فرهنگی‌هنری 11:36 - 10 شهریور 1393
دقت بهتر است یا سرعت؟
دکترمحمود دهقان - استاد بازنشسته دانشکده صداوسیما - معتقد است: فدا کردن دقت در مقابل سرعت در امر خبررسانی یک اتفاق غیرطبیعی‌ نیست و اینکه برخی می‌گویند این کار توطئه است، اصلا درست نیست.

خبر؛ گوشت تازه‌ای که بماند از بین می‌رود

این مدرس دانشگاه درخصوص لزوم صحت در ارائه‌ی اخبار و اهمیت به این مقوله از سوی رسانه‌ها، به خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: خبرنگاری، حرفه‌ی خطرناک و حساسی است اما یادمان نرود که خبرنگاران چشم و گوش مردم و رکن اصلی دموکراسی در جهان جدید هستند؛ بر این اساس وقتی در امر خبررسانی دقت فدای سرعت می‌شود، به این معنی نیست که حتما توطئه‌ای پشت آن است و بعضا پیش می‌آید حتی اگر خبری مثبت هم باشد، برخی فکر می‌کنند پشت آن خبر توطئه است؛ در حالی که این طور نیست و این یک ذهنیت خطرناک است که متأسفانه خیلی از خبرنگاران عزیزمان طی این چند سال قربانی چنین برداشت‌های غلط شده‌اند.

وی با بیان اینکه دقت مهم‌تر از سرعت است و باید به آن اهمیت داده شود، تاکید کرد: قاعدتا ممکن است در امر خبر، سرعت با عدم دقت همراه باشد که یک امر طبیعی است. قطعا یک خبرنگار حرفه‌ای باید سعی کند صحت را فدای سرعت نکند اما این اتفاقات که بعضا می‌بینیم برای چهره‌های کشورمان پدید می‌آید امری غیرطبیعی نیست و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و فقط منحصر به کشور ما نمی‌شود.

او در عین حال اظهار کرد: همیشه حوادثی که مربوط به چهره‌های کشورمان می‌شود در جامعه با حساسیت همراه است و خطاهایی از این قبیل در همه جای دنیا رخ می‌دهد و همیشه برای بسیاری از شخصیت‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری این مسائل پیش می‌آید. من این اتفاقات را به منظور بدی نمی‌گیرم بلکه یک امر طبیعی در بحث خبررسانی و اطلاع‌رسانی می‌دانم؛ چراکه یک خبرنگار می‌داند جامعه به فلان ورزشکار یا فلان هنرمند علاقه دارد، بنابراین وقتی خبرنگار کوچکترین خبری از شخصیت‌ها می‌شنود، سعی می‌کند سریعا آن‌را منتشر کند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: از سوی خبرنگاران باید تلاش شود که در نظر بگیرند انتشار یک خبر چقدر می‌تواند به وجهه فرد مقابل خدشه وارد کرده و یا در کشور تنش ایجاد کند، پس بهتر است قبل از انتشار خبر، از یک منبع معتبر تایید صحت آن گرفته شود و سعی کند خبر دروغ و راست را از هم جدا کند. همچنین در عین حال خبر باید زنده باشد؛ چرا که خبر مثل گوشت تازه می‌ماند که اگر کمی بماند از بین می‌رود.

دکتر دهقان در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا با بیان اینکه همیشه رفتارها و اتفاقات زندگی چهره‌ها در معرض دید خبرنگاران و مردم واقع می‌شود، اظهار کرد: همیشه کسانی که در حوزه خودشان بُلد می‌شوند، برای جامعه هم مطرح هستند؛ بنابراین رفتارهایشان و اتفاقات زندگی‌شان هم برای مردم حائز اهمیت است، به همین خاطر وقتی خبرنگاران مطلع می‌شوند شاعر، نویسنده، هنرپیشه و یا هر فرد مطرح دیگری که به بخش‌های با اهمیت جامعه وصل است، برایش اتفاقی افتاده است، می‌خواهند سریع‌تر خبرش را منعکس کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود دهقان که استاد بازنشسته دانشکده صدا‌و‌سیماست، به گفته خودش اکنون مشاور بازاریابی و تبلیغات در شرکت‌ها و رسانه‌ها و بانک‌های مختلف است.

انتهای پیام


4616929
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است