استانی 09:41 - 01 مهر 1397
‌مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان عنوان کرد: احداث و بهره برداری از دو سد سرنی و گابریک تاثیر بسیار خوبی بر حوزه کشاورزی و آب شرب دارد، به گونه ای که استان جان دوباره ای می‌گیرد.

بهره برداری از دو سد گابریک و سرنی به هرمزگان جان دوباره می‌بخشد

‌به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، هوشنگ ملایی بیان کرد: در حال حاضر سد سرنی در حال آبگیری و سد گابریک در دست احداث است که با استفاده از آنها شاهد تحولات بزرگی در استان خواهیم بود که بر اساس پیش بینی ها تا سال آینده به بهره برداری می‌رسند.

وی در ادامه اضافه کرد: مطالعه بر روی 10 رودخانه استان در حال انجام است که به دنبال این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی برای احداث آنها استفاده کنیم و در این خصوص نیز در جلسات متعددی صحبت شد زیرا استان هرمزگان در مدیریت آب های سطحی یک مقدار عقب مانده که در تلاش هستیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ایجاد فروچاله ها و نشست های دشت میناب افزود: بعد از دشت میناب در منطقه پارسیان نیز شاهد ایجاد این رخداد هستیم به دنبال آن دشت های شهرستان رودان نیز در وضعیت نا مناسبی قرار دارند و این دوره 17 سال خشکسالی در استان باعث بیلان حدود سه میلیارد متر مکعب در آب های زیر زمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: امسال بیش از 400 تا 500 میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم که با توجه به برنامه ای که با جهاد کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز ارائه شده باید به سمت کشت‌هایی با مصرف آبی کمتر برویم.

ملایی افزود: جهاد کشاورزی از آبیاری تحت فشار برای کشاورزان به ویژه در میناب استفاده میکند زیرا بر اساس برنامه های ارائه شده به دنبال کاهش 20 درصدی کشت زراعی و کاهش برخی کشت ها مانند هندوانه و ذرت هستیم، همچنین احیای برخی دیگر از گونه ها مانند گندم و کلزا با توجه به نیاز کشور ‌و مصرف آب کمتر در دستور کار قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه دولت خرید تضمینی کشت گندم و کلزا را بر عهده گرفته است، بیان کرد: در بخش کشت های جالیزی هم در تلاش برای هماهنگی با استان های دیگر هستیم تا مازاد تولید نداشته و محصول دچار افت قیمت نشود که در صورت تعادل در تولید و مصرف میتوان مشکلات کشاورزان را کاهش و مدیریت خوبی در بخش اقتصادی کشور داشت.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شرایط نا مساعد بارشی در پاییز پیش رو تصریح کرد: باید در سال زراعی جدید مدیریت داشته باشیم و از چالش ها با کمترین ضرر بگذریم تا کمترین آسیب را در منابع استراتژیک تجدید ناپذیر زیر زمینی داشته باشیم و از سوی دیگر معیشت مردم نیز حفظ شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهار کرد: مبحث خشکسالی در استان به صورتی نیست که ترسالی و یا خشکسالی داشته باشیم، این در صورتی است که ما 185 میلیمتر متوسط بارندگی در استان داشته ایم، به این معنا که این میزان بارش از متوسط کشوری حدود 40 درصد پایینتر بوده است.

ملائی افزود: همچنین به همین میزان بارش به متوسط آسیا حدود یک چهارم و نسبت به اروپا یک سوم است که با توجه به این اعداد باید بگوییم که ما در منطقه خشک قرار گرفته ایم و تر سالی ما همان خشکسالی است.

وی با توجه به پیشینه خشکسالی و کم آبی در استان بیان کرد: اگر به گذشته نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که مردم هرمزگان سازگاری با کم آبی برقرار کرده بودند مانند مردم غرب استان که آب خود را از آب انبارها تامین می‌کردند یا وجود چاه های طلا به تعداد روزهای سال در جزیره قشم که این نشان از مدیریت خشکسالی و تامین آب در استان در خشکسالی ها و کم آبی ها دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان تاکید کرد: امروز در بخش مصرف ما خواهشمان این است که مردم مصرف را متناسب با تولید و یا آبی که در اختیار دارند تنظیم کنند ما از آب می‌توانیم بهره وری بهتری داشته باشیم مثلا با کشت های گلخانه ای و سیستم های ابیاری تحت فشار استفاده از گونه هایی که مصرف آب ‌کمتری دارند یا اصلاح الگوی کشت در بحث های صیفی جات می‌تواند کمک کند تا پایداری مناسبی در بخش کشارزی داشته باشیم.



انتهای پیام


9915730
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است