علمی فناوری 10:07 - 19 بهمن 1394
یک تیم تحقیقات بین‌المللی از بلژیک، سنگاپور و استرالیا روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان چارچوب‌های آلی فلزی را به‌ صورت لایه نازک روی سطح ایجاد کرد این کار مسیر تجاری‌سازی این نانوساختارها را هموار می‌کند.

روشی برای ایجاد لایه نازک از جنس چارچوب‌های آلی فلزی

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، چارچوب‌های آلی فلزی (MOFs) نوع جدیدی از مواد با حفره‌های نانومقیاس هستند. مهندسان علوم زیستی از دانشگاه لوون در بلژیک روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان این مواد نانوحفره‌ای را به‌صورت لایه نازک در آورد. این نانوفیلم‌ها را به سادگی می‌توان در تولید میکروتراشه‌ها مورد استفاده قرار داد.

چارچوب‌های آلی فلزی ترکیبی از مولکول‌های آلی و یون‌های فلزی هستند که به‌صورت ساختارهای منظم در آمده و در نهایت، حفره‌هایی در مقیاس نانومتری ایجاد می‌کنند. ابعاد این حفره‌ها را می‌توان در مقیاس نانو تنظیم کرد به طوری که مساحت سطحی بین 1000 تا 5000 متر مربع در هر گرم داشته باشند. این مواد اسفنجی می‌توانند ترکیبات دیگر را جذب کنند.

راب آملوت از محققان این پروژه می‌گوید: «محققان به دنبال کاربردهای مختلف این ساختارها هستند. تاکنون از آنها برای تولید کاتالیست استفاده شده‌ است. همچنین می‌توان از این ترکیبات برای ذخیره‌سازی گاز استفاده کرد. تاکنون به دلیل فقدان روشی مناسب برای تولید انبوه، تجاری‌سازی این مواد به نتیجه مطلوبی نرسیده است. روش رایج برای تولید این چارچوب‌ها، استفاده از راهبرد حلال و محلول است که منجر به پودرهایی می‌شود که خلوص بالایی ندارند. برای استفاده در حوزه ذخیره‌سازی گاز باید این چارچوب‌ها به‌صورت لایه نازک باشند که این امر با استفاده از روش‌های رایج امکان‌پذیر نیست.»

این گروه تحقیقاتی با استفاده از روش لایه‌ نشانی از فاز بخار موفق به ارائه لایه نازک متخلخل از جنس چارچوب‌های آلی فلزی شدند. آنها یک لایه نازک از جنس روی (Zn) روی سطح قرار داده و سپس بخاری از مواد آلی از روی سطح عبور می‌دهند. با این کار، ترکیبات آلی به داخل روی رفته و تشکیل ساختار منظم متخلخل می‌دهند. این روش می‌تواند مسیر کاربرد صنعتی چارچوب‌های آلی فلزی را هموار کند. محققانی از استرالیا و سنگاپور نیز در این پروژه مشارکت داشتند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Materials منتشر شده‌ است.

انتهای پیام


7663870
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است