استانی 01:13 - 28 شهریور 1397

علمداری که وفادارترین مرد تاریخ شد/ عباس(ع) پاسدار ولایت

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: محرم به روز نهم می‌رسد، به داستان مشک و دست‌های بریده، به قصه علمدار و بردار و سقا و چشمان گیرای ابالفضل(ع).

داستان به تب و تاب آب رسیده است، به مشک‌هایی که به دندان گرفته می‌شوند شاید که بتوانند خود را به خیمه‌ها رسانده و کام رقیه(س) را سیراب کند و شاید هم کام علی اصغر ۶ ماه را.

امروز تاسوعاست، روز قمر بنی هاشم(ع)، روز وفاداری و روز ماندن پای عهد تا آخر، تا آخرین قطره و تا آخرین توان. روزی که ایشان تسلیم محض امام زمان خود بود و در عظیم‌ترین میدان جنگ تاریخ بعد از ۱۴۰۰ سال وفاداری‌ ایشان هنوز زبانزد خاص و عام است.

الگویی حقیقی برای پاسداری از حرمت ولایت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به تبعیت و اطاعت پذیری حضرت عباس(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: ایشان الگویی حقیقی برای حمایت و پاسداری از حرمت ولایت بودند و ایشان در حفاظت از امام زمان خود به خوبی به وظیفه‌ خویش عمل کرد.

حضرت عباس(ع) نماد وفا و عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی است

حجت الاسلام شریف لک‌زایی بر انجام عملی ارزش‌های عاشورا در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: این اقدام قطعاً می‌تواند موجب تحول در اجتماع شود و اهداف اصلی قیام سیدالشهدا(ع) را پیاده کند.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تاسوعا همچون باند فرودگاه برای پرواز است و با ابعادی که دارد خود پردازش مستقلی می‌طلبد که از آن معارف اعتقادی، اخلاقی. عرفانی و قرآنی را اصطیاد کنیم.

تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است

حجت الاسلام بهرام دلیر در ادامه حضرت عباس(ع) را نماد وفا و عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی دانست و افروزد: ما عاشورا را به نمایش گذاشتن مفاهیم فضائل اخلاقی در قالب عمل می‌دانیم و تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است.

وی عنوان کرد: تاسوعا به تصویر درآمدن نیایش عبد با حق است. امام حسین علیه‌السلام و قمر بنی هاشم(ع) از دشمن در این روز مهلت خواستند تا با حق نیایش و قرآن تلاوت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با علم امامت می‌دانند که قرار است فردا، عاشورا چه رخ دهد اما با این حال با خدای خود راز و نیاز می‌کنند، ادامه داد: ما همه نوع روابط عاطفی خانوادگی، خواهری و برادری، رابطه همسری، والدین با فرزندان و رابطه با برادرزادگان و خواهرزادگان را در کربلا می‌بینیم. روابطی که برای ما باید درس عبرت باشد و متأسفانه این‌گونه رابطه مهربانی و ایثار و فداکاری با یکدیگر را در خانواده‌های امروز کمتر نداریم.

اگر در روابط جامعه کنونی مهربانی و اخلاق انسان دوستانه حاکم باشد زندگانی‌ها استواری خاصی خواهند داشت

وی با بیان این که اتفاقات عاشورا، عاشورا را بزرگ کرده است، ادامه داد: امام حسین(ع) عاشق فرزندانش، خواهر، همسر و برادر و خواهرزادگان و برادرزادگانش بودند و این عشق جلوه‌ای از عشق حضرت حق بود. صحنه وداع امام حسین(ع) با فرزندانش و یتیم نوازی در اوج تلاطم جنگ صحنه‌هایی هستند که انسان را به تفکر وا می‌دارد.

حجت الاسلام دلیر با بیان اینکه در زندگی مدرن با همه پیشرفت نسبت به سال ۶۱ هجری ما سخت نیازمند این عاطفه‌ها و مهربانی‌ها با یکدیگر هستیم، تصریح کرد: اگر در روابط جامعه کنونی مهربانی و اخلاق انسان دوستانه حاکم باشد زندگانی‌ها استواری خاصی خواهند داشت و در این صورت مشکلات و مفاسد گوناگون شاهد نخواهیم بود و نهاد خانواده برای اعضا گرم می‌شود.

وی عنوان کرد: سخن و گفت‌وگوهای شب عاشورا در هیچ مکتبی وجود ندارد. کسانی که در اوج بحران امام را تنها نگذاشتند با این که امام حسین(ع) فرمودند از یاری شب استفاده کنید و صحنه را ترک کنید زیرا دشمن قصد کشتن مرا دارد.

حجت الاسلام دلیر اظهار کرد: وفاداری حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دنیا نظیر ندارد. ما فقط در مکتب اهل بیت(ع) چنین وفاداری را دیده‌ایم.

تاسوعا و عاشورای ۱۴۰۰ سال بعد از امام حسین(ع) هنوز وفاداری حضرت عباس(ع) را مثال می‌زند، داستان عشق و دلدادگی برادر به برادر و امامش، گرچه در روز تاسوعای ۱۴۰۰ سال پیش مشک از دست و دهان قمر بنی هاشم(ع) افتاد و آبی به خیمه‌ها نرسید اما امروز بعد از این همه سال این اشک‌های عزاداران است که مشک‌ها را پر آب می‌کند و آب بعد از عباس(ْع) و سید الشهدا(ع) هنوز شرمنده است.


9912322
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است