیه آمده است که رهبران سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک موافقت کردند تا قرارداد نفتا را به پیش ببرند و مذاکراتی را در این باره انجام دهند.

ترامپ تاکید کرده است که اجرای قرارداد نفتا به نفع سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک خواهد بود.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا در سال 1944 پایه‌ریزی شد. این سازمان اقتصادی است و سه عضو دارد که اعضای آن آمریکا، کانادا و مکزیک است. در سال 2007 این سازمان از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را داشت طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت 15 سال به تدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان این سه کشور برداشته شد.

قرار بود مکزیک بخش مالی خود را به روی سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا بگشاید و تمام محدودیت‌ها تا سال 2007 برداشته شود. 


9045916
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالا‌های اساسی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است