اقتصادی 07:15 - 16 تیر 1394
کشمکش بر سر آزمون کیفیت بنزین و تأخیر در اجرای مصوبه شورای عالی استاندارد در حالی بین دو دستگاه‌ دولتی وزارت نفت و سازمان استاندارد ادامه دارد که هنوز مشخص نیست متولی اصلی این کار چه سازمان یا ارگانی خواهد بود؟

تأخیر سازمان استاندارد در ارزیابی کیفی بنزین
به گزارش افکارنیوز، پس از پافشاری سازمان استاندارد بر لزوم آزمون کیفیت بنزین، بالاخره در اسفند ۹۳ در شورای عالی استاندارد قرار شد در این مورد تصمیم‌گیری و مشخص شود که این کار باید توسط وزارت نفت یا سازمان ملی استاندارد صورت گیرد.



در آن زمان استاندارد مدعی بود که آزمایشگاه‌های خود را برای این آزمون تجهیز کرده و به محض صدور مصوبه شورای عالی استاندارد، این کار را آغاز خواهد کرد.



در نهایت شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد را به عنوان مرجع اصلی آزمون بنزین معرفی کرد. این در شرایطی است که با گذشت یک ماه از مصوبه شورای عالی استاندارد، هنوز این کار آغاز نشده و آزمون کیفیت بنزین همچنان با بلاتکلیفی روبرو است.



در عین حال، با وجود ادعای دولت مبنی بر عرضه بنزین یورو ۴ به نظر می رسد عزمی برای آزمون رسمی این موضوع و اعلام نتیجه آن در دولت وجود ندارد.



مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این مورد به فارس می‌گوید: واردات بنزین از کشورهایی صورت می‌گیرد که بنزین یورو ۴ تولید نمی‌کنند و مشخص نیست چطور می‌توان بنزین یورو ۴ از آنها وارد کرد.



به گفته وی، سازمان استاندار موظف شده بنزین وارداتی و توزیعی را به صورت منظم آزمایش و نتایج آن را اعلام کند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و حتی شنیده می‌شود وزارت نفت اجازه نمونه‌گیری از بنزین‌های وارداتی را به سازمان استاندارد نمی‌دهد.



* سندی برای اثبات ادعای سازمان استاندارد ارائه نشده است



در این شرایط نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد آبان سال گذشته گفته بود: نمونه برداری‌هایی از سوی سازمان ملی استاندارد در چهار گروه بنزین معمولی، سوپر، وارداتی و بنزین یورو ۴ تولید داخل صورت گرفت که در بنزین وارداتی هیچ گونه مشکلی وجود نداشت، ولی بنزین معمولی و سوپر مشکل داشت و منطبق با استاندارد یورو ۴ نبود.



وی گفته بود: در ۹۰ درصد، بنزین یورو ۴ ادعا شده منطبق با استانداردها بود و ۱۰ درصد باقی مانده نیز از نظر عدد اکتان (استاندارد یورو ۴)‌ مغایرت‌هایی با استاندارد مصوب داشت، ولی این مغایرت از نظر عدد بنزن نبود.



این در حالی است که موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس به فارس می‌گوید: نه سازمان استاندارد به عنوان متولی اصلی، نه سازمان محیط زیست و نه وزارت نفت تاکنون هیچ سندی مربوط به منطبق بودن بنزین‌های وارداتی با استاندارد یورو ۴ به کمیسیون انرژی ارائه نکرده اند.



* مهلت‌خواهی دوساله سازمان استاندارد



تعلل در آزمون کیفیت بنزین توسط سازمان استاندارد در شرایطی ادامه دارد که پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد دی ۹۳ در نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس جمهور از وی خواسته بود تا مهلت دو ساله برای آزمون بنزین به سازمان استاندارد داده شود.



به این ترتیب در حالی که قرار بود از آبان سال گذشته، ارزیابی کیفیت بنزین توسط سازمان استاندارد انجام شود، رئیس این سازمان در نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس جمهور، خواستار مهلتی دو ساله و اختصاص هزینه‌ای ۲۵میلیارد تومانی برای انجام این کار شده بود.



به این ترتیب مشخص نیست که دلیل اصرار سازمان استاندارد بر آزمون بنزین با وجود کمبود منابع مالی و مجهز نبودن این سازمان چیست و تا کی باید برای خاتمه یافتن کشمکش بر سر این موضوع و اعلام رسمی نتیجه آزمون‌ بنزین منتظر ماند.

6708622
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است