علمی فناوری 12:06 - 28 مهر 1397
معاون علمی رییس‌جمهور خبر داد
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: میزان ثبت اختراعات بین‌المللی کشور در 6 ماهه اول امسال به دو برابر کل سال گذشته رسیده و انتظار می‌رود تا آخر سال میلادی بین سه تا چهار برابر پارسال ثبت بین‌المللی داشته باشیم و امسال یا سال آینده در این زمینه به ترکیه می‌رسیم.

رشد 2 برابری ثبت بین‌المللی اختراعات در 6 ماهه اول سال نسبت به سال 96

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری امروز در حاشیه سفر به شهرستان محلات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگترین خصوصیات محلات، فرهنگ کارآفرینی آن است. در این شهرستان 54 هزار نفری وجود این همه صنایع متنوع در حوزه‌های سنگ، ماهیان زینتی و گل و گیاه قابل توجه است.

وی این ویژگی و برخورداری محلات از محیط کسب و کار مناسب که به پایین بودن عدد بیکاری در این شهرستان منجر شده را یک سرمایه بزرگ دانست و افزود: از آنجاکه یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان فرهنگ کارآفرینی است، اگر این ویژگی محلات در قالب اقتصاد دانش‌بنیان متحول شود، دستاوردهای بزرگی در این حوزه کسب خواهد شد.

ستاری گفت: در بازدیدهایی هم که امروز انجام شد، این ویژگی‌ها به صورت مشخص دیده می‌شد و امید است بتوانیم در حوزه دانش‌بنیان اقدامات خوبی در این شهرستان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در خصوص صندوق های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا وی‌سی‌ها هم اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: البته در این زمینه اعتقاد چندانی به سامانه‌های ملی نداریم و معتقدیم بحث سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر باید از داخل محیط کسب و کار و این اکوسیستم بجوشد و بیرون بیاید و چیزی نیست که بتوان با دستور یا سامانه آن را ایجاد کرد.

ستاری اظهار کرد: خوشبختانه 12 صندوق در بورس در این حوزه ثبت شده که 7 صندوق آغاز بکار کرده‌اند و عدد قابل توجهی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌ها در حال اتفاق افتادن است و امید است فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یه صورت جدی پیگیری شود.

وی تعداد شرکت‌های دانش بنیان را در حال حاضر 3600 شرکت عنوان کرد و گفت: توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین کاری است که در خصوص این شرکت‌ها باید دنبال کنیم. بخشی از این فرهنگ در حال ایجاد شدن است و فروش شرکت‌ها در حال افزایش است، ولی بخش عمده‌ای از این اقدامات ایجاد باور در مردم نسبت به اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است.

ستاری با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان داریم و مهمترین بخش برنامه‌های ما در حوزه دانش‌بنیان، اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، همان کاری که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و در این راستا هر روز خدمات بیشتری به این اکوسیستم اضافه می‌شود و از مهمترین آنها خدمات بیمه و سربازی بود که به صورت کامل اجرایی شده و در حال گسترش است.

وی در خصوص ثبت اختراعات بین‌المللی نیز گفت: کل هزینه‌های این کار را پرداخت می‌کنیم و برنامه مفصلی در این زمینه از سه سال پیش پیاده کردیم و تقریبا امسال در 6 ماهه اول میزان ثبت اختراعات بین‌المللی کشور به دو برابر کل سال گذشته رسیده و انتظار می‌رود تا آخر سال میلادی بین سه تا چهار برابر پارسال ثبت بین‌المللی داشته باشیم و امسال یا سال آینده در این زمینه به ترکیه می‌رسیم و برنامه مفصلی در حوزه ثبت پتنت در حال انجام است.

ستاری درخصوص نقد رؤسای پارک‌های علم و فناوری به کمبود مکان در این بخش، اظهار کرد: کمبود جا را چندان قبول ندارم. گرچه بودجه پارک‌ها برای سال آینده بالا می‌رود، البته امسال این بودجه 30 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. ولی اعتقاد ذاتی من این است که بخش خصوصی باید به حوزه سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری ورود کند و این اتفاقی است که در پارک‌های موفق کشور همچون پارک فناوری پردیس مشاهده می‌شود. در این پارک کمتر از 5 درصد سرمایه‌گذاری بخش دولتی اتفاق افتاده و حدود 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است که اگر این اتفاق در دیگر پارک‌های کشور نیز رخ دهد، مشکلات خودبخود رفع می‌شود.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در سفر نیم‌روزه خود به شهرستان محلات از کارخانجات سنگستان این شهرستان، یکی از شرکتهای فعال در این شهرستان و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی بازدید و بزرگترین نمایشگاه گل‌های داوودی کشور را افتتاح کرد.

انتهای پیام


9948074
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است