بین‌الملل 06:30 - 08 اسفند 1393
کوالالامپور – ایرنا - مالزی و اندونزی امکان تهدید جنوب شرق آسیا به وسیله داعش را واقعی دانستند و برای همکاری، تبادل اطلاعات و نظارت بر تحرکات اعضای گروه داعش که در سوریه و عراق عملیات تروریستی انجام داده اند و نظارت بر شبکه های اجتماعی به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، هشام الدین حسین وزیر دفاع مالزی، گفت: نقش مالزی و اندونزی و همکاری دو کشور بزرگ مسلمان و عضو آ.سه.آن در این بخش مهم و حیاتی است.



به نوشته روز جمعه تارنمای روزنامه استار، این مقام بلندپایه مالزی تهدیدات گروه داعش در جنوب شرق آسیا را با توجه به وضعیت فعلی در عراق، سوریه و چند کشور دیگر واقعی دانست و گفت که امکان تهدید جنوب شرق آسیا با توجه به گسترش تفکرات گروه های افراطی و داعش در این منطقه وجود دارد.



وی پس از دیدار روز گذشته با ژنرال ریامیزارد ریاکودو همتای اندونزیایی خود در جاکارتا، گفت که چند نقطه از این منطقه می تواند برای گسترش تفکرات افراطیون مورد استفاده قرار گیرد.



تفکرات افراطی در بخش هایی از کشورهای مالزی و اندونزی بیشتر از مناطق دیگر گسترش یافته است و هم اکنون ده ها نفر از اتباع این دو کشور در عراق و سوریه با گروه های تروریستی همکاری می کنند.



تاکنون دستکم شش تروریست مالزیایی در عراق و سوریه کشته شده اند و پلیس مالزی و اندونزی صدها نفر را هنگام عزیمت به سوریه برای پیوستن به تروریست های داعش بازداشت کرده اند.



از سوی دیگر شکل گیری واحدی منطقه ای از تروریست های اندونزی و مالزی حاضر در گروه تروریستی داعش نگرانی هایی برای مقامات امنیتی این دو کشور در خصوص گسترش تفکرات این گروه تروریستی ایجاد کرده است.



تروریست های مالزیایی و اندونزیایی که در گروه تروریستی داعش در حال جنگ هستند واحدی مالایی زبان با نام کتیبه نوسانتارا لید دولت اسلامیه یا واحد شبه جزیره مالایا برای دولت اسلامی در عراق و سوریه تشکیل داده اند.



موسسه تجزیه و تحلیل تعارضات سیاسی در جاکارتا اندونزی اخیرا اعلام کرد که حامیان گروه تروریستی داعش در اندونزی و مالزی با یکدیگر رابطه دوستانه برقرار کرده اند و این عامل باعث شد وزیران دفاع دو کشور روز گذشته برای تبادل اطلاعات در این زمینه به توافق برسند.



هشام الدین حسین همچنین روز پنجشنبه در جاکارتا با اشاره به مرز دریایی و اختلافات دو کشور در این بخش، گفت طولانی شدن زمان اختلاف می تواند در روابط دیپلماتیک میان مالزی و اندونزی تاثیر بگذارد.



چالش های مرزی بین اندونزی و مالزی پیش از این باعث شده بود سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهور سابق اندونزی از مالزی به دلیل نداشتن تعهد برای یافتن راه حلی واقعی به منظور پایان اختلافات مرزی انتقاد کند.



تنش اندونزی و مالزی بر سر مناطق و مرزهای دو کشور در دریای سلبس در سواحل شرقی جزیره بورنئو است. این دو کشور جنوب شرق آسیا در چهار منطقه شامل تنگه مالاکا، مالاکای جنوبی، دریای جنوبی چین و دریای سلبس با هم اختلافات مرزی دارند.



وزیر دفاع مالزی همچنین با اشاره به برنامه راه اندازی نیروهای حافظ صلح آ.سه.آن، گفت که وی در دیدار با همتای اندونزیایی خواستار حمایت جاکارتا از تحقق این طرح تحت پرچم سازمان ملل متحد شده است.



مالزی که بیش از یک ماه است ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) را بر عهده گرفته است رایزنی خود را برای تشکیل نیروی حافظ صلح در این اتحادیه دنبال می کند.



این طرح مالزی قرار است در نشست 10 وزیر دفاع کشورهای عضو آ.سه.آن در جزیره لنکاوی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.



هشام الدین حسین برای اجرای این طرح و تشکیل نیروهای حافظ صلح آ.سه.آن سه مرحله پیش بینی کرد: مرحله نخست پذیرش استفاده از نشان آ.سه.آن در میان کشورهای عضو. مرحله دوم اعزام تیم های مامور آ.سه.آن و مرحله سوم استفاده از پرچم سازمان ملل متحد.



آساق**1611

انتهای پیام /*


5933353
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا مدعی شد گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی غزه نگران‌کننده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات صهیونیست کشته شدن نظامی این رژیم در شمال غزه را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تظاهرکنندگان صهیونیست خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ترکیه با هدف مقابله با حزب کارگران کردستان سامانه اس-۴۰۰ خود را در مرز عراق مستقر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه نروژ با تمجید از سازمان آنروا، خواستار از سرگیری کمک رسانی به این نهاد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است