استانی 12:42 - 23 آذر 1398

طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در استان البرز اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اعظمی ‌پیش از ظهر شنبه در جریان برگزاری همایش روحانیان، میانجیان صالح که در سالن همایش اداره کل دادگستری استان البرز برگزار شد، بیان کرد: در دوره جدید ریاست قوه قضاییه بحث های تحولاتی داشته ایم‌ که از جمله این موارد بحث محوریت توجه به مساجد بوده است که طرح هر مسجد یک حقوقدان از جمله پیگیری می شود.

وی افزود: به دلیل ظرفیت های مختلفی که استان البرز دارد از جمله وجود قومیت های مختلف، بحث های تحولات قضایی در کشور به صورت پایلوت در این استان اجرا می شود.

معاون منابع انسانی دادگستری استان البرز با بیان اینکه در طرح هر مسجد یک حقوقدان، هر مسجد را به عنوان شعبه ای از دادگستری در نظر می گیریم، افزود: فاز نخست این طرح در ۳۰ مسجد اجرا می شود به عبارتی می توان گفت؛ مسائل حقوقی در مرحله نخست در سطح این مساجد حل و فصل می شود.

اعظمی گفت: در این قالب مدیریت اقدامات مربوطه و برنامه ریزی آن از جمله دعوت از مسئولان دادگستری با امامان مساجد است.

وی گفت: در این خصوص نظام برای اینکه بتواند کار را درست انجام داد باید چشم بینا و گوش شنوای مسئولان قضایی در سطح محلات در جامعه امامان مساجد و روحانیت باشند زیرا بهترین، صادق ترین و عادل ترین افراد در جامعه برای انتقال این مسائل به دستگاه قضا، روحانیون هستند.

معاون منابع انسانی دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه ارتباط میان روحانیت و دادگستری باید وسیع باشد، گفت: علمای مساجد و روحانیون باید اقدامات در حوزه دستگاه قضا را از سطح محلات به قوه قصاییه منتقل کنند.

اعظمی افزود: استان البرز در جرائمی مانند توهین، ضرب و جرح و یا اختلافات مردمی در کشور رتبه دار است و این نشان می دهد که سطح مصالحه، سازش و گذشت در این استان به نسبت به جمعیت آن نیست.

وی عنوان کرد: در طرح هر مسجد یک حقوقدان، هدف این است تا مسئولان قضایی شهر و استان یکروز در مساجد حضور یابند و مسجد پایگاه دیدار مسئولان قضایی با مردم شود.

معاون منابع انسانی دادگستری استان البرز گفت: آنهایی که حقوق تخصصی خوانده اند نیز در مساجد مستقر می شوند تا بحث های ویژه حقوق خانوادگی، بانوان و غیره را پیش ببرند، در کنار حضور حقوق دان‌ها و مسئولان دادگستری نیز یکی از روحانیون حضور دارند تا بخشی از کار در خصوص مصالحه و سازش در پرونده های اختلافی را پیش ببرند.

اعظمی تاکید کرد: مرجعیت مساجد در سطح محلات و همچنین ارتباط میان دادگستری و مساجد با این اقدامات بیشتر خواهد شد و از طرفی شاهد حضور بیشتر مردم در مساجد خواهیم بود و آن چیزی که در نگاه و دید مردم به عنوان‌گسست میان آنها و دادگستری، نظام قضائی و نظام‌فقهی بوده است نیز اصلاح خواهد شد.


10318640
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است