اقتصادی 04:41 - 20 تیر 1399
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت ایران عدم تخصیص ارز و برخی محدودیت‌های غیرکارشناسی در ثبت سفارش قطعات و مواد اولیه را از جمله موانع داخلی سازی تجهیزات صنعتی عنوان کرد.

موانع داخلی‌سازی تجهیزات صنعتی

محمود تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر روزه تعداد قطعات وارداتی که به ساخت داخلی تبدیل شده بیشتر می‌شود، اظهار کرد: عموما مواضع مسئولین با مواضع بخش خصوصی متفاوت است و آن‌ها مشکلات و گرفتاری‌های تولیدکنندگان را نمی‌دانند؛ بنابراین تصمیمات آنها در موارد زیادی عملی نیست. برای مثال طرح رفع موانع تولید ایجاد می‌شود اما هیچ تأثیری بر تولید ندارد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت تولیدکنندگان این حوزه سخت‌تر شده؛ چرا که در گذشته قطعات ماشین آلات بدون انتقال ارز و با پرداخت پول به صراف واردات انجام می‌شد، اما در حال حاضر امکان این کار وجود ندارد و تخصیص ارز هم در سال جدید صورت نگرفته است؛ بنابراین کارخانه با از بین رفتن یک قطعه‌ای که مشابه داخل آن وجود ندارد متوقف می‌شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با بیان اینکه بهترین کارخانه های صنعتی ایران هم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد واردات دارند، تصریح کرد: دولت می‌تواند برای کارخانه های تولیدی که لیست بیمه هم دارند سقفی برای واردات بدون انتقال ارز در نظر بگیرد تا مشکلات جاری آنها حل شود. البته در حوزه تجهیزات صنعتی معمولاً قطعات کوچک و برخی مواد اولیه وارداتی است و موجب تورم خیلی زیاد نمی‌شود.

وی مشکل دیگر واحدهای سازنده تجهیزات صنعتی را در حوزه ثبت سفارش عنوان کرد و گفت: ثبت سفارش برخی از قطعات وارداتی به دلیل تولید داخل ممنوع است، اما در مواردی تولید آن‌ها کمتر از نیاز کشور است. این مشکل در مورد بسیاری از قطعات و مواد اولیه وارداتی و حتی در مورد برخی فولادهای خاص وجود دارد. حتی ممکن است کیفیت قطعه داخلی مناسب نباشد. در مواردی هم مهلت تحویل قطعه داخلی طولانی است که برای واحد تولیدی مشکل ساز می‌شود. این شرایط باعث شده برخی خط‌های تولیدی تعطیل شود.

وی افزود: در شرایطی که مشکلات ارزی برای دولت وجود دارد، برای رشد تولید باید تولیدکننده مجاز باشد از راه‌های مختلف مواد اولیه خود را تامین کند. به ویژه در بخش تجهیزات صنعتی که شاید ۱۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها دچار مشکل تخصیص ارز باشد که تاثیر زیادی در قیمت تمام شده ندارد.

تبریزی در پایان توصیه کرد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که عموما هم افراد جوان هستند و شاید تجربه کمتری داشته باشند، حداقل هر ماه جلسه‌ای با صنعتگران شاخه‌های متفاوت داشته باشند و مشکلات آنها را بشنوند و حل مشکلات کلان‌تر که مربوط به تعداد بیشتری از بخش‌های تولید مربوط می‌شود را در اولویت قرار دهند.

لازم به ذکر است که تعمیق ساخت داخل که یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۸ در بخش تولید و صنعت بود، در نهایت به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی منجر شد. همچنین اولین محور برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری توسعه و تعمیق ساخت داخل است که در آن جایگزینی ۳.۲۸ میلیارد دلار تولید به جای واردات هدفگذاری شده است.

انتهای پیام


10611290
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است