گوناگون 22:35 - 07 شهریور 1394
حامد فوقانی:باید قبول کنیم که اغلب ما، ایمنی و امنیت را فدای ظاهر یا حتی قدرت و سیاست می‌کنیم. مطمئنا همین حالا اگر به دور و بر خود نگاه کنیم، وسایلی را می‌بینیم که کارکرد چندانی در زندگی روزمره‌مان ندارند؛ وسایلی که کمترین فایده را در عین هزینه‌ای زیادی روی دست‌مان گذاشته‌اند، دارند.

صدالبته که بعد زیبایی‌شناسی انسان، انکارناپذیر است. اما آیا برای خلق زیبایی مدنظرمان یا به زیبایی رسیدن، باید حتما هزینه زیاد پرداخت کرد؟ مطمئنا پاسخ این سؤال منفی است. به‌واقع افلاطون به زیبایی، زیبایی را تعریف کرده؛ «زیبایی هماهنگی میان اجزا‌ست با کل؛ مثلاً یک ساختمان آنگاه زیباست که درها ، پنجره‌ها ، اتاق‌ها و غیره با کل آن ساختمان هماهنگ و متناسب باشد.» در این عبارت «کل آن ساختمان» جمله افلاطون، هزاران حرف نهفته است. با وجود این، چرا بسیاری از ما زیبایی را بیشتر از بعد تجمل‌گرایی و ظاهر می‌بینیم؟ این وقتی نمود عینی پیدا می‌کند که حادثه‌ای طبیعی و غیرمترقبه رخ می‌دهد و ابزارهای تجمل‌گرایی خانه بلای جان‌مان می‌شود.

طی سال‌های اخیر چندین بار شایعه اینکه زلزله تهران در راه است، دلهره را به‌وجود پایتخت‌نشینان انداخته و باعث شده تا بسیاری از شهروندان بار سفر ببندند و در ترافیکی سنگین به استان دیگری بروند. به‌عبارت دیگر آنها قید بسیاری از دارایی‌های‌ خود در تهران را می‌زنند تا جان‌شان در امان بماند.

اما نکته اینجاست که ‌ آمادگی در برابر زلزله به معنای کوچ کردن نیست ، در حالی که بهتر است اصول و فرهنگ آمادگی را حتی با تعدادی بافت فرسوده موجود در شهر فرا بگیریم. حالا که مدیریت شهری دست به اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک زده است و در قالب آن ایمنی در برابر زلزله را نیز آموزش می‌دهد پس چرا خود ما دست به‌کار نشویم. آیا‌ وقت آن نرسیده به جای آنکه ساعت‌ها وقت خود را خرج خواندن مطالب بدون‌منبع فضای مجازی کنیم، کمی هم برای خواندن دفترچه‌های آمادگی در برابر زلزله وقت بگذاریم و نکات آنها را هم اجرا کنیم و هم نشر دهیم.

مشکل دیگر اینجاست که به‌نظر می‌رسد مسئولان عالی رتبه نیز فقط در حرف شعار عمل می‌کنند. نمونه آن ارائه لایحه جدید مدیریت بحران به مجلس است که در آن به ظرفیت‌های قابل توجه شهرداری‌ها در این حوزه توجه نشده است. در این لایحه برخلاف قانون فعلی فرمان هدایت و راهبری ساختار مدیریت بحران در پایتخت در دستان وزیر کشور و استاندار قرار می‌گیرد.

در حالی که تجربه ثابت کرده اداره مطلوب شهرها به‌صورت جزیره‌ای و غیرمتمرکز چیزی جز افزایش مشکلات و حل نشدن آنها ندارد. از سوی دیگر مدیریت شهری در ارتباطات تنگاتنگی که با محلات و شهروندان دارد، به‌خوبی می‌تواند با اجرای برنامه‌های گوناگون، مردم را نسبت به آمادگی در برابر زلزله آگاه کند. همچنین نباید اقدامات شهرداری ازجمله احداث مرکز فرماندهی مدیریت بحران، پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران، تشکیل گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات و... را طی یک‌دهه اخیر نادیده گرفت و در یک‌چرخش غیراصولی، جان مردم را دستمایه کارهای سیاسی قرار داد.


6976621
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است